Negen maanden na de lancering van It’s up to you, de interactieve film tegen cyberpesten, kijken wij terug op een succes: 97% van de ondervraagde docenten beveelt de interventie aan bij collega-docenten. Onze deelname aan het RIVM erkenningstraject voor interventies tegen pesten gaf ons de gelegenheid om de interventie te evalueren onder 85 vo-docenten en 95 vo-leerlingen. Wat vinden zij van It’s up to you? En wat kunnen andere mediawijsheid initiatieven leren van onze ervaring? Tijd voor een blogbericht om deze resultaten te delen!
Evaluatie It’s up to you
Docenten zijn tevreden over de interventie en menen dat It’s up to you een effectieve bijdrage levert in de strijd tegen cyberpesten (75%). Ook zijn ze positief over het gebruik en inzetbaarheid van de interventie. Het confronterende en realistische karakter van de film, samen met de praktische inzetbaarheid van de interventie, zijn elementen die vaak terugkomen in de open antwoorden van docenten als motivatie op hun waardering. Zo’n 85% geeft aan dat de interventie bijdraagt aan de bewustwording van jongeren over hun gedrag op sociale media. Leerlingen geven aan dat de situaties in de film realistisch zijn (75%) en dat zij nu anders nadenken over cyberpesten (58%).
Lessons learned
Structurele aanpak
Hoewel docenten de praktische inzetbaarheid van It’s up to you toejuichen, is het belangrijk in te zien dat dergelijke interventies het grootste effect hebben als zij worden geïntegreerd in een structurele aanpak. Dit geldt niet alleen voor ons, maar voor alle initiatieven op het gebied van mediawijsheid. Eén of twee lessen zijn vaak niet voldoende, een goede en continue follow-up is van cruciaal belang!
Voorbereiding
Een goede voorbereiding van een docent is doorslaggevend. Voldoende kennis over de inhoud kan helpen bij het faciliteren van een les, maar belangrijker nog is dat hij/zij zich als facilitator opstelt tijdens een klassikale discussie. Niet de docent, maar de leerlingen moeten input geven. Zo leren leerlingen van elkaar wat ze over een bepaald onderwerp vinden en bepalen ze zelf wat goed- en fout is.
Blijf innoveren
Internet verandert snel. Was Hyves een aantal jaar geleden nog het grootste sociale netwerk in Nederland, vandaag de dag bestaat het alleen nog als een game-website. Mediawijsheid projecten moeten constant bijbenen om de laatste ontwikkelingen bij te houden. Stilstaan is geen optie, dat doen jongeren immers ook niet! De constante verandering en de noodzaak om je steeds weer open te stellen voor nieuwe ontwikkelingen, maakt juist het mediawijsheid veld dynamisch om in te werken. Nieuwe ontwikkelingen die vaak bomvol mogelijkheden zitten, maar die wel op een wijze manier gebruikt dienen te worden.
Begin maart krijgen we de uitslag van de erkenningscommissie, wij wachten in spanning af en houden jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen! Volg ons in de tussentijd op Twitter via @itsuptoyou_nu en hashtag #IUTY en bezoek itsuptoyou.nu voor meer informatie.
Joerie & Tom
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.