De Week van de Mediawijsheid 2024 zit erop! Een week lang stonden talloze netwerkpartners, burgers en jongeren stil bij hun digitale balans, onder de noemer Gezond schermgebruik. Er vonden door het hele land activiteiten plaats, een recordaantal van ruim 10.000 klassen deed mee aan MediaMasters en er was veel aandacht voor de campagne in de landelijke pers.
Hoe fijn is het dan als jouw mediagebruik je helpt je lekker te voelen? Je hebt meer grip op je schermgebruik en op je dag. Je kunt de beste keuzes maken voor jou en zoveel mogelijk van media genieten en profiteren. Helemaal stoppen met digitale schermen is moeilijk en bovendien helemaal niet nodig. Als je af en toe bewust keuzes maakt die helpen gezonder om te gaan met je scherm, dan ben je al beter bezig. De Week van de Mediawijsheid 2024 ging daarom over gezonder schermgebruik, met als resultaat dat jij je lekkerder voelt.
Doe jij volgend jaar (opnieuw) mee met de Week van de Mediawijsheid? Noteer dan vast 7 t/m 14 november 2025 in je agenda! Het thema van de komende editie is een vervolg op Gezond schermgebruik.
Voelt jouw schermgebruik nog goed en gezond?
Deze vraag stond centraal tijdens de campagne en in de bijbehorende campagnevideo. Bekijk ‘m hier:
Onderzoek: Afhankelijkheid smartphones verhoogt risico op gezondheidsproblemen
Uit onderzoek naar mediagebruik van Netwerk Mediawijsheid, dat tijdens de start van de Week van de Mediawijsheid 2024 werd gepubliceerd, blijkt dat één op de vier Nederlanders het eigen schermgebruik als ongezond beschouwt. Maar liefst 32% van de respondenten geeft aan minder te bewegen door hun schermgebruik. Naast fysieke effecten zijn er ook gevolgen op sociaal vlak: 30% geeft aan minder aandacht (in het echt) te hebben voor anderen en 23% geeft aan minder face-to-face contact te hebben met mensen. De Week van de Mediawijsheid, die vandaag begint en duurt tot 15 november, staat daarom in het teken van gezond schermgebruik.
Netwerkpartners en andere professionals konden ter voorbereiding op de Week aan de slag met de whitepaper die als basisdocument gebruikt kan worden om educatief materiaal of lessen te ontwikkelen. Ook is het onderzoek samengevat in de handige factsheet, met de belangrijkste bevindingen in visuele vorm.
» Lees het persbericht voor meer context
» Download het onderzoek (PDF) voor alle resultaten
» In de factsheet vind je de hoogtepunten uit het onderzoek in visuele vorm
Praktische tips en materialen
Hoe fijn is het als jouw mediagebruik je helpt je lekker te voelen? Je hebt meer grip op je schermgebruik en op je dag. Je kunt de beste keuzes voor jezelf maken en optimaal van media genieten. Hoe deel je je schermtijd in zodat je je goed en gezond voelt? Deze campagne stonden dan ook praktische tips en materialen voor eindgebruikers centraal.
» Download de 10 tips voor gezond schermgebruik (PDF)
» Wil jij nadenken over je eigen schermgebruik of het gesprek starten met vrienden, collega’s, kinderen of andere familieleden? Download de 5 reflectievragen (PDF)
» Aan de slag met gezond schermgebruik in jouw gezin? Kijk op de pagina voor ouders
Bitefile: Wat weten we over de impact van sociale media op het welzijn van jongeren?
Jongeren besteden steeds meer tijd op Instagram, Snapchat, YouTube, TikTok en WhatsApp. Het gebruik van sociale media kan van invloed zijn op hun fysieke, mentale en sociale welzijn. Maar die invloed is niet voor alle jongeren hetzelfde. Welke persoonlijke eigenschappen of omgevingsfactoren zorgen ervoor dat die effecten meer of minder optreden?
» Bitescience dook in het wetenschappelijke onderzoek hiernaar en zocht het voor je uit
Dit vertelden netwerkpartners over hun #WvdM
In een reeks artikelen die voorafgaand aan de Week van de Mediawijsheid verschenen vertelden een aantal netwerkpartners over hun voorbereidingen op de campagne en hun relatie tot het onderwerp. Lees hun verhalen:
» Zo doet SETUP mee met de #WvdM 2024
» Zo doet het Trimbos-instituut mee met de #WvdM 2024
» Zo doet Samen op de Heuvelrug mee met de #WvdM 2024
» Zo doet Netwerk Filmeducatie mee met de #WvdM 2024
» Zo doet JOGG mee met de #WvdM 2024
» Zo doen de BiebBoys mee met de #WvdM 2024
📅 Het is de Week van de Mediawijsheid, waarin gezond schermgebruik centraal staat. Bij BENEDMO werken we aan het tegengaan van desinformatie en versterken we mediawijsheid.
✨ We belichten o.a. onze LessonUp lessen over journalistiek, de 23 mediawijsheid interventies voor… pic.twitter.com/MQ3rTarQ1c
— BENEDMO_hub (@BENEDMO_hub) November 12, 2024
Activiteiten in het netwerk
Maar de Week van de Mediawijsheid wordt natuurlijk vooral gedragen door de vele activiteiten die door netwerkpartners worden georganiseerd. Van lezingen, webinars en video’s tot dansvoorstellingen: door heel het land stonden partners stil bij gezond schemgebruik. Een greep uit het rijke aanbod:
- Tijdens het landelijk webinar van MediaSmarties i.s.m. diverse bibliotheken gaf Denise Bontje handvatten die opvoeders kunnen gebruiken om kinderen te begeleiden bij mediagebruik online. Kijk het hier terug
- Tilburg University organiseerde de Kinderuniversiteit: Veilig online, zo doe je dat!, een gratis college voor groepen 6 t/m 8 op de campus van de universiteit
- Het lectoraat Jeugd & Media van Windesheim organiseerde Wanna Media!, een symposium over kansrijk opgroeien in de digitale samenleving
- In Leeuwarden kon je deelnemen aan een Digital Detox Hangout in Café de Bak, om even te ontsnappen aan de ‘digital overload’
- De Cultuurfabriek in Veenendaal organiseerde de dialoogtafel Mediawijsheid: Omgaan met sociale media, met aandacht voor de negatieve én positieve kanten van sociale media
- Bibliotheek Salland organiseerde een interactieve lezing van De Correspondent-journalist Maurits Martijn over kritisch kijken naar online nieuws
- De TikTok-influencers Quinn en Aaron gaven een kijkje achter de schermen van hun succes in een evenement mede-georganiseerd door de Bibliotheek Eindhoven
MediaMasters 2024
Vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid is de serious game MediaMasters, die dit jaar door een recordaantal van ruim 11.000 klassen en 260.000 leerlingen in groep 5 t/m 8 werd gespeeld. Dat zijn meer leerlingen dan er jaarlijks hun verkeersdiploma halen! Dit jaar was tevens de introductie van MediaMasters voor groep 5/6.
» Lees ook het persbericht over het recordaantal deelnemers
Meest mediawijze klas van Nederland
Na een spannende competitie heeft groep 8 van IKC St. Vitus uit Winschoten de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ veroverd. Ze lieten maar liefst meer dan 11.000 klassen achter zich. De winnende klas bewees hun vaardigheden en kennis over de kansen en risico’s van media en kwam als beste uit de nationale MediaMasters-wedstrijd. Gefeliciteerd!
MediaMasters werd ook gespeeld in het gespecialiseerd (basis)onderwijs. Alle clusters konden deelnemen, waaronder ook dove of slechthorende leerlingen en blinde of slechtziende leerlingen. Speciaal voor hen werden de afleveringen tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met Nederlandse Gebarentaal (NGT) en audiodescriptie. Klas M7/8b van Kindcentrum de Marel uit Goes werd verkozen tot landelijke winnaar in de competitie voor gespecialiseerd (basis)onderwijs. Ook gefeliciteerd!
» In het persbericht lees je meer context
Bekijk hier de trailer voor het spannende filmverhaal van dit jaar:
Volop in de media
Ook dit jaar was er weer volop aandacht voor de Week van de Mediawijsheid op tv, radio en online. Bijvoorbeeld:
- Hart van Nederland weidde een item aan de campagne. Kijk het hier terug
- Linda publiceerde een (online) artikel over overmatig schermgebruik. Lees het hier
- Het Jeugdjournaal ging langs op een school waar MediaMasters werd gespeeld. Kijk het hier terug
- Broadcast Magazine besteedde de hele week aandacht aan de campagne. Lees de bijdrage(s) hier terug
- Tientallen dagbladen schreven over de campagne, van het Alkmaars tot het Zaandams Dagblad
- Kidsweek interviewde projectleider Thomas van Rest over de #WvdM. Je leest het hier terug
- Metro Nieuws publiceerde over de nieuwe NPO-serie Schermstrijd in het kader van de #WvdM. Lees het hier
Hartelijk bedankt en tot volgend jaar!
Aan alle (netwerk)partners, ambassadeurs en anderen die meededen of bijdroegen aan en/of genoten hebben van de Week van de Mediawijsheid: heel hartelijk dank! En wil je volgend jaar weer meedoen? De campagne vindt dan plaats van 7 t/m 14 november 2025. Zet ‘m alvast in de agenda.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.