Op 21 mei 2019 vond de jaarlijkse Mediawijsheid Netwerk Experience (MNX) plaats in Beeld en Geluid, deze keer over de waarde(n) van mediawijsheid. Na afloop vroegen we bezoekers een evaluatieformulier in te vullen. Maar liefst 64 van de +/- 200 bezoekers deden dat. Daar zijn we blij mee! In dit artikel vatten we de uitkomsten samen en de lering die we eruit trekken voor de volgende editie(s).
De Mediawijsheid Netwerk Experience in een notendop: de MNX is het jaarlijkse mediawijsheid netwerkevent. Professionals kunnen er bijpraten over mediawijsheid in praktijk en beleid en van elkaar leren.
De meeste MNX-bezoekers gaven dit jaar aan naar het event te komen om op nieuwe ideeën te komen en/of om geïnspireerd te raken. Daarnaast hadden bezoekers vooral de behoefte om relaties te ontmoeten en kennis op te doen. Ook het vergroten van het eigen netwerk is een veelgenoemde reden.
Reacties op het inhoudelijke programma
Centraal stonden dit jaar de drie programmalijnen waar Netwerk Mediawijsheid vanaf 2019 op inzet: Jongeren, Volwassenen en Begeleiders van kwetsbare groepen. Daarom waren er, naast het bestaande netwerk, ook nieuwe netwerkpartners uit de zorg uitgenodigd. Zo waren professionals aanwezig die werken met mensen met een LVB (licht verstandelijke beperking).
Bij het samenstellen van het MNX-programma hebben we rekening gehouden met de verscheidenheid in het netwerk en de verschillen in interesses. Daarbij wilden we een podium bieden aan ‘bekende gezichten’ uit het netwerk én ruimte geven aan een meer onverwachte kijk op mediawijsheid. We hebben gestreefd naar een mix van inspiratie, ruimte tot (zelf)reflectie en praktische toepasbaarheid van onderwerpen.
Over hoe dit bij het inhoudelijke programma van de MNX19 is uitgepakt, bleken de meningen verdeeld. Alle programma-onderdelen werden gemiddeld als (ruim) voldoende gewaardeerd, maar sommige met wel heel uiteenlopende cijfers en opmerkingen. Waar een deel van de bezoekers bepaalde onderdelen juist prees om de verrassende invalshoek, ervoeren anderen te weinig relevantie voor hun eigen werk. Sommige bezoekers waardeerden vooral de verhalen uit de praktijk, bijvoorbeeld over mediawijsheid voor mensen met een beperking, anderen gaven de voorkeur aan een meer filosofische insteek. Ook zagen we in de feedback terug dat een deel van de bezoekers meer diepgang wil en dat keynotes daarvoor soms te kort of gehaast zijn of niet genoeg nieuwe informatie bevatten.
De muzikale samenvatting bleek een welkome afsluiter van de dag te zijn en scoorde dan ook bij vrijwel iedereen een hoog cijfer.
Met de feedback van deelnemers kunnen we het inhoudelijk programma nog beter maken, en we nemen deze dan ook mee naar volgend jaar.
Socratisch gesprek
Ook voor de organisatie was het dit jaar een experiment om de middagsessies in de vorm van het socratisch gesprek te houden. Hierop kregen we de meest uiteenlopende feedback. Sommige mensen vonden het vreselijk en haakten af. Vooral de strenge gespreksregels en het gebrek aan focus op mediawijsheid werden hiervoor als redenen opgegeven. Anderen waardeerden het concept juist wel en vonden het een mooie ervaring die leidde tot verrassende nieuwe inzichten. We proberen elk jaar verrassende nieuwe werkvormen uit, soms pakt dat dus heel goed uit en soms wat minder.
Goede sfeer, maar graag meer ruimte voor netwerken
Ook vroegen we bezoekers om andere onderdelen van de MNX te waarderen. Vooral communicatie, sfeer, catering en organisatie scoorden goed. Als het gaat om de gelegenheid om (gericht) te netwerken is er verbetering mogelijk: het aantal nieuw opgedane contacten lag voor de meeste bezoekers onder de 5. Dat moet hoger kunnen en dus gaan we in de volgende editie meer ruimte voor netwerken bieden. Een mooie uitkomst uit de evaluatie is dat ruim 60% zich door het bezoek aan de MNX meer verbonden voelt met het netwerk.
Het projectenplein, waar een aantal netwerkpartners hun aanbod presenteerde, voldeed niet aan ieders verwachtingen. Volgend jaar kijken we hiervoor naar een andere plek en/of invulling.
Hoewel het overgrote deel van de bezoekers zich geïnspireerd voelde door het thema de waarde(n) van mediawijsheid (82%), hebben we ook de feedback gekregen dat het thema onvoldoende was uitgewerkt en te weinig concreet terugkwam in het programma.
Het gemiddelde rapportcijfer voor de MNX19 als geheel is een 7,4. Dat is iets lager dan vorig jaar.
Meedenken over nieuwe on- en offline netwerkvormen?
We experimenteren graag met nieuwe inhoudelijke thema’s en werkvormen want zo blijven we vernieuwen en proberen. Wat kan Netwerk Mediawijsheid voor jou, als partner, betekenen? Hoe kunnen we onze krachten het beste bundelen en benutten we het netwerk optimaal? En hoe zie je jouw eigen rol hierin?
Binnenkort organiseren we een brainstormsessie over nieuwe online én offline netwerkvormen. We zijn benieuwd naar jouw ideeën. Laat hier je gegevens achter, dan nemen we contact met je op. Je kunt vragen of ideeën ook mailen naar info@mediawijzer.net.
Foto’s: Jorrit Lousberg
Was je niet aanwezig bij de MNX19 of wil je nog eens terugblikken? Bekijk het uitgebreide verslag.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.