Een kort betoog voor jong leren programmeren

dinsdag 26 maart 2019

Waar en wanneer je je ook bevindt, als je om je heen kijkt zie je minstens één aspect dat met technologie te maken heeft. Software om specifiek te zijn. Van de boodschappen die je net (met je pinpas) hebt betaald tot de berekende vliegroute van een vliegtuig: zonder software zou onze wereld compleet anders zijn. Ik heb het privilege gehad om te leren programmeren op mijn twaalfde. Mijn missie is om de kinderen van vandaag deze kans ook te geven.

We hebben eerder gezien hoe bepaalde disciplines door de tijd heen een grotere rol in ons leven gingen spelen. Er was een tijd waarin bijvoorbeeld wiskunde niet zo’n big deal was, maar tegenwoordig is het de belangrijkste pilaar van de wetenschap. Elke keer dat iets ‘een ding’ werd hebben we dit logischerwijs doorgegeven aan onze jongere generaties. Hetzelfde zou nu moeten gebeuren met programmeren: maak het deel van het standaardcurriculum op middelbare scholen en geef deze skills ook door.

‘Als ik een Franse student van 10 jaar oud zou zijn, zou ik denken dat het voor mij belangrijker is om te leren programmeren dan om Engels te leren’.

Tim Cook – CEO Apple Inc. (bron)

Code is een universele taal: leer kinderen ook te schrijven

De taal achter programmeertalen is universeel: logica. Kinderen snappen dit concept al heel jong. Hoeveel kinderen ken je wel niet die duidelijk meer digitale vaardigheden hebben dan jij? Ze worden ook wel digital natives genoemd. Maar vergis je niet: ook al lijken ze technologie perfect te begrijpen, de meerderheid van hen is niet in staat het ook zelf te creëren. Het is alsof ze wel kunnen lezen, maar niet kunnen schrijven (Mitch Resnick, MIT Media Lab).

Het is noodzakelijk dat we kinderen ook code leren schrijven.

Computational thinking: blijf kalm en los op

Ik geloof dat gelukkig zijn te maken heeft met het kunnen verbeteren van onszelf. Elke dag beetje bij beetje een betere versie van jezelf worden.

Kinderen zijn professionals in leren. Hun hersenen verwerken datgene wat de zintuigen hebben waargenomen, waarmee ze hun eigen versie van de wereld creëren. We leren hen taal om hun blik op de wereld te kunnen communiceren met anderen. Maar de concepten van technologie worden ingewikkelder en ingewikkelder. Een tijd geleden leerden we hen het concept van een steen – tegenwoordig leren kinderen op de middelbare school de basis van kwantummechanica.

Computational thinking is een manier om grote problemen in kleine stukjes op te delen, die op te lossen en er verklaringen voor te creëren, waarna ze vertaald kunnen worden in het grotere probleem. Het kunnen generaliseren van oplossingen van specifieke problemen naar algemene problemen, het stap voor stap (sequentieel) kunnen denken en kritisch nadenken over elke (deel)oplossing zijn vaardigheden die een computational thinker bezit. Zie je in hoe deze competenties bij opgroeiende kinderen in de huidige wereld zouden passen?

Kinderen gereedschap aanreiken om de toekomst te vormen

En hoe zien we dat dan voor ons

De huidige wereld verlangt programmeervaardigheden. Niet noodzakelijkerwijs voor het programmeren zelf, maar om wat het je brengt. Kinderen zullen de wereld die zij intensief gebruiken beter begrijpen en in staat zijn die wereld ook zelf te creëren en vormen.

Om deze redenen zijn wij met CodeSkillz gestart. Een social enterprise met als doel een basisvaardigheid in computational thinking te onderwijzen aan onderbouwscholieren in het vo, door middel van een lesmethode.

Een les bestaat uit klassikale uitleg – we vervangen het boek, niet de docent – gevolgd door opdrachten op het door ons ontwikkelde online platform. Op dit platform spelen leerlingen een serious game: ze zijn een astronaut die de weg naar de aarde is kwijtgeraakt. Door kleine problemen op te lossen waarbij leerlingen steeds nieuwe concepten leren, vindt de astronaut zijn weg naar de aarde terug. We werken met een pseudotaal, niet met een ‘echte’ programmeertaal. Niet iedereen hoeft immers programmeur te worden, maar ze moeten wel de kans krijgen een solide basis te leren. Zo blijft het ook relevant en interessant voor alfastudenten.

Het platform ontzorgt de docent: we bieden lesmateriaal, opdrachten worden automatisch nagekeken en er wordt relevante feedback aan de leerling gegeven. Doordat het adaptief is, leert elke leerling op zijn of haar eigen niveau. De docent behoudt het overzicht in het dashboard en kan zien welke onderwerpen als moeilijk worden ervaren.

Originele – Engelse – tekst geschreven door Joris W. van Rijn – aangepast voor Mediawijzer.net door Laura Nijenhuis. Beide co-founders van CodeSkillz.

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.