“Content is king”. Die woorden sprak Bill Gates in 1996. Daarmee bedoelde hij dat organisaties de commerciële kansen van het – toen nog nieuwe medium – internet moesten benutten door bezoekers van hun website waardevolle, relevante content aan te bieden. Destijds was content nog statisch; een pagina zag er elke keer hetzelfde uit.
Maar inmiddels is het web dynamisch en wordt content aangepast aan de voorkeuren van een bezoeker. Content op maat dus. Dit vraagt om nieuwe vaardigheden. Immers, wie bepaalt welke content ik krijg voorgeschoteld? Wie kroont de koning? Het kan voor consumenten onduidelijk zijn waar bepaalde content vandaan komt. Hoe deze tot stand is gekomen en met welke intenties. Kortom, content op maat vraagt om mediawijze consumenten.
Op 26 juni 2014 was het Mediapark Jaarcongres (MPJC). Mediawijzer.net leverde een inhoudelijke bijdrage in de vorm van een keynote, gegeven door Trendwatcher Sander Duivestein over ‘Content op maat’. In zijn keynote belichtte hij hoe big data en nieuwe technologieën leiden tot nieuwe kansen en verantwoordelijkheden voor mediamakers. Deze 5 leestips helpen je om op een mediawijze manier te kijken naar het begrip ‘Content op maat’.
1. Wat is content op maat?
Content op maat gaat er vanuit dat een consument de juiste content op het juiste moment via het juiste kanaal krijgt. Hoe ver zijn we in Nederland met content op maat? In hoeverre hebben we nog behoefte aan menselijke interventie? En wanneer komt mediawijsheid om de hoek kijken? Enkele experts op het gebied van big data, content op maat, media en mediawijsheid gaven hun mening tijdens onze besloten expertsessie op 10 juni 2014.
» Lees het verslag van de Expertsessie ‘Content op maat’
2. Hoe zit het met onze privacy?
Big data is de enorme berg aan informatie die we dagelijks achterlaten via internet en andere digitale toepassingen. Door al die data aan elkaar te koppelen, kunnen bedrijven je persoonlijke voorkeuren ontdekken. Dat kan handig zijn, maar hoe zit het met je privacy? Veel mensen weten niet dat de gegevens die ze aan het ene bedrijf afstaan, worden doorverkocht aan een ander bedrijf.
Op de website mediawijsheid.nl vind je 2 uitgebreide dossiers over big data en privacy. Beide dossiers bevatten een heldere uitleg rondom het thema, inclusief filmpjes, tweets, relevante nieuwsberichten en artikelen die over dit onderwerp – in relatie tot mediawijsheid – zijn geschreven. Bovendien kun je in elk dossier lezen welke netwerkpartners van Mediawijzer.net zich bezighouden met dat specifieke onderwerp.
» Lees het dossier Big data
» Lees het dossier Privacy
3. Welke prijs betalen we voor al die gratis online diensten?
Elke keer als we iets op het web doet, maken KPN, Google of Facebook een aantekening. Dat levert met ongeveer 2.4 miljard online mensen een indrukwekkend dagboek van persoonlijke gegevens en gedrag op. Peet Sneekes schreef een column over de prijs van gratis online diensten.
» Lees de column Alsof we met z’n allen slaafjes van het online kapitalisme zijn geworden
4. Wat betekent content op maat voor mediamakers?
Veel content is adaptief geworden en past zich automatisch aan de lezer aan. Hoe pakt dat uit voor bladenmakers, mediabureaus en educatieve uitgevers? Welke verantwoordelijkheid hebben zij op dit gebied? Astrid Poot gaf 3 fictieve bedrijven en personen het woord over content op maat in 2018.
» Lees We lezen wat we leven, we leven wat we lezen*; over content in 2018
5. Content is king, fact checking de keizer
Content is king. Maar wie kroont de koning? Wie bepaalt welke content ik krijg voorgeschoteld? En is die content wel waar? In zijn recente blog – de 1e van een reeks – roept Jaap Walhout op om vooral vaker zelf op onderzoek uit te gaan. Wat is de bron? Welke intentie heeft de boodschapper? En welk belang?
» Lees Check de feiten: Niet alles wat je leest is waar
Wat moeten we nog meer weten?
Heb jij nog mediawijze tips op het gebied van content op maat? Wat vertel jij je leerlingen, je studenten of je cliënten? Wat moeten we lezen, weten, kijken? Ik zie graag een aanvulling op mijn 5 leestips.
Reacties 1
Tja.. content op maat… een film (of een boek, een blog of een video) kunnen we juist mooi vinden omdat hij niet op maat was, heel anders dan we verwachtten.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.