Image

Challenge #NLmediawijs 2020 - in tijden van corona

'Heeft jouw organisatie een initiatief waarmee je mensen tijdens de coronacrisis (en daarna), extra ondersteunt op het gebied van mediawijsheid?' Dat was de vraag die Netwerk Mediawijsheid stelde aan netwerkpartners in 2020, om hen uit te dagen kans te maken op een bijdrage uit de stimuleringsregeling van Netwerk Mediawijsheid.

De missie van ons netwerk is ‘Nederland mediawijs’. Samen werken we aan een Nederland waarin iedereen in staat is om de voordelen van media te benutten én de risico’s ervan te vermijden. In deze wereld vol media is het belangrijk dat iedereen daar mediawijs mee om kan gaan. En als iemand dat niet kan, dan moet diegene kunnen rekenen op passende begeleiding.

Wat betekent dit in tijden van corona? We zien dat Nederlanders door de coronacrisis in rap tempo digitaal vaardiger worden: we werken massaal online vanuit huis, leren videobellen en bestellen bij online winkels. Maar hierbij blijft de mediawijsheid vaak achter. Gênante videobeelden worden gedeeld, er is veel nepnieuws over corona, kinderen zitten meer achter hun schermpjes, mensen raken gestrest door de continue stroom appjes en de cybercriminaliteit tiert welig. Grote noodzaak tot mediawijsheid dus.

Er is ook nog een andere kant. Niet iederéén is namelijk in staat mee te liften op deze digitaliseringsgolf. De mensen die al een achterstand hadden, blijven verder achter. Door het ontbreken van internettoegang, de juiste apparatuur, basisvaardigheden of goede ondersteuning. Door de coronacrisis wordt de digitale kloof groter dan deze al was. Daarom steunt Netwerk Mediawijsheid initiatieven die mediawijsheid vergroten.

nieuws: dit zijn de gehonoreerde projecten

De jury, bestaande uit de kerngroepleden van Netwerk Mediawijsheid heeft na het toekennen van punten en een online vergadering alle aanvragen beoordeeld.

» Deze projecten ontvangen de stimuleringsbijdrage.

Zo werkte de Challenge

Met de Challenge Nederland Mediawijs 2020 stelden we organisaties de volgende vragen: Waarmee zou jouw organisatie mensen juist in deze tijd mediawijzer kunnen maken? Wat heb je daarvoor nodig? En hoe vormt het een blijvende bijdrage, ook ná de coronacrisis? Denk aan een online spreekuur, bewustwordingscampagne, informatieve website, uitleenpunt voor randapparatuur, digitalisering van lesmateriaal, een onderzoek, een pilot, een experiment – er is veel mogelijk.

De challenge luidde als volgt:

Kom als netwerkpartner(s) met een initiatief waarmee je mensen in deze coronacrisis (en daarna), extra ondersteunt op het gebied van mediawijsheid.

Heb je vragen over deze en voorgaande Challenges? Mail naar [email protected].

Benieuwd naar de vorige editie?

In 2019 vond de voorlaatste editie van de challenge van Netwerk Mediawijsheid plaats. Met de Challenge Nederland Mediawijs 2019 daagde Netwerk Mediawijsheid partners uit om een speelse en effectieve toepassing van de MediaDiamant te ontwikkelen, speciaal voor volwassenen of (ondersteuners van) kwetsbare volwassenen en kinderen. Na een intensieve Accelerator Experience mochten drie teams door, om in drie weken tijd hun idee naar een hoger plan te tillen. De stimuleringsbijdrage werd uiteindelijk toegekend aan twee projecten: Media Challenge van MEE, Pluryn, Windesheim en Bibliotheek Eindhoven en Steffie Assistent van Leer Zelf Online en DialogueTrainer.

» Hier lees je meer over de gehonoreerde projecten.