Ook Beeld en Geluid doet mee aan de Week van de Mediawijsheid

woensdag 20 oktober 2021

Hoe kun je als organisatie aanhaken op de Week van de Mediawijsheid? Elwin Mulder is programmamaker bij Beeld en Geluid. Hij vertelt hoe zijn organisatie dit jaar meedeed aan de #WvdM.


Tijdens de Week van de Mediawijsheid (5 t/m 12 november 2021) vonden door het hele land activiteiten plaats. Van groot tot klein en voor jong en oud. In aanloop naar de campagne vertelden verschillende netwerkpartners hoe zij aandacht besteden aan de Week van de Mediawijsheid.


Waarom vindt Beeld en Geluid het belangrijk om mee te doen aan de #WvdM?

De Week van de Mediawijsheid is een inmiddels al jarenlang bekende campagneweek die mediawijsheid thematisch op de kaart zet in Nederland. Dat gebeurt via partners. Aangezien mediawijsheid een essentieel onderdeel is van de missie van Beeld en Geluid én Beeld en Geluid kernpartner is van het grote Netwerk Mediawijsheid is deelname vanzelfsprekend.

Beeld en Geluid is een belangrijke programma-locatie tijdens de week en wordt er bijvoorbeeld een speciale media-award uitgereikt bij Beeld en Geluid. De week laat zien hoe Beeld en Geluid mét het netwerk van bibliotheken en de andere kernpartners een centrale en verbindende rol speelt in de landelijke aanpak van mediawijsheid.

Waarom is het thema, samen sociaal online, specifiek voor jullie belangrijk?

Het thema Samen Sociaal Online staat voor een mediawijze digitale samenleving voor iedereen, alle Nederlanders dus. Dat sluit direct aan bij de doelen van Beeld en Geluid.

Wat onderneemt Beeld & Geluid tijdens de Week van de Mediawijsheid?

Tijdens de week van de mediawijsheid doen we vooral mee met MediaMasters. We hebben een opdracht in dit spel gemaakt én we sponsoren de hoofdprijs: een bezoek aan Beeld en Geluid Den Haag en een workshop. Bij ons is het verder eigenlijk het hele jaar de Week van de Mediawijsheid. Alle workshops die wij geven in de klas en in de musea hebben als centraal thema mediawijsheid. Hiermee bereiken we jaarlijks zo’n 25.000 leerlingen.

Heb je tips voor organisaties die ook mee willen doen?

Jazeker! Neem zo snel mogelijk contact op met het Netwerk Mediawijsheid en ga in gesprek. Er zijn voor zeer veel, diverse partners mogelijkheden om bij te dragen aan de doelstelling: heel Nederland mediawijs. Deze campagneweek is daarbij een belangrijk instrument.

Wanneer is de #WvdM voor jullie een succes

Echt primair vanuit Beeld en Geluid zelf is de Week van de Mediawijsheid geslaagd als onze eigen activiteiten hun doel hebben bereikt en de programmering binnen ons instituut ook geslaagd is inclusief het aantal bezoekers.

Welkom op NetwerkMediawijsheid.nl, de nieuwe website van Netwerk Mediawijsheid. Loop je tegen iets aan? Mis je iets? We horen het graag via het Infopunt.

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.