We raken almaar verder verwijderd van waar nieuwsmedia uiteindelijk voor zijn bedoeld: inzichtelijk maken wat er in onze omgeving en de wereld om ons heen speelt.
Sinds de opmerkelijke verkiezing van Donald Trump als nieuwe president van de Verenigde Staten staat ‘nepnieuws’ volop in de schijnwerpers. Van tips hoe je dat soort berichten kunt herkennen tot kritiek op de mediaplatformen van Google en Facebook die er te weinig aan doen om de verspreiding van nepnieuws te voorkomen. Terechte aandachtspunten, maar ze leiden af van het gesprek dat we écht zouden moeten voeren. Over het gebrek aan mediawijsheid dat ons parten speelt en de manier waarop nieuwsmedia beter kunnen functioneren.
Want nepnieuws is vooral het gevolg van een veel langer spelend probleem: de ‘honger’ naar sensatie, clicks, likes en de daarmee samenhangende advertentie-inkomsten. Voeg daarbij een mediasamenleving waarin iedereen nieuws kan maken en als ‘journalist’ gezien wordt en je krijgt een giftige cocktail. Met polarisatie en door angst gevoede wereldbeelden als gevolg. Mensen raken afgestompt, zo blijkt uit onderzoek dat Mediawijzer.net vorige week naar buiten bracht. Oudere Nederlanders vertrouwen minder op traditionele nieuwsmakers en meer op hun directe omgeving. En acht op de tien Nederlanders vindt het steeds moeilijker om de betrouwbaarheid van nieuwsberichten of nieuwsmakers in te schatten.
“Op weg naar onze eigen verkiezingen in maart 2017, gun je Nederland een stoomcursus mediawijsheid én een frisse blik op de rol van media in onze nieuwsvoorziening.”
Lees de rest van het opiniestuk op de website van de Volkskrant.
Reacties 2
Pingback: Bestrijd nepnieuws met stoomcursus mediawijshei...
8b van @Paradijsvogel_ neemt binnenkort een film op met dit als thema! #nepnieuws #wijzerindemedia https://t.co/5wzOA7tcSX
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.