Challenge Samen Sociaal Online 2022: Dit zijn de genomineerde initiatieven

dinsdag 26 april 2022

Tijdens de Week van de Mediawijsheid 2021 riep Netwerk Mediawijsheid op: ‘Als we sociale media een fijne plek voor iedereen willen laten zijn, moeten we nu met elkaar aan de slag. Want er staat veel op het spel. Met elkaar kunnen we ervoor zorgen dat we samen sociaal online zijn’. We deden de belofte dat het netwerk in 2022 verder aan de slag zou gaan met het thema. Daarom riep Netwerk Mediawijsheid eerder dit jaar met de Challenge Samen Sociaal Online partners op om zich in te zetten voor een sociale online wereld. Benieuwd welke initiatieven genomineerd zijn voor een stimuleringsbijdrage? Lees snel verder.

De Challenge luidde dit jaar als volgt:

Bedenk – samen met tenminste één andere netwerkpartner – een mediawijsheid-initiatief dat bijdraagt aan het stimuleren van prosociaal gedrag op sociale media.

Netwerk Mediawijsheid wil alle deelnemers hartelijk bedanken voor hun aanvraag. Er zijn negen initiatieven door de jury genomineerd. Welke van hen een stimuleringsbijdrage toegekend zullen krijgen wordt op 10 mei bekendgemaakt tijdens de MNX (Mediawijsheid Netwerk Experience, bij Beeld en Geluid). Naast de winnaars die door de jury worden aangewezen, is er een publieksprijs van €10.000,- die tijdens de MNX door het publiek te vergeven is.

De genomineerde initiatieven

De MediaChallenge 2.0 (Bibliotheek Eindhoven, Bibliotheek Flevomeer) 

“Met de MediaChallenge 2.0 willen we Samen Sociaal Online in het daglicht zetten bij jongeren in de eerste en tweede klas van de middelbare school. We gebruiken onze eigen ontwikkelde gesprekskaarten, aan de hand van de MediaDiamant, én een boek met een fictief verhaal rondom mediawijsheid om drie mentorlessen vorm te geven. We willen een open setting en gesprek in een mentorgroep creëren dat ervoor zorgt dat leerlingen zich bewust worden van hun (pro-)sociale digitale gedrag.” – Nicole Schilders


Bubbelvanger (Prodas Ontdeklab en Luqo)
“We willen voor kinderen met verschillende perspectieven, mindsets en meningen een collaboratieve platformgame ontwikkelen. In deze game worden ze gestimuleerd om actief samen te werken via de basisprincipes van gamification. Ze worden in het spel spelenderwijs uitgedaagd om zich in te leven in elkaars perspectief en we laten ze door middel van de spelopzet positiviteit van prosociaal gedrag in hun reacties op onderlinge verschillen ervaren.” – Franka van Deursen


In het hoofd van de hacker (Hogeschool Leiden en Middin)
“Met het bouwen van een spannende en prikkelende escaperoom denken wij jonge mensen met een LVB en hun begeleiders uit te kunnen dagen om na te denken over hun eigen online gedrag en hoe ze zelf, maar ook samen manieren kunnen bedenken om digitaal burgerschap te kunnen versterken. Wij denken dat deze spelvorm met veel visueel en conceptueel aantrekkelijke elementen goed aansluit bij de belevingswereld van jonge mensen met een LVB. Daarnaast kan het begeleiders helpen om meer vanuit de dialoog het gesprek aan te gaan over het digitale leven van deze doelgroep waardoor handelingsverlegenheid kan worden verkleind.” – Rogier de Groot


Hoe sociaal ben jij online? (Break into the box, Wijsmediagebruik, De Onderwijsspecialisten, CLC Arnhem)
“Met ons initiatief willen we kinderen in de leeftijd van 9 t/m 14 jaar bewust maken van het gebruik van sociale media en daarbij prosociaal gedrag stimuleren en het gesprek aangaan over hun online ervaringen. Op een innovatieve manier gaan kinderen spelenderwijs aan de slag met onze educatieve escape game in het thema sociale media. Tijdens de verschillende opdrachten leren kinderen over onderwerpen zoals: wat deel je wel en niet online, grensoverschrijdend gedrag, nepnieuws of online pesten.” – Angelique Donders

Benieuwd welke initiatieven vorig jaar de stimuleringsregeling toegekend kregen, om werk te maken van inclusie? Lees hier het overzicht

Project Computerheld! (gro-up buurtwerk en Vice Versa Communicatie)
“Prosociaal gedrag staat hoog in het vaandel bij de medewerkers van gro-up. Zij zijn vaak een voorbeeld of rolmodel in het leven van het opgroeiende kind. Met Project Computerheld groeien onze medewerkers om deze rol net zo goed te kunnen vervullen binnen de online wereld van het opgroeiende kind. Doormiddel van de E-learning Computerheld Gezocht! wordt iedere medewerker een computerheld voor onze doelgroep.” – Andrea Kramp


Kwartetspel Sociaal Digitaal (Stichting TienTotZestien.nl en The SoulFirm)
“Met het oer-Nederlandse Kwartetspel Sociaal Digitaal (fysiek aan tafel en/of digitaal op de smartphone met de Kwartool) wordt iedereen, van jong tot oud, uitgedaagd een positieve discussie over gedrag-op-sociale-media aan te gaan.” – Louis Hilgers


Expeditie Filterbubbel (About Framing en Het Mediateam)
“Wij willen jongeren en volwassenen andere leefwerelden laten ervaren, waardoor zij zich bewust worden van hun eigen en andere online en offline perspectieven. Door een praktische en visuele ervaring van (mobiele) kamers met ieder verschillende (filter)bubbels, ontstaat er inzicht, begrip en ruimte voor een eerlijk gesprek. Ga op expeditie: ontdek de bubbels, op naar samen sociaal online!” – Isa Geerts


The FORCE: Federation of Real Change Experts (Breekpunt en Gewoon Speciaal ICT)
“Bij FORCE gaat het om jongeren en veranderkracht. Jongeren ontwikkelen een workshop/training waarbij de potentiële veranderkracht centraal staat. Met de training krijg je handvatten hoe je jongeren kunt begeleiden/ondersteunen om passie om te zetten in veranderkracht en je daarbij op een positieve wijze te profileren online.” – Jessy Döppen


Shame & Share, de podcast (Stichting Theaterhart en Digital Art Lab)
“In de wekelijkse podcast Shame & Share worden ouder, (puber)kind, docent en een vakdeskundige samengebracht om vanuit ieders eigen perspectief in gesprek te gaan over dagelijkse thema’s met grote invloed, waarbij gepaste humor en de nadruk op mediawijsheid niet zal ontbreken. De verkorte versies kunnen worden ingezet als lesmateriaal in de klas en thuis als ‘gesprek aan de keukentafel’ om gesprekken aan te snijden over gevoelige onderwerpen.” – Esther Rietman

De winnaars van de Challenge worden bekend gemaakt tijdens de MNX  – hét jaarlijkse mediawijsheid-event voor het netwerk – op 10 mei. Er zijn nog plekken beschikbaar dus meld je snel aan!

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.