Design like a Startup: innovatieve mediawijsheid ideeën in de maak

donderdag 8 juni 2017

Hoe maken we de nieuwe MediaDiamant effectief en duurzaam toepasbaar voor opvoeders? Netwerkpartners met een goed idee werden de afgelopen tijd opgeroepen om teams te vormen en mee te doen met de Mediawijzer.net Challenge 2017. Het eerste deel van de uitdaging: op 6 juni meedoen aan Design like a Startup dag bij Beeld en Geluid, om daar te komen tot een eerste prototype en business case. Een dag vol brainstorms, post-its, kampvuren en vijftien interessante en uiteenlopende pitches. De jury koos vier ideeën uit die doorgaan naar de volgende ronde. Benieuwd hoe zo’n Design like a Startup dag verloopt? Lees snel verder.

Update: bekijk de gehonoreerde projecten van de Mediawijzer.net Challenge 2017

Programmamanager Mary Berkhout heet de zestig deelnemers aan de Challenge, verdeeld over vijftien teams, welkom. Zij legt uit dat de jaarlijkse Stimuleringsregeling van Mediawijzer.net tot dit jaar een traditionelere opzet had. Echter was een terugkerende opmerking bij de jury: ‘wat als we deze mooie ideeën al in hun beginstadium hadden gezien, dan hadden we ze veel bruikbare tips mee kunnen geven’. Tijd voor een nieuwe opzet, waarbij we beginnen bij het begin. Zo ontstond de Mediawijzer.net Challenge 2017.

Frank Evers en Keimpe de Heer van Perfect Storm leiden de dag en vertellen over Nederlands als gidsland op het gebied van media(wijsheid) en hoe startup-denken werkt. Waar het vandaag om draait: de kracht van het netwerk gebruiken en samen flinke stappen vooruit zetten. Belangrijk daarbij zijn een ondernemende houding, assertiviteit, rust, creativiteit en goede timing. Na een snelle interactieve oefening gaan de teams aan de slag.

Ideeën uitwisselen rond het kampvuur

Gedurende de dag vinden er op twee momenten zogeheten campfire sessies plaats over verschillende thema’s die helpen bij het uitwerken van de case én bij het voorbereiden van de pitch die aan het einde van de dag gegeven moet worden. In een notendop:

  • Daniël Lechner (eeep) gaat met de deelnemers in gesprek over mediatrends. Hoe kun je met de MediaDiamant een mediasavvy, state of the art en ook erg nifty project of product maken? Zijn boodschap: weg met het opgeheven vingertje en op naar samen ontdekken en van elkaar leren. Blijf niet alleen bij het oude vertrouwde, maar ga ook juist op zoek naar de fascinerende toekomstbeelden die je nog niet snapt. Wat betekenen bijvoorbeeld nepnieuws, zelflerende technologie en virtual reality voor ons mediagebruik en -begrip?
  • Marcellien Breedveld (Marcelliens good company) behandelt het thema doelgroep en waardepropositie. Vaak begint het bij de vraag: wat wil je doelgroep? Maar het gaat ook om: wat willen ze niet? Wat lukt er niet? Daar kun jij een oplossing voor zoeken. Tip: ga aan de slag met een empathy map en ga een open gesprek aan met je doelgroep. Open vragen zorgen hierbij voor meer gevarieerde antwoorden en een completer beeld.
  • Annelies Wisse (IJsfontein) gaat in op Experience & Play design. Haar boodschap: als ondernemer speel je in twee games: de ‘small game’, dat staat voor wat jij zelf maakt, je product of dienst; en de ‘big game’, dat is alles eromheen. Om in beide games te slagen zoek je je doelgroep op. Vind uit waar ze zijn en wat ze doen, en observeer ze.
  • In de middag geeft Keimpe de Heer ‘les’ in pitchen. Ga na: is er bij je case wel sprake van een probleem, kans, uitdaging of oplossing? Zorg dat deze dingen in je pitch naar voren komen: name the enemy (wat zit je klanten in de weg?), ‘waarom nu?’, obstakels en bewijslast. Deelnemers oefenen met elkaar en geven positief kritische feedback op inhoud en non-verbale aspecten.
  • Auke Ferwerda (Prototype Hotel) gaat in op prototyping. Stel jezelf de vraag: ‘lost dit idee ook echt een probleem op?’. En besteed bij het maken van een prototype meer tijd aan user interface en usability dan aan uiterlijk. Dat het mooi wordt geloven mensen vaak wel – ze willen met je prototype vooral zien hoe het werkt.
  • Frank Evers (Perfect Storm) vertelt over business modelling. Het business model canvas dwingt je om goed over je klant, je middelen en je opbrengsten na te denken. Dat kan heel verhelderend zijn: wie zie je als klant? Wie als de betaler en wie de gebruiker? Wat zijn je opbrengsten? Zijn die financieel of ook ideëel? Een veel gemaakte misser is dat je je klant ziet als ‘key partner’ . Daarmee geef je jouw waarde ‘weg’ in de samenwerking in plaats van eraan te verdienen.

Tussen de campfire sessies door krijgen de plannen en pitches steeds meer vorm. De teams werken o.a. uit wat hun idee oplost, wat het bijdraagt en hoe modern het is. De campfire hosts zijn de hele dag aanwezig om de deelnemers bij te staan. Met inhoudelijke vragen kunnen zij daarnaast terecht bij Krista Okma, die meewerkte aan de ontwikkeling van de MediaDiamant.

De uitslag van de dag

Aan het einde van de dag is het tijd om alle ideeën te pitchen voor de jury, bestaande uit juryvoorzitter Eppo van Nispen tot Sevenaer (directeur CPNB), Krista Okma (expert opvoeden en opgroeien), Daniël Lechner (Opleidingscoordinator Opleiding Mediacoach voor Bibliotheekprofessionals) en Lotte Vergouwen (business development director IJsfontein). Onder de vele mooie ideeën zijn o.a. apps, campagnes, challenges, games, een academy, toolkits en een interactieve speelfilm. Na het juryberaad wordt tijdens de borrel bekendgemaakt dat er vier concepten doorgaan naar de volgende ronde, namelijk:

  • BeeGee (Ouders Online & Gamgee), een app voor kinderen van 7-9 jaar en hun ouders. De app zorgt voor gamification van mediaopvoeding en maakt voortgang inzichtelijk.
  • See interaction (Schoolstudio & Mediacoach Zeeland), een interactieve film waarmee kind en ouder op een plezierige manier van elkaar leren over mediagebruik.
  • De MediaDiamant in de GroeiGids App (Bureau Jeugd & Media, GGD Amsterdam & NCJ – Nederlands Centrum Jeugdgezondheid). De informatie bevat o.a. de nieuwste wetenschappelijke inzichten en vlogs en kan verspreid worden via consultatiebureaus.
  • Digimant (Reik, ASVZ, Jouw Omgeving), een bordspel gecombineerd met een app dat de dialoog over sociale media op gang brengt tussen LVB’ers en hun begeleiders.

Zij ontvangen een bijdrage van €2500,- en een incubator ondersteuning met drie coachsessies om het plan verder uit te werken. Op 26 juni houden zij een eindpitch voor de Stuurgroep van Mediawijzer.net. Daar wordt de keuze gemaakt welke partner(s) een stimuleringsbijdrage ontvangt/ontvangen. Het totaal te verdelen bedrag is €100.000,-. De minimale bijdrage is €20.000,-.

Mediawijzer.net feliciteert de vier teams met deze mooie eerste stap, en dankt daarnaast de andere deelnemers hartelijk voor hun ideeën en hoopt dat zij buiten de Challenge om verdergaan met ontwikkelen.

Benieuwd wie op 26 juni de stimuleringsbijdrage in de wacht sleept? Houd het blog en @Mediawijzer in de gaten.

Update: bekijk de gehonoreerde projecten van de Mediawijzer.net Challenge 2017

Foto’s: Jorrit Lousberg. 

Reacties 1

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.