Digitale vaardigheden zijn niet enkel van belang om leerlingen nu bewust te maken van de gevaren en uitdagingen van de digitale samenleving, maar spelen ook een grote rol in de toekomst. Er is bijna geen beroep meer te bedenken waar geen (vorm van) computer bij te pas komt. Je kunt daarom niet vroeg genoeg beginnen om kinderen digitaal geletterd te maken. Het online leerplatform van CodeSkillz focust zich op de implementatie van digitale geletterdheid op basisscholen en middelbare scholen, zodat alle leerlingen op dezelfde wijze digitaal vaardig worden, ongeacht hun achtergrond en niveau. Laura Nijenhuis, mede-oprichter van CodeSkillz, vertelt over de toekomst van het initiatief.
Op donderdag 24 november mocht CodeSkillz, tot onze grote verbazing, een Computable Award in ontvangst nemen. Computable is hét platform voor ICT-professionals. Jaarlijks reiken zij de Computable Awards uit in twintig categorieën. De jury-uitslag en publieksstemmen bepalen samen de uitslag. Dat wij uiteindelijk de Award in ontvangst mochten nemen voor de categorie ‘Opleiding & Training’ (en de derde plek in ‘Tech-Startup’) hadden we nooit verwacht, maar voelt als een enorme waardering voor het werk dat we doen. Toch betekent het winnen van deze prijs niet dat we ons doel al bereikt hebben. Sterker nog, dit is pas het begin.
Het belang van digitale vaardigheden voor leerlingen
We zien dat jongeren op steeds jongere leeftijd in het bezit zijn van een mobiele telefoon en zich op diverse digitale platforms bevinden, zoals Facebook, Instagram en TikTok. Dat jongeren vaardig zijn met een telefoon betekent echter nog niet dat ze ook digitaal vaardig zijn. Jongeren hebben vaak niet door welke gevaren en uitdagingen de digitale samenleving met zich meebrengt. Als ze iets op internet plaatsen, weten ze vaak niet wat de gevolgen hiervan zijn. Met CodeSkillz bieden wij een leuke en leerzame manier voor jongeren om digitaal geletterd te worden. In plaats van alleen maar klassikale lessen waarin informatie wordt gedeeld, bieden wij een online leerplatform aan waarbij jongeren direct de geleerde informatie kunnen toepassen in de praktijk, op een manier die bij hun belevingswereld aansluit.
“Ik wist eerst niet wat programmeren was, maar dit is echt superleuk, ik word later programmeur!”
Hoe dat er dan uitziet? Leerlingen gaan, na klassikale uitleg, aan de slag met hun ‘online werkboek’. In de gamified omgeving gaan ze met opdrachten aan de slag, zowel individueel als in groepjes. Het personage Robin de Ruimtereiziger geeft ze daarbij hints op maat. Dit leidt vaak tot toffe reacties, zoals deze (van een meisje van twaalf): “Ik wist eerst niet wat programmeren was, maar dit is echt superleuk, ik word later programmeur!”
Programmeren voor nerds en leren saai?
De doorlopende missie die leerlingen in groepen maken, zorgt ervoor dat de opgedane digitale vaardigheden ook direct in de praktijk worden toegepast. Dit uit zich in de leerlijn Mediawijsheid bijvoorbeeld in een blog, waarbij leerlingen de zojuist geleerde zoekvaardigheden direct toepassen en nepnieuws van echt moeten proberen te onderscheiden. Leerlingen kiezen hun eigen blogonderwerp uit. Hier komen de meeste creatieve ideeën uit; leerlingen schrijven over kleding, auto’s, sport en nog veel meer.
De missie maakt het ook mogelijk om je creativiteit kwijt te kunnen. Bij Computational Thinking is de doorlopende missie om een escape room te maken: puzzels die hun medeleerlingen in een bepaalde volgorde dienen op te lossen. Scholen zijn vrij om zelf in te delen hoeveel tijd ze leerlingen hieraan laten besteden. Zo hebben we ook weleens een video gezien van leerlingen die een heuse escape room kist gemaakt hadden, gepresenteerd in een zelfgemaakte video, compleet met een thriller-achtige verhaallijn! Door middel van dit soort opdrachten proberen we bij CodeSkillz ons steentje bij te dragen aan het doorbreken van het stigma dat programmeren voor nerds, en leren saai is.
CodeSkillz is pas het begin
Onze ambitie om jongeren digitaal vaardig te maken stopt niet bij CodeSkillz. Afgelopen jaar hebben wij daarom digitale educatieve-uitgeverij Robin geïntroduceerd. Uitgeverij Robin biedt de mogelijkheid om naast digitale geletterdheid (CodeSkillz) ook andere vakken te ontwikkelen en digitaal aan te bieden op het ontwikkelde platform, om zo leerlingen met behulp van gamification op een leuke en leerzame manier nieuwe dingen te leren.
Momenteel wordt er samen met enkele geschiedenisdocenten hard gewerkt aan ERA, het online leerplatform voor het vak geschiedenis. We hopen ERA officieel aan te kunnen gaan bieden voor het volgend schooljaar. In januari 2021 zal het eerste hoofdstuk van het vak geschiedenis klaarstaan om in de praktijk te worden getest. Hierna zullen de volgende onderdelen volgen. We hopen natuurlijk met de ontwikkeling van meerdere vakken en de groei van Uitgeverij Robin nog vaker in aanmerking te mogen komen voor een Computable Award!
We kunnen het uiteraard niet alleen
Wil je meedenken over nieuwe lesmethodes, nieuwe doelgroepen of andere mogelijkheden? We komen graag met je in contact. Wil je op de hoogte gehouden worden van CodeSkillz en de ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.