Ouders delen graag ervaringen over omgaan met de beeldschermtijd van hun kind en zijn ook geïnteresseerd in de positieve effecten van gamen. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de conversatiestarters die zijn ontwikkeld door Opvoedinformatie Nederland in nauwe samenwerking met Bureau Jeugd en Media. De conversatiestarters, zowel online als in kaartvorm, en de bijbehorende tips en adviezen kunnen door professionals worden gebruikt tijdens gesprekken met ouders. Met Justine Pardoen van Bureau Jeugd en Media sprak ik over de eerste resultaten.
Conversatiestarters
Op de Facebookpagina van Mediaopvoeding.nl vinden ouders tientallen vragen, stellingen en weetjes over pubers en sociale media. Hiervandaan worden ze doorverwezen naar meer informatie op Nji.nl. De conversatiestarters zijn deel van het project ‘Start het gesprek’ en werden ontwikkeld met budget van de Stimuleringsregeling 2015 van Mediawijzer.net.
Ouders begin- en eindpunt
Justine Pardoen vertelde mij: “De conversatiestarters helpen ouders om na te denken over wat voor soort mediaopvoeder zij willen zijn. Nog mooier is dat ze er met elkaar over in gesprek gaan. Door eenvoudige vragen te stellen als ‘welke apps vindt jouw kind het leukst?’ worden ouders bewust van mediaopvoeding. Ze stellen zichzelf de vraag: weet ik dat eigenlijk wel?”
Ik beschouw ouders als begin- en eindpunt. De conversatiestarters sluiten daarom zoveel mogelijk aan op de belevingswereld van ouders. We volgen het nieuws om in te spelen op de actualiteit. Bijvoorbeeld met de hype Pokémon Go, de opkomst van vloggers en Snapchat. Justine hoort in de ouderavonden waarop zij spreekt veel over de vragen die onder ouders spelen. We zorgen dat we die bespreekbaar maken met de conversatiekaarten. De achterliggende tips en adviezen op Opvoeden.nl helpen daarbij. Justine verwoordt het zo: “Er is zoveel leuks te delen aan kennis. Dat wordt nu heel toegankelijk gemaakt. We leiden ouders naar informatie toe die ze zelf in eerste instantie niet zouden opzoeken.”
Financiering
Ik ben blij om te zien dat de conversatiekaarten door diverse partijen worden gebruikt. Van bibliotheken tot GGD’en en zelfstandige mediacoaches. Om nog meer ouders te bereiken, is het nodig dat er meer sociale mediakanalen, websites, ouderavonden en andere initiatieven benut worden. Dat kost tijd en geld en dat is op dit moment nog niet voldoende beschikbaar. Justine en ik gaan ons uiterste best doen om doorontwikkeling van de conversatiestarters en bijbehorende informatie te realiseren.
Aan de slag met de conversatiestarters?
De conversatiestarters gebruiken voor je eigen website, Facebookpagina of twitteraccount? Op deze pagina vind je kant-en-klare updates. Voor advies op maat kun je contact opnemen via contact@stichtingopvoeden.nl of 088- 11 80 200. Ook als je de conversatiestarters in kaartvorm wilt ontvangen. Het gebruik is gratis.
Heb jij de conversatiestarters al gebruikt? Laat je ervaring achter in een reactie!
Reacties 1
.@Elsverkerk1 sprak @JustineP over @Mediaopvoeding.’Er is zoveel leuks te delen aan kennis voor ouders.’… https://t.co/xDonOnO9GK
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.