De Media Ukkie Dagen 2025 zitten er op. Samen met het netwerk kijken we terug op een geslaagde en mooie campagne. Waarin tal van ouders, opvoeders en professionals aandacht schonken aan het thema Samen met media.
Het thema van de Media Ukkie Dagen 2025 was Samen met media. Dat samen media gebruiken een uitdaging is, bleek wel uit het Iene Miene Media-onderzoek dat ook dit jaar weer werd uitgevoerd. Twee derde van de ouders kijkt weliswaar regelmatig samen met hun kind televisie. Maar samen gamen of filmpjes kijken op mobiele apparaten komt veel minder vaak voor. In plaats daarvan houden ouders vaker op afstand toezicht op het digitale mediagebruik van hun kinderen.
De Media Ukkie Dagen 2025. Zo kwam het netwerk in beweging.
Samen met media bleek een relevant thema in heel het netwerk. Dat blijkt wel uit het feit dat er door heel het land bijna driehonderd activiteiten rondom dit thema werden georganiseerd. Van de Wadden, tot Maastricht kon je met het thema aan de slag. Maar er gebeurde nog veel meer!
Anneke van Soest, Chantal Jarman en Marloes Jonker bespreken de Media Ukkie Dagen (en nog veel meer) in aflevering 12 van de podcast Snap jij het nog?
In dit artikel legt Gerdie Snellers van KRO-NCRV uit waar zij als eindredacteur allemaal rekening mee houdt als het gaat om het maken van geschikte televisieprogramma’s voor ukkies
De VoorleesExpress stelde samen met een aantal netwerkpartners een mooie tiplijst met apps voor peuters en kleuters samen
Pedagogisch medewerkers kwamen voor de start van de campagne bijeen op een bijeenkomst georganiseerd door Marije Lagendijk om te kijken wat de invloed van media op jonge kinderen is, maar ook in hoe je media op een veilige en waardevolle manier kunt inzetten bij de allerkleinsten
Bink zette mooie tips en inzichten onder elkaar in deze blog
Het Oogfonds haakte in op de campagne met mooie inzichten over de invloed van schermen op de ogen van de allerkleinsten
Bibliotheken gingen aan de slag met het basispakket mediaopvoeding, waaronder de titellijst mediaopvoeding. Dit pakket geeft niet alleen tijdens de Media Ukkie Dagen, maar het hele jaar door handvatten aan bibliotheken om mediaopvoeding onder de aandacht te brengen. Probiblio publiceerde het waardevolle onderzoek naar mediagebruik en taalontwikkeling.
Acht tips, beschikbaar in zes talen
Om ouders, opa’s, oma’s en opvoeders te helpen om zélf aan de slag te gaan met het thema, stelde Netwerk Mediawijsheid samen met een flink aantal netwerkpartners acht praktische tips over samen media gebruiken op. De tips, die beschikbaar zijn in zes verschillende talen, zijn zo’n 2200 keer gedownload. Wil jij ook aan de slag met de tips? Bekijk ze hier!
Verder hielpen experts ons met het opstellen van tips om geschikte media uit te kiezen voor jonge kijkers. En in een reeks straatinterviews gingen we met ouders in gesprek over de vraag hoe zij omgaan met het mediagebruik van hun ukkies.
Dit bericht op Instagram bekijken
De tips zijn gemaakt in samenwerking met Kenniscentrum Sport & Bewegen, Mediasmarties, NJi, Marije Lagendijk | Mediapedagoog, Humankind, JOGG, Vrije Universiteit Amsterdam en gro-up.
Opvallende inzichten in het Iene Miene Media-onderzoek
Ook dit jaar deden we in aanloop naar de Media Ukkie Dagen onderzoek naar het mediagebruik in gezinnen met jonge kinderen van 0 t/m 6 jaar. Uit het Iene Miene Media-onderzoek 2025 blijkt dat kinderen van 0 t/m 6 jaar minder tijd aan digitale media besteden dan vorig jaar (86 minuten tegenover 111 minuten), al blijft dit boven de aanbevolen tijd van de WHO.
Toch is het positief dat steeds meer ouders bewuster omgaan met schermtijd. Dr. Peter Nikken, Emeritus Lector Jeugd & Media, zegt: “Dit is een stap in de goede richting. Het mediagebruik is nog steeds hoog, maar het lijkt erop dat steeds meer ouders bewuster omgaan met schermtijd bij jonge kinderen.”
Wel laat het onderzoek zien dat ouders vaak met hun eigen schermgedrag worstelen. ‘Ze weten meestal wel wat verstandig is. Maar in de hectiek van de dag is het lastig om dat ook echt toe te passen,’ aldus dr. Anouk Tuijnman van het Trimbos Instituut.
Lees hier het volledige Iene Miene Media Onderzoek 2025.
Volop media-aandacht
Het Iene Miene Media- onderzoek 2025 heeft onmiskenbaar veel aandacht getrokken in zowel traditionele als digitale media. Van het RTL Ochtendnieuws tot populaire platforms zoals Linda.nl en Libelle, tot de bladen zoals het AD, de Telegraaf en het Reformatorisch Dagblad, en zelfs de talkshow BEAU – de resultaten van dit onderzoek zijn zeker niet ongemerkt voorbij gegaan.
Heel erg bedankt!
We willen graag heel veel dank uitspreken aan alle netwerkpartners, professionals, organisaties, ouders, opvoeders, media, bloggers en anderen die tijdens de Media Ukkie Dagen 2025 geholpen hebben om de mediaopvoeding van de allerkleinsten onder de aandacht te brengen. De campagne zit erop maar mediaopvoeding gaat door!
- Bekijk eens het dossier Mediaopvoeding op Mediawijsheid.nl
- Neem een kijkje in het dossier Tips voor ouders op Mediawijsheid.nl
Save the Date: Media Ukkie Dagen 2026
Ook in 2026 besteden we tijdens de Media Ukkie Dagen weer volop aandacht aan mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 t/m 6 jaar. De #MUD26 vindt plaats van 10 t/m 17 april. Save the date!
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.