Feit, Fake of Filter? Dit was de #WvdM16

dinsdag 29 november 2016

Met 150.000 ingeschreven kinderen voor de MediaMasters Game, meer dan 1000 vo- en mbo-leerlingen op het My Comment Festival en ruim 100 activiteiten door het hele land was de Week van de Mediawijsheid 2016, die plaatsvond van 18 t/m 25 november, een groot succes. Ook online was de buzz rondom het thema ‘Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?’ goed te merken, én er werd een onderzoeksrapport rondom het thema gepresenteerd. Aan alle deelnemende en organiserende netwerkpartners, bibliotheken, scholen, ouders en andere partijen: heel hartelijk bedankt voor het bijdragen aan het succes van de campagne. Bekijk hieronder enkele highlights.

Thema: Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?

Het thema van dit jaar ‘Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?’ raakte aan de roots van mediawijsheid. Want hoe weet je wat waarheid is, hoe onderscheid je nep van echt en in hoeverre ben je volledig geïnformeerd? Het bewust, kritisch en actief omgaan met mediabronnen en –bubbles stond centraal in deze Week van de Mediawijsheid.

» Lees ook: ‘#WvdM16: Van bron- tot bubblewijsheid’

In het netwerk

Netwerkpartners van Mediawijzer.net zijn enthousiast aan de slag gegaan en organiseerden o.a. workshops, symposia, ouderavonden en bijeenkomsten. Voor iedere doelgroep en verspreid door het hele land was er afgelopen week van alles te ondernemen op het gebied van mediawijsheid. Een greep uit de activiteiten:

  • Slim met media organiseerde een Media doe- & inspiratiedag in Hilversum voor ICT-coördinatoren en andere werkzaam binnen het basisonderwijs.
  • In de Bibliotheek Den Haag vond op 22 november het ‘Mediacafe: Feit, Fake of Filter?’ plaats over o.a. betrouwbaar nieuws en hoe je je tegen digitale gevaren kunt weren.
  • Hogeschool Windesheim organiseerde ook dit jaar het Symposium Mediaopvoeding in Zwolle. Op 24 november stond deze bijeenkomst in het teken van het thema van de campagne met een veelzijdig programma. Lees het verslag én bekijk de vlog hier.
  • In Drunen zorgden het D’Oultremontcollege, de GGD Hart voor Brabant en de Bibliotheek Heusden op 24 november een Theateravond over sociale media & jongeren. Katja Schuijffel van Mediafulness en acteurs van Heldertheater gaven een kijkje in de online wereld van jongeren.
  • Bibliotheek Berkel-Enschot organiseerde een Young Adult Event: een avond speciaal voor jongeren van 12 tot 18 jaar met workshops bloggen en vloggen, een boekenmarkt en een gesprek met een Young Adult schrijver.
  • In Hoofddorp kwamen vo-leerlingen op het Mediafestival  in aanraking met mediakunst en ontdekten ze hoe je kritisch en creatief om kunt gaan met de mogelijkheden van media.
  • In de OBA vond een workshop Cryptokids plaats. Waarom zijn Instagram en Snapchat gratis eigenlijk gratis? Hoe kun je je eigen informatie weer van internet af krijgen? En wie is de baas over al dat internetverkeer?

Alle activiteiten zijn nog te bekijken op de kaart. Zelf ook een activiteit georganiseerd en heb je een verslag of foto’s om te delen? Stuur ze naar info@mediawijzer.net.

mm-uni-1200-1

Foto: Jan-Kees Steenman, SeeitYourself

De meest mediawijze klas van Nederland bevindt zich in Bunschoten!

De zesde editie van de MediaMasters Game is gewonnen door groep 7 van de Dr. H. Bavinckschool uit Bunschoten, zij mogen zich een jaar lang de ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ noemen. Een recordaantal van 150.000 leerlingen deed dit jaar mee.  De leerlingen zijn aan de slag gegaan met 150 zogeheten MediaMissies over onder andere sociale media, informatievaardigheden, programmeren, cyberpesten, vloggen en online samenwerken. Alle deelnemers hebben een MediaMasters diploma ontvangen, het bewijs dat de eerste basis voor mediawijsheid is gelegd.

Dit jaar werd voor het eerst MediaMasters University georganiseerd: een live mediawijsheidcollege dat klassen en andere geïnteresseerden online konden meekijken. In het college werden Roel van Niekerk en Ivo Duijsings, presentatoren van de NOS-pilot Mashup, geïnterviewd door Ajouad El Miloudi. Het college is hier terug te kijken.

» Lees meer over de MediaMasters Game van dit jaar
» Deze competenties ontwikkelden kinderen dit jaar met de Game

My Comment Festival: jongeren creatief aan de slag

Op 22, 23 en 24 november kwamen meer dan 1000 leerlingen uit het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs bij elkaar in Beeld en Geluid voor het My Comment Festival. Er werd op een positieve manier zelf media gemaakt en gereflecteerd op de ethische kant en artistieke waarde van media. My Comment Festival was een ongedwongen evenement waar leerlingen werden geïnspireerd en uitgedaagd om kritisch naar zichzelf als mediamaker te kijken. De jonge mediamakers werden hierbij aangesproken op hun talent en vermogen zich te uiten en na te denken over vragen als: Wat vinden wij absolute do’s and dont’s? En hoe kunnen wij onze stem laten horen? What’s My Comment?

» Lees het verslag en bekijk de foto’s op mycomment.nl
» Nieuw dit jaar was My Comment in de Klas, een debat waarmee leerlingen gedurende één lesuur discussiëren over de ethische aspecten van media en mediagebruik

‘Meer aandacht nodig in onderwijs voor betrouwbaarheid nieuws’

Hoe jonger Nederlanders zijn, hoe eerder ze nieuws dat afkomstig is van politici, overheden, journalisten en wetenschappers betrouwbaar vinden. Bovendien vertrouwt een meerderheid van 18- tot 26-jarigen (59 procent) nieuws uit de krant of het journaal meer dan online nieuws. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Mediawijzer.net is uitgevoerd door DirectResearch.

»  Bekijk de uitkomsten en download het rapport

© Twycer / www.twycer.nl

Foto: Twycer / www.twycer.nl

Digiwijs met Donald Duck

Ter gelegenheid van de Week van de Mediawijsheid heeft Jim van der Weele, redacteur van Donald Duck, op maandag 21 november het album ‘Digiwijs met Donald Duck’ overhandigd aan groep 6, 7 en 8 van OBS Steigereiland in Amsterdam. De redacteur gaf tevens een gastles over ‘digitale wijsheid’, met het speciaal daarvoor ontwikkelde lesmateriaal. Het album is exclusief voor het onderwijs ontwikkeld en is niet in de winkel verkrijgbaar.

Nominaties aanmoedigingsprijs bekend

In de Week van de Mediawijsheid werd tevens bekendgemaakt welke vijf genomineerden dit jaar kans maken op een aanmoedigingsprijs binnen de Stimuleringsregeling 2016. Programmamanager Mary Berkhout: “Wat hebben de vijf genomineerden voor de Stimuleringsregeling aanmoedigingsprijzen van 2016 met elkaar gemeen? Ambitie, doorzettingsvermogen en ondernemerschap.”

» Dit zijn de genomineerden

#WvdM16 online

Online was er volop aandacht voor de Week van de Mediawijsheid en in het bijzonder voor het thema ‘Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?’. Nog eens teruglezen wat er zoal gezegd werd? Kijk dan hier. Via de hashtag #MediaMasters waren tientallen foto’s te zien van hardwerkende leerlingen en blije klassen met de MediaMasters diploma’s. Ook de karakters uit de MediaMasters Game waren online actief. Daarnaast werd de Ouder & Kind Quiz veel gedeeld en ook vaak gespeeld.

Op www.weekvandemediawijsheid.nl konden opvoeders, ouders en onderwijs volop tips en inspiratie vinden om met mediawijsheid en het thema van de campagne aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld een campagneposter met stellingen om in de klas een mediadebat te organiseren en diverse doe-, lees- en kijktips voor thuis.

In het nieuws

De Week van de Mediawijsheid, het bijbehorende thema en de MediaMasters Game kwamen op verschillende manieren in het nieuws:

Daarnaast verschenen er items in o.a. 7Days, BN/DeStem, Reformatorisch Dagblad, De Gelderlander, Tubantia, AD Utrechts Nieuwsblad, Brabants Dagblad, PrimaOnderwijs, Computers op School, Vives.

Noteer alvast in de agenda: de volgende Week van de Mediawijsheid vindt plaats van 17 t/m 24 november 2017. Houd www.weekvandemediawijsheid.nl in de gaten.

Benieuwd naar hoe je in 2017 als netwerkpartner mee kunt doen aan de Week van de Mediawijsheid en de MediaMasters Game? Mail dan naar info@mediawijzer.net. Is jouw organisatie nog geen netwerkpartner van Mediawijzer.net? Meld je dan hier aan.

Bekijk ook de foto’s op Flickr

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.