Terugblik: dit was de Week van de Mediawijsheid 2023

vrijdag 17 november 2023

De Week van de Mediawijsheid 2023 zit erop! Een week lang stonden tal van netwerkpartners onder de noemer #hierniet stil bij de omgang met online kwetsend gedrag. Honderden partijen ondertekenden het #hierniet-initatief, door het hele land vonden activiteiten plaats en bijna 188.000 leerlingen schreven zich in voor MediaMasters. 

Doe jij volgend jaar (opnieuw) mee met de Week van de Mediawijsheid? Noteer dan vast 8 t/m 15 november in je agenda!

#hierniet en onderzoek

Wie actief is op sociale media krijgt te maken met reacties. Vaak zijn deze positief, maar ook negatieve berichten kunnen de overhand krijgen. Het merendeel van Nederland ervaart online kwetsend gedrag als een groot probleem. Dit blijkt uit onderzoek dat in aanloop naar de Week van de Mediawijsheid werd gepresenteerd. Om aandacht voor dit probleem te vragen ondertekenden honderden partijen ons #hierniet-initiatief. Zij geven hiermee aan dat er op hun sociale media-kanalen geen ruimte is voor haatspraak, scheldpartijen, dreigementen en andere vormen van online kwetsend gedrag

Netwerkpartners en andere professionals konden ter voorbereiding op de Week aan de slag met de whitepaper die als basisdocument gebruikt kan worden om educatief materiaal of lessen te ontwikkelen. Ook kunnen online platformen de whitepaper gebruiken als basis voor het vormgeven van gedragsregels. En in een nieuwe Bitefile beten Moniek Buijzen en Esther Rozendaal zich vast in de vraag welke rol sociale normen spelen in online kwetsend gedrag. En hoe we positieve sociale normen online kunnen stimuleren.

Wat vonden mensen op straat?

Op Instagram vond je gedurende de campagneweek video’s waarin mensen op straat vragen en stellingen voorgelegd kregen over online kwetsend gedrag. “Stel, je koopt iets op Marktplaats en krijgt ruzie met de verkoper. Die schrijft ‘Ik zou vannacht maar met één oog open slapen, als ik jou was’. Wat vind je hiervan?”. Bekijk de video’s in deze playlist op YouTube:

Volop activiteiten door het netwerk

Maar de Week van de Mediawijsheid wordt natuurlijk vooral gedragen door de honderden activiteiten die door netwerkpartners worden georganiseerd. Lezingen, webinars, bijeenkomsten en podcasts… Door heel het land stonden partners stil bij het thema #hierniet. Een greep uit het rijke aanbod: 

MediaMasters

Vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid is de serious game MediaMasters, die dit jaar door maar liefst 8400 klassen in groep 7 en 8 werd gespeeld. Een van de onderwerpen in MediaMasters dit jaar is de manier waarop AI de verspreiding van desinformatie en nepnieuws kan vereenvoudigen. Uit de enquête van Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met De Dag Vandaag blijkt dat de meerderheid van Nederlandse kinderen (tussen 9 en 13 jaar) zich geen zorgen maakt over de toenemende aanwezigheid van AI.

De aftrap van MediaMasters was dit jaar extra bijzonder door een bezoek van demissionair staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering Alexandra van Huffelen aan groep 8B van de Liduina basisschool in Den Haag.

Meest mediawijze klas van Nederland

Groep 8A van basisschool Bernadette uit Naaldwijk én groep 7/8 van IKC St. Vitus uit Winschoten behaalden uiteindelijk de meeste punten. Daarmee eindigde de landelijke competitie van MediaMasters voor de eerste keer in een gelijkspel. Om toch één winnaar aan te kunnen wijzen, werden de extra creatieve opdrachten in MediaMasters door een vakjury beoordeeld. Groep 8A van de Bernadetteschool ging er uiteindelijk met de winst vandoor.

“We spelen al jaren mee, maar zo fanatiek als deze klas heb ik nog niet eerder meegemaakt,” aldus Kees van der Meer, leerkracht van de winnende klas. “De kinderen gingen tot het uiterste en hebben alle extra opdrachten gemaakt.”

Groep 7/8 van De Tweern uit Goes mag zichzelf dit jaar de meest mediawijze klas van Nederland noemen in het speciaal (basis)onderwijs. “Vorig jaar zijn we als tweede geëindigd, dus dit jaar hebben we nog harder ons best gedaan,” vertelt docent Harm Francke. “De kinderen waren enorm gemotiveerd door de leuke quizzen en extra opdrachten.”

Feestelijke uitreiking Special Media Awards

Tijdens een feestelijke uitreiking in Beeld en Geluid Hilversum werden de winnaars van de Special Media Awards bekendgemaakt. Deze jaarlijkse prijsuitreiking, georganiseerd door Amerpoort, is gericht op mediamakers met een verstandelijke beperking. Graag feliciteren we de tien winnaars met het binnenslepen van hun Special Media Awards 2023!

» Kijk hier de uitzending van de prijsuitreiking terug
» Netwerk Mediawijsheid steunt de Special Media Awards vanuit het actieprogramma Leuk online leven

Volop in de media

Ook dit jaar was er weer volop aandacht voor de Week van de Mediawijsheid op tv, radio en online. Bijvoorbeeld:

Hartelijk bedankt en tot volgend jaar!

Aan alle (netwerk)partners, ambassadeurs en anderen die meededen of bijdroegen aan en/of genoten hebben van de Week van de Mediawijsheid: heel hartelijk dank! En wil je volgend jaar weer meedoen? De campagne vindt dan plaats van 8 t/m 15 november 2024. Zet ‘m alvast in de agenda.

Infographic Week van de Mediawijsheid 2023

> Download hier de gehele infographic met linkjes en nóg meer impact

Lees ook:

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.