De Fiets-app: cadeaus sparen succesvol voor veilig smartphonegebruik?

dinsdag 30 september 2014

fOnlangs kreeg ik lucht van de Fiets-app: een handigheidje van de overheid en enkele partners om jongeren bewuster te maken van de risico’s van smartphonegebruik in het verkeer. Hoe minder je je mobiel tijdens het fietsen gebruikt, hoe meer punten je ontvangt. En van punten komen prijzen. Beloningsgedrag in een leuk, licht jasje. Werkt dat?

“Wist je dat bij 1 van de 10 fietsongevallen met letsel het gebruik van de smartphone een rol speelt? En dat dit bij jongere fietsers zelfs twee keer zo hoog is?”

Een campagne tegen smartphonegebruik op de fiets

De overheid is dus een campagne gestart, in samenwerking met o.a. de provincies, gemeenten, politie, maatschappelijke organisaties en aantal telecom-providers, onder het motto ‘aandacht op de weg’. Onderdeel van de campagne is een app voor naar-school-fietsende-jongeren van 12 tot 21 jaar: de Fietsmodus app. Verder worden verkeersdeelnemers door ondersteuning van tv- en radiocommercials en mottoborden langs de weg gewezen op de risico’s van het gebruik van een smartphone in het verkeer en bieden zij veilige alternatieven. Daarnaast worden digitale kanalen ingezet zoals websites, een online game, YouTube en Facebook. De telecomproviders zetten samen hun eigen kanalen in om de campagne onder de aandacht te brengen bij hun klanten. TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland (VVN) ondersteunen de campagne met acties in het land voor respectievelijk automobilisten en fietsers en de Nationale Politie let extra op het handsfreegebruik van de smartphone in het verkeer.

“Wat voor prijs kan ik winnen?”

Ik vraag een paar knapen van bijna 10 jaar (waaronder zoonlief) wat ze van de Fietsmodus app vinden. Ze realiseren zich meteen dat de reden van deze app de vele ongelukken in ’t verkeer is. Ik leg ze in vogelvlucht uit wat de bedoeling is, maar meteen vragen de heren wat je dan voor prijs kunt winnen. “Bioscoopkaartjes, een t-shirt of een fiets”, antwoord ik opgetogen. Schouderophalend gaan ze weer verder met vissen. Te jong nog, deze jongens hebben hier in Boekelo nog geen mobiel. Dus het spreekt niet zo tot de verbeelding.

Onderzoek van PanelWizard

Ik denk aan mijn buurmeisje van 16. Ik gok dat zij flink appt op de fiets Maar of zij warmloopt voor een t-shirt, bioscoopkaartje of nieuwe fiets? Ik vrees niet dat zij hiervoor haar mobiel in de tas laat. En ook haar vriendinnen doen dat niet is mijn inschatting. N=5 heeft de campagne bedacht. Het reclamebureau heeft onderzoek gedaan onder de focusgroepen: ‘Onderzoek van PanelWizard toont aan dat maar liefst 78,1% van de 12- tot 21-jarigen bereid is zijn of haar telefoon 2 uur niet te gebruiken tijdens het fietsen om voor één van de cadeaus te sparen’. Okay, het is dus onderzocht. Dan zal het waar zijn. Toch?

Herhaling is de kracht

Mijn visie is dat dit een goede campagne kan zijn. Herhaling bij de primaire en secundaire doelgroepen (kinderen resp. ouders en leerkrachten) is gewaarborgd en ook de media springt in op deze publiekscampagne. Dat is vaak de sleutel tot succes bij ouders, leerkrachten en kinderen. En een positieve benadering blijkt beter te werken bij deze doelgroep, dan afschrikwekkende beelden. Hier komt namelijk een zogenaamde third party-factor bij kijken. Een artikel op OudersOnline legt uit dat kinderen dan denken: “zúlke erge dingen, die overkomen alleen anderen en niet mij.” Uiteindelijk vindt er dan geen gedragsverandering bij de doelgroep plaats, terwijl deze campagne daar natuurlijk wel op stuurt.

Maar zijn de prijzen leuk genoeg om je smartphone in te jaszak te laten zitten? Ik betwijfel het. Zeker bij pubers. Daar zou ik toch nog wel even aan sleutelen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening: wat vinden jullie van deze fiets-app? Ik hoor het graag!

 

Lees ook:
» Itcanwait.com: campagne tegen sms’en in het verkeer. Iets voor Nederland?
» Smartphones en verkeer gaan niet samen

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.