De Media Ukkie Dagen 2015 zijn in volle gang. Deze jaarlijkse campagne richt zich op de mediaopvoeding van de allerkleinsten; baby’s, peuters en kleuters t/m 6 jaar. Om hun rol als mediaopvoeder goed te kunnen uitvoeren, is het van belang dat (professionele) opvoeders zich competent voelen rond dit onderwerp.
Ter ere van de Media Ukkie Dagen 2015 daarom de 6 beste artikelen over mediaopvoeding als integraal onderdeel van de dagelijkse opvoeding.
1. Kan een kinderapp educatief zijn?
Maar liefst 70% van de ouders meent dat digitale media goed zijn voor later op school en twee derde denkt dat kinderen er van leren, blijkt uit onderzoek. Maar is dat ook zo?
» Kan een kinderapp educatief zijn?
2.Waarom is de tablet onweerstaanbaar voor jonge kinderen?
Uit onderzoek blijkt dat jonge kinderen zich vooral aangetrokken voelen tot dingen die passen bij hun cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ofwel: wat ze (nog) niet snappen, interesseert ze ook (nog) niet. Dat zegt prof. dr. Patti Valkenburg, hoogleraar Media, Jeugd en Samenleving aan de Universiteit van Amsterdam in haar laatste boek Schermgaande jeugd.
» Dit moet je weten: 7 onderzoeksresultaten over mediaopvoeding
3. De blogartikelen van Aefke
Onze vaste blogger Aefke is moeder en (bijna) mediacoach. Wat is haar kijk op mediaopvoeding? En hoe projecteert ze dat op haar eigen ukkies?
» Volg Aefke in professionaliseringstocht en lees hier haar andere blogs
4. Spelend leren: digitale media voor 2-4 jaar
Er komen steeds meer digitale prentenboeken en apps voor zeer jonge kinderen. Logisch dat kindercentra de mogelijkheden van het inzetten van digitale media in de kinderopvang verkennen. Wat moeten zij weten? Hoe ga je verantwoord om met digitale media? En hoe word je wegwijs in het grote aanbod?
» Brochure Spelend leren: wegwijs in het digitale media aanbod
5. Voorleesboekje over mediaopvoeding voor jonge kinderen
Het voorleesboekje ‘Mijn computer is leuk!’ ondersteunt op een speelse manier mediaopvoeding voor ouders met jonge kinderen (2,5 – 6 jaar). Het boekje is geschikt voor alle ouders, inclusief opvoeders die moeite hebben met lezen of met de Nederlandse taal.
» “Niet streng zijn maar vragen stellen”
6. Ouders van ukkies: kies voor kwalitatief goede media én voor voldoende offline speeltijd
Hoeveel tijd besteden ukkies eigenlijk achter een beeldscherm? En met welke vragen worstelen hun ouders als het gaat om mediaopvoeding? Het onderzoek Iene Miene Media 2015 werd afgelopen week gelanceerd en mag daarom niet ontbreken in dit rijtje. Inclusief advies van experts: “Zorg voor voldoende balans in het mediagebruik en kies voor kwalitatief goede games, apps en YouTube-filmpjes.”
» Iene Miene Media: Ouders in spagaat door toename mediagebruik
Reacties 1
In “Een opgeruimde geest” van Daniel Levitin, blz. 369: http://www.atlascontact.nl/boekpresentatie-een-opgeruimde-geest-met-daniel-levitin/ vond ik het volgende over peuters:
Zodra een kind oud genoeg is om iets van sorteren en organiseren te begrijpen, kan het deze cognitieve vaardigheden en zijn algemene leervermogen trainen als we hem leren zijn eigen wereld te organiseren. Dit kunnen pluchen beesten zijn, kledingstukken of potten en pannen in de keuken. Maak er een spelletje van om ze steeds opnieuw te organiseren, op kleur op hoogte, op glans, op naam – als oefening in het 1 voor 1 waarnemen van de eigenschappen der dingen. Vergeet niet: geordend en zorgvuldig zijn een indicatie voor een aantal positieve zaken op latere leeftijd, zoals een langer leven, een goede gezondheid en beter functioneren op het werk. http://psycnet.apa.org/index.cfm?fa=buy.optionToBuy&uid=1995-26481-001
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.