Ukkies zijn dol op de iPad. Mijn eigen, tweejarige ukkie is er ook niet van af te slaan. Ik vind dat online mediagebruik bij de opvoeding hoort. Daarom hebben wij er bewust voor gekozen de iPad niet in te zetten voor straffen en belonen. Als hij ‘vervelend’ is, krijgt hij niet te horen dat hij voor straf niet op de iPad mag. Ik heb ook nog nooit een ouder horen zeggen dat het kind een dag niet mocht lezen. De iPad hoort er gewoon bij. Net zoals het spelen met de tractor, vies worden in de zandbak en mama helpen met de was vouwen. Opmerkelijk vind ik wel dat ons eigen Ukkie met luid gejuich naar de lade rent waar we zijn favoriete speeltje bewaren als het woord ‘iPad’ valt.
Oppasopa iPad
Op woensdag is het feest. Dan komen opa en oma. Oppasopa heeft inmiddels al een leuke bijnaam gekregen. Opa iPad. Zodra opa binnenkomt, stormt Ukkie naar hem toe alsof hij zich door een horde mensen moet worstelen. Hij wijst naar de tas van opa en naar de stoel waar zijn grootvader onmiddellijk op moet gaan zitten. Er moet geiPad worden.
Verzot op de iPad
Tijdens mijn studie mediawijsheid heb ik geleerd dat het niet gek is dat onze ukkies zo verzot zijn op de iPad. Gemma Steeman schreef onlangs een heel zinvol blogartikel over mediaopvoeding. In dit blogartikel komen de meest gestelde vragen over kinderen en mediaopvoeding aan bod. De tablet sluit naadloos aan op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van onze ukkies. Wat de peuters niet snappen, interesseert ze ook nog niet want zowel de technologie van de tablets als de inhoud sluit feilloos aan bij hun motorische en cognitieve ontwikkelingsniveau. Apps met bewegende en kleurrijke figuurtjes, geanimeerde geluiden, contrastrijk beeld en instant feedback; je doet iets en er verandert direct iets.
Dat verklaart ook waarom onze dreumes er zo dol op is om de schakelaar van de lamp steeds aan en uit te doen. Er gebeurt meteen iets als hij op het knopje drukt.
Tijdens de Media Ukkie Dagen (26 maart t/m 2 april 2015) krijgen ouders en opvoeders via www.mediaukkies.nl tips om media een rol te geven in de opvoeding. Zo is het belangrijk om samen te ontdekken wat media te bieden hebben. Kinderen leren immers het meest door dingen samen met hun ouders of opvoeders te doen.
Agressie op Youtube
Toen ik mijn Ukkie laatst een filmpje van Bumba wilde laten zien via Youtube, kwam er een reclame voorbij die niet echt was afgestemd op het niveau van Bumba. Het had niet veel gescheeld of mijn tweejarige zoon had een reclame gezien van een agressieve game waarin flink geschoten werd.
Als ouder moet je ook weten welke media geschikt zijn. Als je een app kiest, kijk dan of die aansluit bij de ontwikkeling en leefwereld van je kind. Ik ken te jonge kinderen die foto’s en filmpjes delen op bijvoorbeeld Instagram met mensen die ze niet kennen. Verder is het belangrijk dat je als ouder de link legt tussen de media en de werkelijke wereld. Speel bijvoorbeeld na wat je in media hebt gezien of gedaan en maak de ervaring hiermee levensecht. Zo doen wij regelmatig scenes uit het zandkasteel na.
Tot slot moeten we zelf natuurlijk het goede voorbeeld geven. Kinderen kopiëren het gedrag van hun ouders. Daarom mogen ook papa en mama geen iPad meer aan tafel. Niet even de telefoon checken tijdens het toetje. Niet bellen achter de kinderwagen of op de fiets.
iPad spelen of was vouwen
Dat onze aanpak voor de integratie van online media in de opvoeding als geheel behoorlijk lijkt te werken, blijkt toch wel uit het volgende voorbeeld. Onze peuter verveelde zich terwijl ik de was vouwde. Daarom gaf ik hem een keuze.
‘Wat wil jij gaan doen? Op de iPad spelen of was vouwen?’
‘Was vouwen’.
Tevreden greep hij een spijkerbroekje uit de mand.
Blogger Aefke is bezig met haar opleiding tot mediacoach. Wat leert ze over de mediawijsheid wereld? Welke verhalen spelen er in haar omgeving? En wat voor effect heeft dat op haar eigen ukkies? Volg Aefke in professionaliseringstocht en lees hier haar andere blogs.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.