Media kunnen misleiden en de werkelijkheid kleuren. Wat is echt in het digitale tijdperk, en wat niet? Welke informatie is betrouwbaar? En hoe weet je dat? Mediawijs zijn betekent onder andere: begrijpen hoe media de werkelijkheid re-presenteren en op basis daarvan zelf een afgewogen oordeel vormen.
Een video of filmpje kan je helpen om dit onderwerp aan te snijden bij leerlingen. In dit artikel zet ik de beste op een rij.
1. Fotoshop bij Adobé – over beeldmanipulatie
Humoristische discussiestarter over de onrealistisch mooie foto’s in tijdschriften en andere media. Zwaar bewerkte foto’s zijn een boeiend gespreksonderwerp voor tieners. Deze video past ook goed bij de les (un)real, wat is echt en wat niet in het digitale tijdperk, van Beeld en Geluid.
Vakken: beeldende vorming, maatschappijleer, filosofie en/of Nederlands
Ook deze twee filmpjes passen uitstekend bij dit onderwerp:
» #leukgenoeg: je bent meer dan de berichten die je post
2. Hoe beïnvloeden makers van films je gedachten?
Remco Pijpers tipte in een eerder artikel de shortfilm Lovefield. Deze film test het vermogen van leerlingen om de gedachtegang en bedoeling van de makers van beelden te doorgronden. Pauzeer de film na twee minuten en vraag de klas hoe het verhaal gaat aflopen. Waarop baseren ze hun vermoeden? Vervolgens speel je de film af en evalueer je. Veranderen de beelden en geluiden naarmate de video vordert? Waarom liep het anders dan je verwachtte?
3. Nieuws is vervormd, gefilterd en gemanipuleerd
In deze aflevering van tegenlicht analyseert Joris Luyendijk de mechanismen van de berichtgeving over het Midden-Oosten. Zijn boodschap: de media moeten opener zijn en meer verantwoording moeten afleggen over hoe ze werken.
» Bekijk de aflevering van Tegenlicht ‘Het Midden-Oosten gedecodeerd’
Vakken: maatschappijleer, filosofie en/of Nederlands
4. Medialogica in de klas
De NTR bewerkte enkele afleveringen uit de tv-serie Medialogica tot een reeks filmpjes ‘Medialogica in de klas’. Het resultaat is een prachtige verzameling professionele filmpjes die op de middelbare school kunnen worden gebruikt. Hoogwaardig educatief materiaal om met leerlingen in discussie te gaan over mediawijsheid en (de werking van) media. Alle afleveringen bevatten een lesbrief.
» Lees hier een uitgebreide artikel over Medialogica in de klas
Vakken: maatschappijleer, filosofie
5. De filter bubble
De filter bubble is het verschijnsel waarbij websites en zoekmachines hun resultaten afstemmen op jouw (eerdere) online zoekgedrag. Handig? Of een bedreiging van de democratie, zoals Eli Pariser betoogt?
Vakken: maatschappijleer, filosofie en/of Nederlands
Meer filmpjes?
Weet jij nog leuke filmpjes die in dit overzicht thuis horen? Of lesideeën die goed aansluiten bij bovenstaande filmpjes? Laat een reactie achter en deel je kennis en ervaring met andere leerkrachten en mediacoaches.
» Meer filmpjes staan op mediawijsheid.nl/filmpjes
Reacties 2
Fantastische collectie! Veel dank Mediawijzer.net / Gemma!
Graag gedaan Daniël!
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.