Met de campagne 'Goed in gesprek over verkeerde informatie' wil Netwerk Mediawijsheid de weerbaarheid tegen desinformatie vergroten. Dat doen we in samenwerking met Kennisnet, Beeld & Geluid en het Practoraat Mediawijsheid. De campagne is gericht op de jongvolwassenen die een opleiding volgen voor beroepen in het onderwijs, zorg en welzijn en de media. Én op hun docenten. Deze groep staat centraal, omdat zij (gaan) werken met kwetsbare groepen waarvoor mediawijsheid en weerbaarheid tegen desinformatie extreem belangrijk zijn. Om hen te bereiken zijn handige materialen ontwikkeld voor mbo en hbo:
- Toolkits met les- en campagnemateriaal
- Startpagina's met tips en tools voor docenten
- Casussen uit het beroepenveld
- Verdiepende artikelen
Download de toolkit
Wil jij aan de slag met desinformatie in de les? Download alle benodigde materialen. Met o.a. casussen, logo's, posters, flyers, lesbrieven, animaties en ander materiaal.
Download de toolkit voor hbo
Met casussen uit het beroepsveld geven we meer inzicht in de problematiek waar de media-, onderwijs-, zorg- en welzijnsmedewerker in het werkveld mee te maken kan krijgen als het gaat om desinformatie. Er wordt beschreven hoe de invloed hiervan het welzijn in de weg kan staan van hun cliënten, patiënten, lezers, kijkers, leerlingen, studenten of van henzelf. De casussen zijn gebaseerd op getuigenverslagen of zijn fictief op basis van veldonderzoek en interviews. Ook worden er handige gesprekstips gedeeld, om n.a.v. de casus met studenten in discussie te gaan.
Wat is desinformatie?
Desinformatie
Desinformatie is onware, inaccurate of misleidende informatie die opzettelijk wordt verspreid om te verwarren of manipuleren.
Misinformatie
Misinformatie betreft misleidende informatie die is gemaakt of verspreid zonder manipulatieve of kwaadaardige bedoelingen.
Malinformatie
Malinformatie is informatie die weliswaar correct is, maar die verspreid wordt met het enige doel om een persoon, organisatie of land te beschadigen.
Zie: UNESCO (2018), p.7.
Gebruik ook deze websites:
Op zoek naar verdieping?
Kijk:
» Volgens econometrist en journalist Sanne Blauw hebben we een blind vertrouwen in cijfers. Zij doet in Brainwash Talks een pleidooi voor twijfel
» 'Complotten in een crisis: gouden combinatie' (NOS op 3)
» Hoogleraar Toegepaste Statistiek en Datavisualisatie Casper Albers in Medialogica online: 'Hoe coronacijfers tot verkeerde conclusies leidden' [red. niet meer beschikbaar]
Lees:
» Ruzie in de familie door coronadenkbeelden, hoe ga je daarmee om? (NOS)
» Families drijven uit elkaar doordat de een aanhanger is van Viruswaarheid en de ander niet: 'Ik mis mijn vader gewoon' (EenVandaag)
» 'Dit is waarom ook jij nu meer complotten online ziet' (NOS)
» Wat als je vrienden complottheorieën delen op sociale media? (Medialogica)
» Waarom verspreidt misinformatie zich snel via Twitter? (Medialogica)
» Handig: dit handboek van Unesco voor docenten journalistiek en praktiserende journalisten over desinformatie en nepnieuws
Over het ontstaan van het project
Er zijn steeds meer zorgen over de opkomst van desinformatie, en de invloed hiervan op de samenleving en democratie. Ook in Nederland. Een weerbare en mediawijze samenleving is hierop het antwoord, vinden de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW). Om het bewustzijn hierover onder burgers te vergroten, werd in 2019 bijvoorbeeld de campagne ‘Blijf nieuwsgierig, blijf kritisch’ ingezet.
De volgende stap is het (duurzaam) bestrijden van desinformatie in de samenleving. Burgers moeten niet alleen bewust zijn/worden, belangrijk is ook: hóe kunnen zij met desinformatie omgaan? Dit vraagt om nieuwe kennis en handelingsperspectief. Het ministerie van BZK heeft Netwerk Mediawijsheid gevraagd om hier een bijdrage aan te leveren, op basis van de ervaring en expertise die het netwerk de afgelopen 10 jaar heeft opgedaan.
Met een ‘Netwerk Mediawijsheid-aanpak’ zijn bestaande initiatieven van strategische netwerkpartners aan elkaar verbonden en versterkt. Zo bereiken we het meest.
Domino-effect
Mediawijsheid en weerbaarheid tegen desinformatie zijn belangrijk voor alle Nederlanders.
Om maximale impact te realiseren is binnen dit project gekozen voor een focus op de jongvolwassenen (16 tot circa 25 jaar) die een opleiding volgen voor beroepen in de onderwijssector, zorg- en welzijnssector en de mediasector, én hun docenten. We kiezen voor deze studenten en opleidingen, omdat zij (gaan) werken met kwetsbare groepen waarvoor mediawijsheid en weerbaarheid tegen desinformatie extreem belangrijk zijn. Door op deze studenten en opleidingen te focussen creëren we een domino-effect:
mediawijze docent → mediawijze student → mediawijze beroepsuitoefenaar → mediawijze (kwetsbare) burgers