Vandaag start de zevende editie van de interactieve MediaMasters Game: Nederlands grootste mediawijsheidproject voor groep 7 en 8. Ruim 150.000 leerlingen gaan samen met hun leraren en ouders aan de slag met onderwerpen zoals nepnieuws, sociale media, reclame, informatievaardigheden, programmeren, games, cyberpesten, vloggen, beeldvorming, virtual reality en online gedrag. De klas die tijdens de Game de meeste punten scoort, mag zich een jaar lang ‘de meest mediawijze klas van Nederland’ noemen. De MediaMasters Game is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid, die dit jaar als thema heeft: ‘Generatie Media: samen mediawijs’.
Volgens Mary Berkhout, programmadirecteur van Mediawijzer.net, is de aandacht voor mediawijsheid, mede door aandacht voor nepnieuws, de laatste jaren enorm toegenomen. Berkhout benadrukt daarom het belang van mediawijsheidlessen in het onderwijs: “De huidige generatie kinderen en jongeren kijkt met veel vertrouwen naar hun eigen vaardigheden en mediagedrag, terwijl uit onderzoek blijkt dat dit lang niet altijd terecht is. Sterker nog: jongeren overschatten vaak hoe mediawijs ze echt zijn. Handig zijn met media maakt nog niet mediawijs.”
Rutte IV: “Mediawijsheid in het onderwijscurriculum”
In het nieuwe regeerakkoord is opgenomen dat de afgesproken herziening van het onderwijscurriculum wordt doorgezet en in 2019 wordt verankerd. Berkhout: “We zijn blij met de plannen van de nieuwe regering. Maar het kan nog wel tot 2023 duren voordat digitale geletterdheid in de praktijk is doorgevoerd bij scholen. Onze oproep naar scholen is om dit niet af te wachten. MediaMasters is een mooie manier om kennis te maken met mediawijsheid en het bestaande lesmateriaal en aanbod.
Meest mediawijze klas 2016
De MediaMasters Game werd afgelopen jaar gewonnen door groep 7 van de Dr. H. Bavinckschool uit Bunschoten. Meester Cees Bos, leerkracht van de winnende klas, over waarom zijn klas ook dit jaar weer meedoet aan de MediaMasters Game: “Een week lang met elkaar aan spannende opdrachten werken: dat zorgt voor verbondenheid met elkaar, met het spel en de opdrachten. Spelenderwijs komen zoveel verschillende thema’s aan bod. En thuis spelen ze verder en gaan ze met hun ouders in gesprek over het gebruik van media. De MediaMasters Game maakt het heel eenvoudig om leerlingen kennis te laten maken met verschillende mediawijsheidthema’s. Dankzij MediaMasters kunnen ze makkelijker een koppeling maken en hebben ze ontdekt hoe breed het begrip ‘media’ is.”
Over de MediaMasters Game
Met de MediaMasters Game worden leerlingen vijf speldagen uitgedaagd om de hoofdrolspelers in de game te helpen en gaan zij zowel op school als thuis aan de slag met zogeheten MediaMissies. Dit zijn vragen en opdrachten die te maken hebben met thema’s op het gebied van mediawijsheid. Spelenderwijs maken leerlingen kennis met de kansen en de gevaren van media. De leerlingen moeten met elkaar laten zien welke mediavaardigheden zij in huis hebben om het mediawijsheidspel tot een goed einde te brengen. De klas die de meeste punten scoort mag zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen. Iedere leerling ontvangt aan het einde van de week een MediaMasters-diploma.
Speciaal onderwijs
De MediaMasters Game is er ook voor slechthorende en dove kinderen uit groep 7 en 8. De game heeft ondertiteling en wordt sinds 2016 ondersteund met gebarentaal. Klassen uit het speciaal onderwijs hebben een eigen eindklassement en maken kans op een speciale prijs.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.