Het moment dat ik dit blogartikel schrijf, is nog maar één nacht verwijderd van de dag waarop mijn opleiding mediawijsheid begint. Mijn omgeving reageert vaak verbaasd als ik hierover vertel. Er wordt vaak gedacht dat mensen voldoende weten over mediawijsheid. Maar ik weet dat er nog een wereld te winnen is.
Mediawijs huiswerk: wat verwacht je van een mediacoach?
Dat merkte ik alleen al uit mijn eerste huiswerkopdracht. Ik onderzocht mijn doelgroep met de vraag wat zij van een mediacoach verwachten. Daarop volgde een stortvloed van vragen vanuit mijn doelgroep, variërend van: ‘Wat zet je als hulpverlener allemaal op de mail?’ tot: ‘Mag de politie op Facebook kijken om informatie te verzamelen?’ of heel praktisch: ‘Hoe scherm ik mijn Facebookpagina af voor cliënten?’.
Mediawijsheid draait niet alleen om technische vaardigheden. De begrippen digi- en mediawijs hebben natuurlijk wel met elkaar te maken, maar betekenen toch echt iets anders.
Digiwijze kinderen? Toch is begeleiding nodig
Veel kinderen zijn digiwijs. Ze weten hoe ze met computers moeten omgaan en kunnen prima uit de voeten met een game of weten hoe ze een account op Facebook moeten aanmaken. Digiwijsheid wordt echter vaak verward met mediawijsheid. Dat een kind van negen weet waar de knoppen van Twitter zitten, wil niet zeggen dat dit een geschikt medium voor hem is. Daarin heeft een kind begeleiding nodig. Niet alleen vanuit school, maar ook bij ouders ligt een belangrijke taak om een kind hierin op te voeden en zich hierin te verdiepen.
De ICT-afdeling staat niet gelijk aan mediawijsheid
Dat er nog een wereld te winnen valt op het terrein van mediawijsheid, merk ik zelf aan het feit dat de afdeling ICT vaak als eerste wordt ingezet om een mediawijs-vraagstuk op te lossen, in plaats van ICT te zien als een middel dat we in kunnen zetten. Mediawijsheid is namelijk veel breder. “Het gaat om het bewust, kritisch en actief inzetten van alle beschikbare media – digitaal en analoog – om de eigen kwaliteit van leven te vergroten én ervoor te zorgen dat je optimaal kunt deelnemen aan de wereld om je heen”. (bron: mediawijsheid.nl)
Als ouder van twee jongens vind ik het belangrijk rekening te houden met hun privacy. Als zij later foto’s willen posten op sociale media, is dat aan hen. Nu heb ik de verantwoordelijkheid om hun persoonlijke levenssfeer te bewaken. Over een paar jaar gaan ze naar de basisschool. Alle fotoalbums van de scholen in onze wijk zijn openbaar op internet. Daarom geef ik geen toestemming voor het fotograferen van onze kinderen. Ik heb de vraag bij de directie van de school neergelegd. Waarom geen fotoalbum met een slotje? Een wachtwoord voor alle opvoeders en onze kinderen staan alweer iets veiliger op het net. Natuurlijk kan zo’n album alsnog gehackt worden. Dat weet ik. Maar waarom maken we het de hackers niet net iets moeilijker?
De directie antwoordde dat mijn vraag bij ICT ligt.
Mijn professionaliseringstocht begint!
Een mooie stap vooruit omdat de vraag die ik gesteld heb, serieus wordt genomen. Maar ik zou het graag wat breder zien. Mediawijsheid is meer dan alleen een slotje op een fotoalbum. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld’.
Daar ga ik me de komende tien weken in verdiepen. Volg je mij in mijn professionaliseringstocht?
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.