Column – ‘Juf, ik keek alleen hoe laat het was!’Mobiele telefoons op de basisschool

woensdag 15 maart 2017

In de media wordt vooral geschreven over negatieve uitwassen van mobiele telefoons in het basisonderwijs, zoals cyberpesten. In mijn groep 7 en 8 hebben bijna alle leerlingen een mobieltje, maar wat doen ze daar nou eigenlijk mee? In deze column beschrijf ik een aantal van mijn ervaringen. Daarmee laat ik een andere kant zien van mobiele telefoons op de basisschool en hoe je er op een positieve manier mee om kunt gaan in de klas.

Glittertelefoon

Mobieltjes mogen niet in de klas, de leerlingen van groep 8 bergen ze op in de kluisjes op de gang. Tijdens mijn les zie ik dat Hasna steeds in haar laatje kijkt… het zal toch niet! Zag ik het goed, of zocht ze toch gewoon een gum in haar laatje? Ik neem de gok:  ‘Hasna, geef je telefoon maar hier.’  En inderdaad, Hasna sloft naar voren met in haar hand een telefoon met glittersteentjes erop. Ik stop de glittertelefoon in mijn la en knik dat Hasna weer mag gaan zitten. Na schooltijd zullen we het er wel over hebben. ‘s Middags zit Hasna met tranen in haar ogen tegenover me. Nee, ze had echt niet op WhatsApp zitten kijken, het was per ongeluk dat hij in haar laatje lag en ‘Juf, ik keek alleen hoe laat het was!’. Hasna wil weten wanneer ze haar geliefde telefoon weer terugkrijgt. Het is vrijdag en de afspraak is dat een ingenomen telefoon een nacht (achter slot en grendel) op school blijft. Hasna heeft dus pech en zal haar telefoon een heel weekend moeten missen. Maandag krijgt ze haar telefoon weer terug en checkt meteen haar berichten… 300 appjes. Ik ben benieuwd en vraag wat voor berichten het zijn; ‘Juf, iedereen dacht dat ik ziek was ofzo, woojoo, echt kapot lang was ik niet op de app.’

Ik moest denken aan deze oude Hi-reclame uit 2011 waarin twee vrienden in paniek de straat oprennen omdat ze al 12 seconden niks van hun vriend hebben gehoord. De telefoon van deze vriend bleek onder de bank te liggen….

WhatsHappy

Aan het begin van het schooljaar hebben mijn leerlingen uit groep 7 afspraken met elkaar gemaakt over de klassenapp. Van de 30 leerlingen hebben er 26 een eigen mobieltje. Deze 26 leerlingen zitten allemaal met elkaar in een appgroep. Ze hebben met de les ‘WhatsHappy’ afspraken gemaakt over de appgroep.

Zo mogen ze alleen een foto van zichzelf of van een ander delen als die toestemming heeft gegeven, en niet meer dan 1 per dag (het liefst helemaal geen foto’s). De gesprekken in de appgroep mogen alleen gaan over school zoals huiswerk. Als er opmerkingen over leerlingen worden gemaakt die niet leuk zijn dan worden die leerlingen daarop aangesproken. Als ze er met elkaar niet uitkomen bespreken ze het in de klas in de kring. Gisteren had Lisa wel 130 appjes van de klas… en waar ging het dan over? Over of ze het schoolshirt voor de sportdag nou wel of niet aan moesten en of het nou over of onder hun gewone kleren moest. Lisa was er op een gegeven moment klaar mee:  ‘Jongens!’ had ze geappt, ‘Neem dat shirt gewoon mee!’.

Alarm

Bij het driedaagse kamp van groep acht mogen mobieltjes mee, maar overdag zitten ze allemaal in een afgesloten bak. Alle mobieltjes worden uitgezet en worden met een diepe zucht in de bak gelegd. Elke avond na het eten mogen de leerlingen een uurtje op hun mobiel. En wat doen ze dan? Papa en mama bellen: ‘Hoi mam, het eten is best oké en we sliepen heel laat en we moesten echt superver fietsen en we gaan zo weer een spel doen, doei.’ Als de leerlingen gaan slapen staat deze bak op de slaapkamer van de juffen. De eerste ochtend worden we om half zes wakker van een alarm. We denken alle vier dat het het alarm van een ander is. Niemand zet het alarm uit en het blijft maar doorgaan. Als we allemaal wakker zijn blijkt het uit de telefoontjesbak te komen… Jordy komt altijd lastig uit bed dus zet elke ochtend een alarm. Laat Jordy nou juist vergeten zijn mobieltje uit te zetten. Tip: controleer altijd of alle mobiele telefoons uitstaan of zet de telefoontjesbak op een hele verre plek… zo houd je het mobielgebruik voor iedereen leuk én in balans!

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.