Tijdens de Codeweek (10 t/m 17 oktober) stond niet alleen Nederland in het teken van programmeren en coderen. In Engeland werd namelijk de ENABLE Hackathon voor jongeren georganiseerd. Dit evenement daagde jongeren tussen 9 en 17 jaar uit om een app of creatieve tool te ontwikkelen om (online) pesten te verminderen. De organisatie van ENABLE Hackathon vroeg mij een team van jonge programmeurs samen te stellen. Na een mail aan Nick Jordan, de winnaar van de Gouden Apenstaart 2015, had hij in ‘no time’ een team om zich heen verzameld. We eindigden uiteindelijk in Londen, maar hoe zijn we daar vanaf het begin – het idee voor een app of tool – gekomen? Een kijkje achter de schermen in beeld en tekst.
Het idee: Project Peer
Het team ging enthousiast aan de slag en had al snel het idee om een website te maken waarop je eenvoudig kunt aangeven of iemand (of jij) wordt gepest. Je kunt dit anoniem doen, maar je kunt er ook voor kiezen om aan te geven op welke school en in welke klas dit gebeurd. Er gaat dan automatisch een mailtje naar de contactpersoon van de school. De website geeft ook informatie en tips voor jongeren en docenten. Op het forum kunnen jongeren met elkaar in contact komen. Het concept kreeg de naam Project Peer.
Iedere maandagavond hadden we Skype-overleg. Daarin kreeg ik als coach te horen wat voor nieuwe dingen ze hadden gemaakt en verzonnen. Het inlevermoment kwam steeds dichterbij en het laatste weekend moesten alle zeilen bijgezet worden. Uiteindelijk waren we op tijd met al ons materiaal.
Zitten we bij de beste zes?
Er deden zestig teams uit achttien landen mee, waarvan de zes beste uitgenodigd werden bij Facebook in London. Daar gingen we natuurlijk voor. Toch waren we blij verrast toen we een paar dagen later hoorden dat wij één van de zes teams waren. Op naar Londen!
Maandag 12 oktober was het zover en vertrok ik met teamleden Nick en Richard van Schiphol naar Londen. De andere twee teamleden konden jammer genoeg niet mee.
In de middag waren we op bezoek bij Facebook. Daar maakten we kennis met de andere teams en hun projecten. Zo was er nog een app met filmpjes en tips, een website, een functioneel ontwerp van een app en zelfs een game.
Workshop prototyping
Van Freeformers kregen de teams een workshop prototyping. In anderhalf uur moesten alle jongeren van een idee naar functioneel ontwerp komen. Een flinke uitdaging! In de laatste stap moesten alle deelnemers hun app tekenen en in de app marvel interactief maken om deze vervolgens te presenteren. Nick en Richard deden het goed. De docenten van de Freeformers waren onder de indruk.
Final moment: hebben we gewonnen?
De volgende ochtend gingen we terug naar het kantoor van Facebook. Daar waren mensen van de ENABLE organisatie, Google en askFM, maar ook waren vele landen vertegenwoordigd die zich in hun land bezig houden met een anti-pest beleid. Zij waren allemaal benieuwd of de aanwezigen jongeren tips hadden en waar ze hun diensten konden verbeteren.
Aan het eind van de ochtend werd het heel spannend. Na het optreden van Molly Rainford werd namelijk de hoofdprijs uitgedeeld. De winnaars werden beloond met een trip naar de Ferrari fabriek in Italië. Hebben we gewonnen…?
Helaas. De hoofdprijs ging naar het Duitse team wat een app had gemaakt met tips in de vorm van filmpjes. Het team van Project Peer mag desondanks enorm trots zijn op de tweede plek!
Kinderen leren creëren in plaats van consumeren
De ENABLE Hackathon is één van de vele mooie initiatieven waarmee programmeren onder de aandacht wordt gebracht bij kinderen. Hiermee zien we hoe op Europees niveau allerlei organisaties zich inzetten voor eenzelfde doel. Tijdens de Codeweek leren kinderen creëren in plaats van consumeren. Een handige vaardigheid waar je in ieder beroep profijt van hebt.
Kennisnet en ECP waren verantwoordelijk voor de organisatie van de Nederlandse Codeweek. Organisaties konden zich eenvoudig aanmelden om mee te doen. Heb jij ook deelgenomen aan deze week?
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.