Net als voorgaande jaren faciliteerde Netwerk Mediawijsheid in 2024 een stimuleringsregeling voor diverse projecten om mediawijsheid te stimuleren. Dit jaar was het thema weerbaarheid tegen desinformatie. Zoals een workshop nepnieuws herkennen gericht op senioren, een tool om nieuwswijsheid beter meetbaar te maken of een lesmodule voor leerkrachten. Hoe verging het deze initiatieven in hun missie om hun doelgroep mediawijzer te maken? Vandaag: Diana Eijgermans van de Haagse Hogeschool.
Deze partij ontwikkelde een serious game over desinformatie en voeding voor middelbare scholieren.
Hoe zijn jullie op het idee voor dit project gekomen?
“Als onderzoeksgroep richten wij ons op een gezonde leefstijl bij jongeren. Uit eerder onderzoek bleek dat jongeren het leuk vinden om spelenderwijs te leren. Daarom hebben we hbo-studenten uitgedaagd om met creatieve oplossingen te komen. Eerst leek een escaperoom een goed idee. Later zagen we dat desinformatie ook veel invloed heeft op hoe jongeren omgaan met hun gezondheid. Zo zijn we uitgekomen op een serious game die jongeren helpt om zowel mediawijzer te worden als gezondheidsvaardigheden te ontwikkelen. Omdat er bij jongeren met een lager opleidingsniveau de meeste gezondheidswinst te behalen valt, richten we ons vooral op de vmbo-onderbouw.”
“In dit project zagen we al snel veel kansen en mogelijkheden. Maar we realiseerden ons dat het cruciaal is om focus te houden als je echt impact wilt maken.”
Wat vind je de belangrijkste les die je van dit project geleerd hebt?
“Hou het simpel. In dit project zagen we al snel veel kansen en mogelijkheden. Maar we realiseerden ons dat het cruciaal is om focus te houden als je echt impact wilt maken. Daarom hebben we gekozen om jongeren zeven duidelijke stappen van factchecking aan te leren. Die stappen laten we in de game op verschillende manieren steeds terugkomen. Herhaling is immers een krachtig middel in het onderwijs en onmisbaar voor blijvende gedragsverandering.”
Hoe hebben jullie de stimuleringsregeling ingezet om jullie project te verbeteren?
“Dankzij de stimuleringsregeling konden we onderzoeken welke zeven stappen van factchecking het meest geschikt zijn om jongeren aan te leren. Daarnaast bood de regeling ons de mogelijkheid om een startgame te ontwikkelen voor onze game Debunk Busters. In die startgame maken jongeren spelenderwijs kennis met de zeven factchecking-stappen. Daarna komen deze stappen terug in de verschillende modules van de game, zodat de leerlingen de stappen steeds beter kennen en kunnen toepassen.”
“Wij ontdekten dat jongeren zo min mogelijk tekst willen lezen. Daarom onderzoeken we nu of gesproken teksten beter passen.”
Wat is het advies dat je aan netwerkpartners mee wilt geven als ze zelf met dit thema aan de slag willen?
“Blijf in gesprek met de doelgroep en zorg dat je project echt aansluit bij hun wensen en behoeften. Wij ontdekten bijvoorbeeld dat jongeren zo min mogelijk tekst willen lezen. Daarom onderzoeken we nu of gesproken teksten beter passen. Daarnaast weten jongeren zelf het beste wat zij wel en niet interessant vinden. Het is dus belangrijk om voortdurend te controleren of de inhoud en vorm nog aansluiten bij hun beleving. Wij hebben dat bijvoorbeeld gedaan door regelmatig de gebruikte taal in de game te testen bij de doelgroep.”
Lees meer
Netwerk Mediawijsheid faciliteert jaarlijks meerdere initiatieven voor de stimuleringsregeling. Benieuwd naar andere initiatieven die zijn voortgekomen uit de regeling?

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.