In de Netflix-documentaire The Social Dilemma werd duidelijk dat naast de positieve kanten van socialemediagebruik, overmatig gebruik ook gevaren met zich meebrengt. Dit zette vier studenten commerciële economie van de Hogeschool Leiden aan het denken. Met hun studentenbedrijf LaicosGames willen zij kinderen (10-15 jaar) bewuster met sociale media laten omgaan. Hierom hebben zij het bordspel ‘Back To 1 Hour’ ontwikkeld, waarmee het socialemediagebruik van kinderen op een leuke en interactieve manier onder de aandacht wordt gebracht. Ik ging met de makers in gesprek.
‘Back To 1 Hour’ laat kinderen van 10-15 jaar op een leuke manier nadenken over hun telefoongebruik. Elke speler legt een eigen weg af en leert over de invloed van het gebruik van hun telefoon en sociale media. Het doel van het spel is om een zo laag mogelijke schermtijd te behalen. Gedurende het spel komen spelers op verschillende vakjes, waarbij ze bijvoorbeeld vragen moeten beantwoorden of moeten reflecteren op hun eigen socialemediagebruik. Een voorbeeld van een kaartje is: ‘Je bent vanmorgen te laat gekomen doordat je op je telefoon zat, +2 schermtijd’ of ‘Je hebt een boek gelezen voordat je ging slapen, -1 schermtijd’. Om het spel amuserend te houden zitten er naast educatieve vragen ook valkuilen in, waarbij een speler die bijvoorbeeld te lang naar zijn telefoon heeft gekeken een beurt lang zijn ogen dicht moet houden. Doordat je in het spel andere wegen aflegt op basis van je eigen telefoongebruik, kan het spel ervoor zorgen dat kinderen zich willen gaan verbeteren. Bij herhaling van het spel kunnen ze dan op andere paden terechtkomen.
Het proces van idee tot resultaat
Het ontwikkelen van het spel was voor de makers een zeer lang proces. Het bord zelf was hun grootste aandachtspunt. Dit moest er goed uitzien en de inhoud moest leuk, maar ook leerzaam zijn. Hiervoor hebben zij de opzet van spellen als Ganzenbord en Levensweg als voorbeeld gebruikt en vanuit daar wat schetsen gemaakt. Om de vakjes op het bord van inhoud te voorzien hadden zij een aantal criteria. Zo wilden zij dat het spel ging over het eigen socialemediagebruik van de speler. Dat is verwerkt in de zelfreflectie-vakjes. Daarnaast wilden de makers ook dat het spel aanzet tot een gesprek. Hierom zijn bijvoorbeeld de ‘wat denk jij’-vakjes toegevoegd. Als je op zo’n vakje komt, word je met een stelling geprikkeld om met elkaar in gesprek te gaan.
De grootste uitdaging lag voor de makers in het bedenken van 60 goede vragen. Door middel van deskresearch, brainstormsessies en afvalrondes zijn zij op een aantal onderwerpen uitgekomen die zij terug wilden zien in de vragen. Denk aan Fear of Missing Out (FoMO), onzekerheid en verkeer. Tegenwoordig krijg je bijvoorbeeld een boete voor telefoongebruik op de fiets. Deze onderwerpen komen vaak terug als het gaat om socialemediagebruik en zijn dan ook van belang om onder de aandacht te brengen. Uiteindelijk hebben de makers allen een onderwerp uitgekozen en hierbij 15 verschillende vragen bedacht. Na enkele selectierondes zijn zo de 60 vragenkaartjes tot stand gekomen.
Spel in plaats van eenzijdige informatie
Kinderen spenderen tegenwoordig veel tijd op hun telefoon en op sociale media. Dit kan bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen. Ze kunnen bijvoorbeeld via sociale media in contact komen met anderen en zichzelf online ontwikkelen en presenteren. Echter is en blijft het van belang dat kinderen en hun ouders bewust zijn van en inzicht hebben in de mogelijke gevaren van socialemediagebruik. Veelal wordt dit gedaan door middel van een les. Echter, kinderen zijn minder gemotiveerd wanneer deze informatie hen eenzijdig wordt aangeboden, ziet LaicosGames. Daarom goten ze het in spelvorm, waardoor kinderen het minder zien als een verplichting. Een leuke manier om kennis en bewustzijn te verkrijgen dus.
Handvat voor ouders/verzorgers en leraren
Het spel biedt ouders/verzorgers en leraren een handvat om een gesprek met kinderen te beginnen over mediagebruik. Kinderen zijn soms dwars en luisteren niet altijd wanneer hun ouders hen aanspreken op hun telefoongebruik, daarin biedt ‘Back To 1 Hour’ dus een oplossing. Het spel biedt een manier om je kind of leerling beter te leren kennen en elkaar beter te begrijpen.
Het spel kost €29,99. Kijk voor meer informatie op de website.
Meer inspirerende initiatieven:
» Mediajungle: het beste van on- en offline in een mediawijs spel
» De online wereld van tieners: een kijkje op hun planeet
» Een Data Detox Kit voor jongeren: hoe ga je bewust om met media?
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.