Campagne ABC van het Maken
We leven in een maatschappij die bol staat van technologie en steeds sneller digitaliseert. Het is daarom van belang dat kinderen naast bijvoorbeeld programmeren, ook andere vaardigheden meekrijgen die horen bij de 21ste eeuw: van oplossingsgericht denken tot ondernemen en samenwerken. Het gaat om creatieve en technische vaardigheden. Tegelijkertijd krijgt niet elk kind de mogelijkheid om zijn of haar talenten op dit gebied te ontplooien. En dat is een gemiste kans. De wereld heeft een nieuwe generatie kritische makers en ontwerpers nodig.
Maakonderwijs kan daarbij helpen. Door iets te maken leer je problemen oplossen, de wereld beter begrijpen én deze te beïnvloeden. Daarom organiseerden Platform Maker Education (FabKlas, Frysklab en Waag Society) in samenwerking met Mediawijzer.net een campagne voor meer maakonderwijs in Nederland. Scholen, maakplaatsen, bibliotheken en musea sloegen tijdens de maakweek van 23 t/m 28 mei 2017 de handen ineen om Nederland weer aan het maken te krijgen.
Aftrap op Mediawijsheid Netwerk Experience (MNX)
In de campagnefilm fabriceren jongeren zélf het gehele alfabet met allerlei bijzondere maaktechnieken. De film werd vertoond bij de aftrap van de campagne op de Mediawijsheid Netwerk Experience (MNX) op 23 mei. De website abcmaken.nl is een visueel woordenboek
Tijdens de maakweek inspireerden en motiveerden de initiatiefnemers en partners zo veel mogelijk mensen om aan de slag te gaan met ‘maken’ en konden kinderen spelenderwijs kennismaken met nieuwe technologieën, zoals 3D-printers, en de combinatie van digitale vaardigheden en creativiteit.