De Media Ukkie Dagen 2024 liggen weer achter ons. Tijd om terug te blikken op een prachtige campagneweek, waarin heel veel partners, (groot)ouders en opvoeders stil stonden bij het thema Ontspannen met media.
Het thema van de Media Ukkie Dagen 2024 was Ontspannen met media. Dat media een rol spelen in hoe we kinderen, en onszelf, laten ontspannen bleek wel uit de resultaten van het Iene Miene Media-onderzoek. Maar liefst 91% van de ouders zet namelijk weleens digitale media in om tijd voor zichzelf te creëren. Maar veel ouders (50%) zien ook dat digitale media niet per se ontspannend werken voor hun ukkie.
Zo kwam het netwerk in beweging
Ontspannen met media blijkt een relevant thema te zijn. Dat zagen we onder meer terug in de grote hoeveelheid activiteiten die door het netwerk rondom de Media Ukkie Dagen zijn georganiseerd. Door heel het land waren voorleesochtenden, yoga-sessies, voorstellingen, webinars en workshops die opvoeders en ukkies met het thema in contact brachten. Een greep uit de bijna 200 activiteiten:
- De bibliotheek in Veendam stond met deze vrolijke video stil bij de start van de campagne!
Dit bericht op Instagram bekijken
- In Hilversum konden bibliotheekbezoekers op zaterdag 6 april naar een feestelijke festivaldag boordevol leuke activiteiten voor jonge en iets oudere ukkies
- Het NJi gaf online veel aandacht aan de #MUD24 door verschillende posts
- Het gebruik van telefoons, tablets of boeken hoeft niet altijd zittend op de bank. In Dronten konden (groot)ouders én ukkies samen in beweging komen bij deze Yoga-ochtend
- Netwerkpartner NPO Kennis maakte deze story over het effect van schermgebruik op (jonge) kinderen
- Verschillende netwerkpartners legden ook dit jaar weer uit waarom het thema voor hen zo belangrijk is. Lees bijvoorbeeld de bijdrage van Denise Bontje van Mediasmarties, die van Marloes van Gasteren van Springlab of Onno Klerk, Adviseur Gezonde Omgeving bij JOGG
- En in aanloop naar de campagneweek organiseerde Netwerk Mediawijsheid de Kennissessie Van prikkels tot rust: adviezen voor ontspannen mediaopvoeding waarin tal van netwerkpartners praktische tips deelden
Benieuwd hoe er binnen jouw werkveld aandacht is besteed aan de Media Ukkie Dagen? Op Mediaukkiedagen.nl vind je alle activiteiten terug.
Tien tips in zes talen
Om ouders, opa’s, oma’s en opvoeders te helpen om zélf aan de slag te gaan met het thema, stelde Netwerk Mediawijsheid samen met een flink aantal netwerkpartners tien praktische tips over ontspannen met media op. De tips, die beschikbaar zijn in zes verschillende talen, zijn ruim 3000 keer gedownload. Wil jij ook aan de slag met de tips? Bekijk ze hier!
De tips zijn gemaakt in samenwerking met Mediasmarties, NJi, Trimbos-instituut, Lagendijk Empowering, Humankind, Kenniscentrum Sport & Bewegen, BMK, Windesheim, gro-up, NCJ en Springlab.
Dit bericht op Instagram bekijken
Iene Miene Media-onderzoek
Ook dit jaar deden we in het kader van de Media Ukkie Dagen onderzoek naar het mediagebruik in gezinnen met jonge kinderen van 0 t/m 6 jaar. Uit het verdiepende onderzoek kwam dit jaar onder meer naar voren dat:
- Kinderen van 0 t/m 6 jaar besteden op een dag gemiddeld 1 uur en 51 minuten aan digitale media. Dat is meer dan de World Health Organization (WHO) adviseert
- Kinderen besteden op een dag gemiddeld wel nog steeds meer tijd aan offline activiteiten dan aan digitale media activiteiten. Kinderen van 4-6 jaar besteden gemiddeld minder tijd aan actief binnen spelen, ten opzichte van de overige groepen
- Een meerderheid van jonge kinderen gebruikt digitale media doorgaans alleen of met leeftijdsgenootjes en niet samen met de ouder. Dit terwijl juist het samen media gebruiken en samen praten over de inhoud en de reacties van kinderen de meeste positieve effecten heeft
- Veel ouders zetten digitale media in om hun kind te laten ontspannen of om het kind een momentje voor zichzelf te geven. Ouders zetten digitale media ook in op moeilijke momenten: bijvoorbeeld als kinderen zich vervelen, als ouders hun handen vrij moeten hebben om het huishouden of werk te doen of als kinderen moe of geïrriteerd zijn
Benieuwd naar alle resultaten? Lees dan hier het nieuwsbericht, of download het onderzoek.
Volop media-aandacht
De opvallende resultaten uit het Iene Miene Media-onderzoek werden ook dit jaar weer veelvuldig opgepikt door de media. Zo besteedde onder meer het AD, en diverse regionale titels, aandacht aan het onderzoek. Op tv zag je het onderzoek voorbij komen bij RTL Nieuws en RTL Z. En ook Linda.nl, Ouders van Nu,Tweakers en Kek Mama maakten een bericht. Op NU.nl werd door gebruikers nog uitgebreid gediscussieerd over een stelling die de nieuwssite publiceerde naar aanleiding van het onderzoek.
Heel veel dank
We willen graag heel veel dank uitspreken aan alle netwerkpartners, professionals, organisaties, ouders, opvoeders, media, bloggers en anderen die tijdens de Media Ukkie Dagen 2024 geholpen hebben om de mediaopvoeding van de allerkleinsten onder de aandacht te brengen. De campagne zit erop maar mediaopvoeding gaat door!
- Bekijk eens het dossier Mediaopvoeding op Mediawijsheid.nl
- Probeer de Mediadiamant uit, een handige wegwijzer met tips voor ouders om kinderen van 0 tot en met 18 jaar mediawijs op te laten groeien
- Neem een kijkje in het dossier Tips voor ouders op Mediawijsheid.nl
Save the date – #MUD25
Ook in 2025 besteden we tijdens de Media Ukkie Dagen weer volop aandacht aan mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 t/m 6 jaar. De #MUD25 vindt plaats van 4 t/m 11 april. Save the date!
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.