Boekrecensie: Waarom je altijd wilt winnen van je navigatiesysteem

woensdag 9 september 2020

Het boek ‘Waarom je altijd wilt winnen van je navigatiesysteem’ van Rens van der Vorst is een grappig boekje met de 100 belangrijkste technologische vragen van deze tijd. Van der Vorst neemt je mee in zijn wereld en met welke vragen hij worstelt. Hij springt in zijn antwoorden heen en weer tussen het beantwoorden van de vraag, gaat via de maatschappelijke mening naar een ervaring of een verhaal, en komt zo weer terug naar het antwoord. Hierdoor leest het gezellig en makkelijk weg.

Zo zijn er vragen als ‘Is klagen via sociale media wel eerlijk?’, of ‘Waarom zie ik alleen lelijke vrouwen op Tinder?’ Of nog een leuke: ‘Als het product gratis is, ben ik dan het product?’ Vanaf de eerste tot de laatste vraag ben ik geprikkeld of moet ik enorm lachen. In eerste instantie om de grappige vragen, vaker nog om de absurde en toch wel kloppende antwoorden. Verder in het boek kom ik wat meer vragen tegen waar ik zelf ook mee worstel. ‘Wat is het toppunt van verslaving aan je mobiel?’, of ‘Wordt ons leven echt beter door Buienradar?’, bijvoorbeeld.

Techniek waar het voor bedoeld is

Neem nou die laatste vraag. Hier worstel ik als bewustmaker wel vaker mee als ik met een groep op pad ben. Als er ook maar een kleine dreiging van regen is, pakt de helft van de mensen de mobiel erbij om te checken wat er gaat gebeuren. Ikzelf doe juist precies het tegenovergestelde. Ik kijk omhoog naar de lucht, de wolken, de vogels, de bomen en al snel kan ik een redelijk adequate inschatting maken van het weer. Dit heeft mij ook enkele jaren gekost om te leren, alleen nu vind ik het superhandig. Want waar Buienradar zegt dat het gaat regenen, zitten we soms met heerlijk weer gewoon binnen. Dus hoewel het voor de grote stormen en buien zeker handig kan zijn, denk ik vooral: gebruik techniek waar het voor bedoeld is. En dit boek helpt mij om hierover na te denken. Niet op een te zware of te heftige manier, maar juist luchtig en met een knipoog.

Van Fortnite naar Xenophon

Een van de vragen die mij triggert is: ‘Is Fortnite voor watjes?’ Al bij deze formulering word ik geprikkeld om snel door te lezen. Tijdens het lezen begint Rens bij de talenten van zijn zoon, die voor hem helaas niet de nieuwe Wibi of de nieuwe Federer is. Zijn zoon speelt hele dagen Fortnite. En nu vindt Rens dit pure tijdsverspilling. Alleen al snel in zijn verhaal vraag hij zich af of dit mogelijk toch niet te kortzichtig is. Want is het niet zo dat e-sports snel in opkomst zijn? Mogelijk wordt dit in de toekomst een olympische sport. Toch zijn er hierover bij het Olympisch Comité een paar bezwaren, want een spel als Fortnite is best gewelddadig.

En voordat ik het doorheb gaat Van der Vorst door van Fortnite naar het jaar 400 voor Christus en krijgen we een korte uitleg over dressuur, en dat dit door de oude Griek Xenophon is bedacht als trainingsprogramma voor zijn krijgers. Van der Vorst eindigt ermee dat Anky van Grunsven misschien wel de meest gewelddadige olympische atlete ooit was. Tsja, daar moest ik dan weer even van slikken en lachen tegelijk.

Moet ik hem gaan lezen?

Als laatste wil ik nog een vraag aanstippen die zijdelings mijn bedrijf ook wel raakt. Kan ik een voetbalvader zijn zonder WhatsApp? En nee, ik ga het antwoord niet verklappen, hiervoor zal je toch echt zelf het boek moeten lezen. Al met al is dit een makkelijk leesbaar boek over hoe wij als maatschappij met technologie omgaan – of misschien wel willen om gaan. Met een grote knipoog geschreven en toch zet het je aan het denken.

Het prikkelende boek ‘Waarom je altijd wilt winnen van je navigatiesysteem’ is van Rens van der Vorst. Hij is auteur van ‘Appen is het nieuwe roken’ en technofilosoof bij Fontys Hogescholen. Ook doet Van der Vorst onderzoek naar manieren om mensen na te laten denken over hun relatie met technologie.

Netwerk Mediawijsheid werd benaderd door de uitgeverij, en heeft blogger Johan gevraagd het boek te recenseren. Bloggers delen hierbij hun eigen mening. Netwerk Mediawijsheid maakt altijd zelf de beslissing om een gekregen product wel of niet te (laten) recenseren en ontvangt hiervoor geen vergoeding.

Meer recensies lezen:

» Tieners aan de praat met MediJA Praat
» De zoektocht naar balans met ‘digiminderen’