Data verzamelen voor ‘Content op maat’; wat kunnen we leren van Netflix en inBloom?

donderdag 26 juni 2014

Mediawijzer.net schrijft een whitepaper over ‘Content op maat‘, een onderwerp dat nu speelt bij makers en aanbieders van media.
In dit artikel gaan wij vast in op twee praktische cases over het verzamelen van data voor het maken van een gebruiksprofiel. Want ‘Content op maat’ bestaat bij de gratie van een gebruikersprofiel. En zonder data, geen gebruikersprofiel. Hoe pakken grote spelers als Netflix en inBloom het aan?

Case 1 – Netflix: het gaat om wat je doet
Als het over ‘Content op maat’ gaat, dan is videodienst Netflix op dit moment de meest besproken aanbieder van content. Netflix heeft al veel ervaring met het geven van aanbevelingen voor de content die je kunt kijken. Die aanbevelingen worden automatisch gegenereerd op basis van gebruikersdata en algoritmes (rekenregels). Het lukt Netflix al vrij goed om met relevante aanbevelingen te komen, meer dan 75% van de video’s wordt bekeken na een aanbeveling. Dat betekent dat mensen nog maar weinig zelf op zoek gaan naar een film of serie.

Netflix wil het aantal aanbevelingen steeds verder beperken en de gebruiker dus minder keuze bieden. De gedachte hierbij is dat het bladeren door films de gebruiker te veel tijd kost. ‘Content op maat’ moet gemak bieden en tijd besparen. Dat legt de lat voor het maken van die aanbevelingen hoog.

Voor een partij als Netflix zijn demografische gegevens (zoals je leeftijd en woonplaats) niet zo relevant. De aanbevelingen die je doet richting anderen of het commentaar dat je geeft, zijn dat ook steeds minder. Dat gaat te vaak gepaard met sociaal wenselijk gedrag. Netflix is vooral geïnteresseerd in wat je doet (en niet doet) in plaats van wat je zegt te doen. Zo is het tijdstip waarop je een film kijkt belangrijk, maar ook de momenten waarop je bijvoorbeeld pauzeert, een stukje overslaat of juist terug kijkt. En het scrollen door een lijst aanbevelingen geeft heel goed aan wat je op dat moment juist niet wilt zien. Je eigen gedrag bepaalt zo steeds nadrukkelijker je gebruikersprofiel en dus wat Netflix je vervolgens weer aanbeveelt.

In onze expertsessie over ‘Content op maat’ laaide de discussie al op of gebruikersgemak niet gaat resulteren in voorspelbare, controleerbare content. Wij komen op die discussie terug in de whitepaper.

Case 2 – inBloom: communicatie en datacollectie
In Amerika is de laatste twee jaar veel te doen geweest over inBloom. InBloom is een non-profit startup waar onder andere Bill Gates via zijn stichting in investeerde. Het idee van inBloom is simpel: breng alle big data naar het schoollokaal en biedt vervolgens les (content) op maat aan.

Het idee is simpel, de uitvoering is dat niet. De hoeveelheid data maakt het technisch al complex, maar vooral de weerstand vanuit het onderwijs en van ouders maakten het de makers moeilijk. Zo was er weerstand tegen het ontbreken van een opt-out voor leerlingen, tegen het gebrek aan restricties van het gebruik van data en het ontbreken van een mogelijkheid voor ouders om in te grijpen.

In april van dit jaar stopte inBloom met de activiteiten, vooral onder druk van ouders. Communicatie over de reden van het verzamelen van data was de bottleneck voor inBloom.

De interessante discussie over de voordelen van onderwijs op maat versus het prijs geven van privacy, werd zo in de kiem gesmoord. Je kunt je als consument (en in dit geval ook de leerling) natuurlijk afvragen wat het grootste goed is.

Meer cases in de whitepaper
In onze whitepaper bieden wij – naast de andere aspecten van ‘Content op maat’ nog een aantal cases. Zoals over de wijze waarop Microsoft data opslaat en gebruikt om gamers beter met de Xbox Kinect te laten spelen. Verder gaan we in op de nieuwe kansen en verantwoordelijkheden die bij ‘Content op maat’ horen en wanneer mediawijsheid om de hoek komt kijken.

De whitepaper is eind juli beschikbaar via deze website. Mocht je de whitepaper per e-mail willen ontvangen, stuur mij ([email protected]) dan even een mailtje.

Lees ook:
» Informatie over onze rol op het MPJC 2014 en de keynote van Sander Duivestein over ‘Content op maat’
» Het verslag van de expertsessie ‘Content op maat’
» Leestip: de dossiers Big data en Privacy, met uitleg rondom het thema, inclusief filmpjes, tweets, relevante nieuwsberichten, netwerkpartners en artikelen in relatie tot mediawijsheid.

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.