Deze competenties ontwikkelen kinderen tijdens MediaMastersLeerdoelen MediaMasters zijn gebaseerd op Competentiemodel Mediawijsheid

maandag 14 november 2016

Nog even en het is zover: MediaMasters 2016 gaat van start! Dit jaar met een recordaantal inschrijvingen van (tot nu toe) ruim 130.000 leerlingen uit groep 7 en 8. MediaMasters is een interactieve game waarbij deze leerlingen spelenderwijs ontdekken hoe ze slim en bewust met (digitale) media kunnen omgaan. Maar welke competenties ontwikkelen ze eigenlijk?

Het verhaal

Dit jaar draait de MediaMasters Game om de 12-jarige Selma en haar vrienden. Zij zijn echte mediamakers; ze vloggen, skypen, gamen en programmeren er op los. Ze hebben zelfs een robot ontwikkeld die wordt ingezet in de supermarkt van Selma’s vader. Maar dan gaat het mis, de robot wordt gehackt!

Om dit op te lossen, roepen Selma en haar vrienden de hulp in van de MediaMasters; de kinderen in de klas. Zij moeten vragen beantwoorden (zogenaamde MediaMissies) en opdrachten uitvoeren om Selma te helpen. Om het spel uit te spelen en de titel ‘MediaMaster’ in de wacht te slepen, hebben de leerlingen al hun kennis en mediavaardigheden nodig.

Het spel is zo opgebouwd dat de verhaallijn, de MediaMissies en (traditionele en sociale) media naadloos in elkaar overlopen. Bovendien is ook voor ouders, leerkrachten, mediacoaches en bibliotheken een belangrijke rol weggelegd.

Welke competenties?

De leerdoelen van de game zijn gebaseerd op het Mediawijsheid Competentiemodel. Hierin wordt mediawijsheid opgedeeld in 10 competenties:

  • Inzicht hebben in medialisering van de samenleving (B1)
  • Begrijpen hoe media worden gemaakt (B2)
  • Zien hoe media de werkelijkheid kleuren (B3)
  • Apparaten, software en toepassingen gebruiken (G1)
  • Oriënteren binnen mediaomgevingen (G2)
  • Informatie vinden en verwerken (C1)
  • Content creëren (C2)
  • Participeren in sociale netwerken (C3)
  • Reflecteren op het eigen mediagebruik (S1)
  • Doelen realiseren met media (S2)

Hierbij staan de letters voor Bewustzijn, Gedrag, Content en Strategie.

De MediaMasters Game bestaat uit 5 klassikale speldagen van één uur. Elke speldag staan andere competenties centraal.

Judith Meijer, leerkracht groep 7/8 van OBS Panta Rhei die in 2015 MediaMasters won: “Wij zijn ontzettend blij dat we MediaMasters 2015 hebben gewonnen. De kinderen hebben veel geleerd en zijn zich een stuk bewuster geworden van wat online kan en mag. Het was leuk om te zien dat zij met elkaar en hun ouders gingen praten over mediawijze thema’s. Ze hebben nu door dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze maken.”

Dag 1: wachtwoorden, virussen en cybercrime

De eerste speldag begint in supermarkt Mercado, waar Selma bezig is om een digitaal klantenbestand en bijbehorende reclamemailing op te zetten. Maar dan gaat er iets mis. Om haar fout te herstellen installeert ze – samen met de leerlingen – een programma van internet. Om het programma te kunnen downloaden, moet eerst een aantal vragen worden beantwoord.

De leerling:

  • Beseft dat de samenleving vraagt om mediavaardigheden (B1)
  • Beseft dat computercode een steeds grotere rol speelt in ons dagelijks leven (B1)
  • Ontdekt nieuwe manieren van gebruik apparatuur en platform (G1)
  • Kan informatie beoordelen op betrouwbaarheid en aangeven waarom deze informatie wel of juist niet gebruikt moet worden en waar dit van afhangt (C1)
  • Gebruikt diverse toepassingen om unieke eigen content te creëren (C2)
  • Kan een account aanmaken, personaliseren en nadenken over privacy (C3)

Dag 2: Programmeren, robotica en Maker Movement

Het bestand dat Selma en de MediaMasters hebben gedownload blijkt besmet te zijn met een virus. Niet alleen het klantenbestand van de Mercado wordt gehackt, ook de robot SNURF die Selma zelf bouwde, lijkt totaal de weg kwijt.

De leerling:

  • Beseft dat computercode een steeds grotere rol speelt in ons dagelijks leven (B1)
  • Begrijpt dat veelgebruikte digitale media gebouwd zijn op/met computercode (B2)
  • Begrijpt dat er verschillende programmeertalen zijn voor verschillende doelen (B2)
  • Herkent veelgebruikte standaardtechnieken in de media. Begrijpt hoe mediaproducenten deze technieken inzetten om hun doelstellingen te realiseren (B2)
  • Herkent wanneer een mediaboodschap gekleurd is door commerciële overtuigingen (B3)
  • Ontdekt nieuwe manieren van gebruik apparatuur en platform (G1)
  • Kan verschillende digitale platformen creatief naast elkaar gebruiken en combineren (G2)
  • Weet wat hij of zij met media wil bereiken en zet code creatief in om dit te behalen (S2)

Dag 3: Cyberpesten, sociale media en online gedrag

Het virus ontketent een ware supermarktoorlog. En online blijkt het makkelijk om dingen te zeggen die je in het echt nooit zou zeggen! Hoe moet je je online gedragen? Wat zet je wel en niet online? En hoe betrouwbaar zijn al die berichten op (sociale) media eigenlijk?

De leerling:

  • Herkent wanneer een mediaboodschap gekleurd is door commerciële overtuigingen (B3)
  • Kan zelfstandig informatie beoordelen en aangeven waarom hij/zij die informatie wel of juist niet gebruikt en waar dit van af hangt (C1)
  • Kiest een geschikt medium bij het verzenden van mediaboodschappen en giet deze in de optimale vorm met respect voor gangbare normen en waarden (C2)
  • Kan een account aanmaken, personaliseren en nadenken over privacy (C3)
  • Volgt berichten van vrienden en familie op sociale netwerken en reageert daar op sociale wijze op (C3)
  • Herkent uitsluiting, pest- en destructief gedrag van anderen (C3)
  • Is in staat zichzelf op te zoeken en is zich bewust van het effect van zijn online imago (S1)

Dag 4: Journalistiek, online imago en reclamewijsheid

In een laatste poging om de supermarkt van haar vader te redden, leert Selma een belangrijke les over (online) imago en hoe gemanipuleerde krantenberichten en commerciële belangen hier invloed op kunnen hebben. Hoe maak je onderscheid tussen echt en nep?

De leerling:

  • Herkent veelgebruikte standaardtechnieken in de media. Begrijpt hoe mediaproducenten deze technieken inzetten om hun doelstellingen te realiseren (B2)
  • Begrijpt dat veelgebruikte digitale media gebouwd zijn op/met computercode (B2)
  • Begrijpt dat er verschillende programmeertalen zijn voor verschillende doelen (B2)
  • Herkent wanneer een mediaboodschap gekleurd is door commerciële overtuigingen (B3)
  • Kan informatie van diverse bronnen met elkaar vergelijken, de betrouwbaarheid van informatie beoordelen en de aard van informatiebronnen inschatten: weet bijvoorbeeld informatieve bronnen van entertainment-bronnen te onderscheiden (C1)
  • Kan zowel open als gesloten zoekopdrachten omzetten in juiste trefwoorden (C1)
  • Gebruikt media om unieke eigen content te delen op diverse platformen (C2)

Dag 5: De finale

De kinderen worden getest op hun mediakennis; wat weten ze nog van de afgelopen dagen? Hoe mediawijs zijn ze geworden tijdens deze Week van de Mediawijsheid? En het belangrijkste: hoe loopt het af met supermarkt Mercado?

De leerling:

  • Is zich bewust van het eigen patroon van mediagebruik (S1)
  • Reflecteert op de eigen toegenomen kennis en verbeterde vaardigheden (S1)
  • Weet welke toepassingen meerwaarde kunnen hebben bij het realiseren van persoonlijke, onderwijsgerelateerde en/of sociaal-maatschappelijke doelstellingen (S2)
  • Kan deze toepassingen (onder begeleiding) gebruiken en ze effectief inzetten (S2)

Doe ook mee!

De 6e editie van de MediaMasters Game wordt op 18 november 2016 afgetrapt met de MediaMasters University, het grootste online mediawijsheidcollege van Nederland. Meedoen aan de Game is kosteloos en het spel kan worden gespeeld onafhankelijk van niveau, voorkennis en achtergrond van leerlingen. Je hebt wel een digibord nodig. Het spel duurt vijf dagen en leerlingen zijn ongeveer één uur per dag bezig met de opdrachten. Leerlingen die het spel uitspelen, krijgen een diploma en de titel ‘MediaMaster’. Ook zijn er mooie prijzen te winnen.

Inschrijven kan nog tot 17 november. Kijk voor meer informatie op www.mediamasters.nl.

Reacties 3

  1. Ilse

    Dat programma ziet er goed uit! Ik, als ouder zou ook wel zoiets dergelijks willen doen om mijn kinderen beter te kunnen volgen, en de gamewereld beter te snappen.

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.