Hoe maak je goede digitale content voor kinderen?

donderdag 2 april 2015

Op 2 april 2015 werden de jaarlijkse Kinder Media Awards uitgereikt. Dat zijn dé prijzen voor de beste digitale toepassingen voor kinderen. De awards worden uitgereikt aan de makers van de beste kindermedia, zoals apps, websites en digitale boeken voor kinderen.

» Dit zijn de winnaars van de Kinder Media Awards 2015

Maar hoe maak je eigenlijk goede digitale inhoud voor kinderen? De prijsuitreiking werd ingeleid door de conferentie ‘Online content voor kinderen’ waarin 5 sprekers – ieder met een verschillende achtergrond – hun verhaal vertellen.

Hoe maak je een app voor kinderen en ouders?

Francette Broekman van CcaM (Universiteit van Amsterdam) deed onderzoek naar wat ouders eigenlijk belangrijk vinden in een app. Ouders spelen een cruciale rol in het mediagebruik van hun kinderen. Immers, zij kiezen de apps die worden geïnstalleerd – er zijn inmiddels zo’n 400.000 kinder-apps beschikbaar – en de tijd die kinderen achter een beelscherm mogen doorbrengen. Dit zijn de belangrijkste behoeften van ouders:

  • Plezier
  • Begrijpelijkheid
  • Zelfstandigheid
  • Ouderlijke controle
  • Educatief
  • Activiteit

Vertaald naar een app zijn ouders op zoek naar deze eigenschappen:

  • Duidelijke vormgeving
  • Doel
  • Vriendelijke personages
  • Humor
  • Leeftijdsafhankelijk, dus de app is afgestemd op de leeftijd van het kind
  • Sluiten aan op kennis en vaardigheden van het kind
  • Bevordert de algemene kennis en vaardigheden van het kind

Bekijk de presentatie van Francette Broekman:

De usability van educatieve apps

Kinderen zijn geen kleine volwassen, maar zijn per leeftijdsgroep een eigen doelgroep. Dat zeggen Liselotte van Wickeren en Sabina Idler van UX Kids. Websites, online software en apps richten zich in toenemende mate op kinderen. De enige manier om zeker te weten dat je product aansluit bij je doelgroep, is door een gebruiksvriendelijk product te ontwerpen en het te testen bij de doelgroep:

  • Het grafisch ontwerp moet aanspreken
  • Inhoud moet nieuwsgierig maken
  • Het moet duidelijk zijn wat je moet doen (feedback, instructies)
  • De structuur en opbouw van op moet duidelijk zijn
  • Informatie moet vindbaar zijn
  • Er moet interactie zijn

Bekijk hier de presentatie van Liselotte van Wickeren en Sabina Idler:

“Wat ik leerde van online games”

Gamejournalist Harry Hol vertelt het bevlogen levensverhaal van een jongen die opgroeide in Sliedrecht en als the only geek in town zijn toevlucht neemt in de avonturen die de virtuele wereld biedt. “Een game vertelt je een verhaal waarin je zelf interactie hebt. Een avontuur.”

Hij trok wijze levenslessen uit de vele, vele games die hij speelde en voorspelt: “over 5 jaar speelt virtual reality een dominante rol in de media en in entertainment.”

Lees meer over de levenslessen van Harry in zijn presentatie:

Kolonisten van Catan 2.0 in de klas

Stel, je wordt afgeschoten in een raket en landt op een bewoonbare planeet. Je stapt uit. En dan… Dat is de vraag die leerkrachten Bart van den Bosch en Michiel Jehee van de Nicolaas Maesschool in Amsterdam stellen aan hun leerlingen uit groep 8. Zij bedachten een spel – gebaseerd op het bekende spel Kolonisten op Catan – waarin de fysieke en de virtuele wereld samenkomen. Leerlingen krijgen tweewekelijks onderzoeksvragen voorgeschoteld en zoeken de antwoorden op internet. Als ze het goede antwoord hebben, houden ze een mini-Prezi en verdienen daarmee kaartjes om het land op die bewoonbare planeet op te bouwen naar eigen inzicht. De verschillende spelelementen leren hen:

  • Samenwerken
  • De betekenisvolle context
  • Eigenaar te zijn van je eigen leren
  • Inzetten verschillende talenten
  • Het creëren van content
  • Presentatievaardigheden
  • Blended learning

Bekijk de presentatie van Bart van de Bosch en Michiel Jehee:

Digitale leerkansen

Ook schermen in de klas verdienen meer kwaliteit. Onderwijskundige Jos Cöp van educatieve uitgeverij Zwijsen houdt een warm pleidooi voor een nieuwe vorm van leren: leren in netwerken. Hoe kunnen we leren effectiever maken met nieuwe technologie?

  • De uitdaging is het leren verbeteren
  • De uitdaging is alle informatie vindbaar te maken en te kunnen delen
  • De uitdaging is beter en meer van elkaar leren

In het nieuwe leren is de leerkracht coach, regisseur en docent.

Bekijk de presentatie van Jos Cöp:

Ook interessant om te lezen:

» De gouden regels voor online content voor kinderen

 

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.