Expertsessie Educatieve games en apps: Hoe zorgen we ervoor dat digitale leermiddelen echt impact maken?
Locatie:
Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, Media Parkboulevard, Hilversum, Nederland
Digitale leermiddelen bieden een schat aan mogelijkheden om mediawijsheid te stimuleren. Denk aan educatieve games en apps waarmee je spelenderwijs de online weerbaarheid vergroot of het gesprek start over online gedrag. Er worden veel mooie nieuwe materialen ontwikkeld, maar hoe zorgen we ervoor dat deze blijvende impact hebben? Hoe zetten we deze materialen bewust en mediawijs in? Hoe zorg je ervoor dat materiaal geschikt en effectief is? Daarover organiseert Netwerk Mediawijsheid op 20 september in Beeld & Geluid Hilversum de expertsessie ‘Educatieve games en apps: Hoe zorgen we ervoor dat digitale leermiddelen echt impact maken?’.
Deze besloten sessie is een unieke kans voor onderwijs, ontwikkelaars en onderzoekers om met elkaar in gesprek te gaan. Netwerk Mediawijsheid brengt het veld bij elkaar om kennis te delen en krachten te bundelen. Het doel van de sessie is om inzicht te krijgen in belangrijkste afwegingen die gemaakt moeten worden bij het ontwikkelen en inzetten van digitale educatieve middelen om mediawijsheid te stimuleren. Hierbij focussen we op de kansen van games en apps en spelenderwijs leren. De opbrengst van de sessie zal samengebracht worden in een handreiking met de belangrijkste afwegingen die breder gedeeld kan worden.
Programma
De sessie bestaat o.a. uit keynotes en rondetafelgesprekken. Dit gebeurt onder leiding van Lotte Vergouwen (programmaleider Creative Transformation Platform bij de HKU). Het programma is in ontwikkeling, momenteel bevestigd zijn:
- Rhea Flohr, Onderwijsadviseur op het gebied van digitale geletterdheid en digitalisering in het onderwijs
- Drie onderzoekers van de Universiteit Utrecht en Erasmus Universiteit Rotterdam presenteren de resultaten van hun onderzoeksproject naar mediawijsheidgames:
- Teresa de la Hera: Digital literacy games: academic insights about the relationships between game design and their effectiveness
- Rene Glas: Literacy at play: An analysis of media literacy games used to foster media literacy competencies
- Julia Kneer: I know phishing – it is catfishing!? Playing video games for digital literacy and the role of enjoyment, achievement and competition
- Willem-Jan Renger en Evert Hogendoorn van de HKU, over de waarde van ludodidactiek om van kennis en bewustzijn tot gedragsverandering te komen
- Daarnaast vinden er rondetafelgesprekken plaats, onder leiding van o.a. Eva Vesseur (Waag), Willem-Jan Renger en Evert Hogendoorn (HKU), Harriët Leget (Kennisnet) en Niels Bloembergen (Mediajungle).
Het programma wordt later aangevuld.
Praktische informatie
De expertsessie is kosteloos en vindt op 20 september van 13.30 – 16.30 uur plaats in Beeld & Geluid in Hilversum. Er is beperkt plek. Wil je graag deelnemen? Stuur een mail naar info@mediawijzer.net, met korte toelichting waarom je erbij wilt zijn.