Stimuleringsregeling 2024 – Klassikaal nieuws bespreken

dinsdag 21 oktober 2025

Net als voorgaande jaren faciliteerde Netwerk Mediawijsheid in 2024 een stimuleringsregeling voor diverse projecten om mediawijsheid te stimuleren. Dit jaar was het thema weerbaarheid tegen desinformatie. Zoals een workshop nepnieuws herkennen gericht op senioren, een tool om nieuwswijsheid beter meetbaar te maken of een serie lezingen op Aruba. Hoe verging het deze initiatieven in hun missie om hun doelgroep mediawijzer te maken? Vandaag: Hadewich Rieff van #UseTheNews.

Deze partij heeft de stimuleringsregeling ingezet voor een lesprogramma om nieuwswijsheid op de basisschool te stimuleren, NieuwsKijker.

Door dagelijks een nieuwsfoto klassikaal te bespreken, maken we betrouwbaar nieuws toegankelijk en helpen we leerlingen om kritisch en bewust naar beeld en nieuws te leren kijken.

Hoe zijn jullie op het idee voor dit project gekomen? 

“NieuwsKijker is ontstaan vanuit de urgentie dat kinderen opgroeien in een wereld vol nieuws en beelden, maar nog te weinig leren hoe ze die informatie kritisch kunnen bekijken en begrijpen. Jongeren zien nieuws vaak online, via social media, maar missen vaak de vaardigheden om fabels van feiten te onderscheiden en het nieuws kritisch te beoordelen. Door dagelijks een nieuwsfoto klassikaal te bespreken, maken we betrouwbaar nieuws toegankelijk en helpen we leerlingen uit groep 6,7 en 8 in het basisonderwijs om kritisch en bewust naar beeld en nieuws te leren kijken. NieuwsKijker biedt leerkrachten een praktische manier om essentiële vaardigheden aan te leren. Zoals kritisch denken, nieuwswijsheid en het herkennen van betrouwbare informatie.”

Wat vind je de belangrijkste les die je van dit project geleerd hebt? 

“NieuwsKijker heeft als pilot de afgelopen maanden op 22 basisscholen gedraaid. Het belangrijkste inzicht tot nu toe is dat leerlingen al op jonge leeftijd verrassend goed in staat kunnen zijn om genuanceerd naar foto’s te kijken, maar dan moeten ze daarin wel goed begeleid worden. Leerkrachten gaven aan dat de dagelijkse vaste routine -zoals het bespreken van de nieuwsfoto op het digibord ’s ochtends direct na binnenkomst in de klas- helpt om open gesprekken op gang te brengen. We zien dat het bespreekbaar maken van het nieuws en de actualiteiten met NieuwsKijker niet alleen bijdraagt aan het bevorderen van nieuwswijsheid, maar ook bijdraagt aan onderlinge betrokkenheid en respect voor andere perspectieven.”

De deelnemende pilot-scholen waren zo enthousiast dat ze NieuwsKijker ook dit schooljaar willen voortzetten.

Hoe hebben jullie de stimuleringsregeling ingezet om jullie project te verbeteren? 

“Dankzij de stimuleringsregeling hebben we een pilot kunnen uitvoeren op 22 basisscholen. Dit betrof een dagelijkse redactie van nieuwsfoto’s, didactische toelichtingen en handleidingen voor leerkrachten. We hebben waardevolle feedback verzameld over de inhoud, gebruiksvriendelijkheid en de eerste zichtbare effecten in de klassen. Die inzichten gebruiken we nu om NieuwsKijker verder te verbeteren en te ontwikkelen, met als doel een impactvol, duurzaam en opschaalbaar aanbod voor uiteindelijk alle basisscholen in Nederland, zonder dat de kosten stijgen. De deelnemende pilot-scholen waren zo enthousiast dat ze NieuwsKijker ook dit schooljaar willen voortzetten. Daarnaast zijn we meer basisscholen aan het werven voor dit schooljaar. Ook verkennen we een pilot in het voortgezet onderwijs waar meerdere middelbare scholen al interesse in hebben getoond.”

Wat is het advies dat je aan netwerkpartners mee wilt geven als ze zelf met dit thema aan de slag willen? 

“Sluit aan bij de belevingswereld van kinderen, gebruik beeld als vertrekpunt. Nieuws komt bij kinderen en jongeren visueel binnen, begin daar met nieuwswijsheid. Maak het praktisch, eenvoudig te integreren in het lesprogramma  en zorg dat er ruimte is voor gesprek. Betrek ook de leerkrachten bij de ontwikkeling van jouw project. Zij zijn de belangrijkste schakel of jouw project op scholen impact kan maken. Investeer in samenwerking met scholen en journalistieke partners, dat vergroot zowel de impact als de relevantie van je project.”

Lees meer

Netwerk Mediawijsheid faciliteert jaarlijks meerdere initiatieven voor de stimuleringsregeling. Benieuwd naar andere initiatieven die zijn voortgekomen uit de regeling?

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.