Wat is jouw digitale balans? Die vraag stond dit jaar centraal tijdens de Week van de Mediawijsheid (6 t/m 13 november 2020) over media & gezondheid. Het belang van mediawijsheid en digitale balans was de afgelopen maanden zichtbaarder dan ooit, en met de creativiteit van netwerkpartners is het een inspirerende week geworden met volop online activiteiten. Een samenvatting van de #WvdM.
Onderzoek naar digitale balans jongvolwassenen
Het merendeel van de jongvolwassenen vindt zelf dat ze te veel achter een scherm zitten, blijkt uit onderzoek dat Netwerk Mediawijsheid en het Trimbos-instituut bij de start van de Week van de Mediawijsheid presenteren. We onderzochten hoe jongvolwassenen hun tijd met media indelen en hoe dit samenhangt met hun gezondheid. 60% van de jongvolwassenen vindt dat ze te veel achter een scherm zitten. Op een doordeweekse dag is dat 6 tot 7 uur voor werk, studie en/of vrije tijd. 16% van de jongeren ervaart hierdoor lichamelijke klachten.
» Bekijk alle resultaten en download de factsheet
?50% van de jongvolwassenen gebruikt regelmatig tot vaak een scherm om zich verbonden te voelen met anderen. Dit blijkt uit onderzoek van @Trimbos instituut en Netwerk Mediawijsheid. #WeekvandeMediawijsheid pic.twitter.com/yW4m4R5va5
— Alliantie Digitaal Samenleven (@AllDigiSamen) November 9, 2020
#zelfindehand: Digitale Balans Model & zelftest
Samen met het onderzoek werd de website digitalebalans.nl gelanceerd, met hierop een handig zelftest voor jongvolwassenen. De zelftest fungeert als spiegel en is gebaseerd op het Digitale Balans Model. Hiermee worden jongvolwassenen uitgenodigd om de balans op te maken door te kijken naar hun lichamelijke, mentale en sociale gezondheid. Wat de juiste balans is, is immers voor iedereen anders.
Scrollen, liken, appen, swipen, gamen en bingen: (online) media lijken onlosmakelijk verbonden met je offline leven. Heb jij het allemaal onder controle? Doe de zelftest op https://t.co/huy2P9czi7 #mediawijsheid
— OBAmsterdam (@OBAmsterdam) November 10, 2020
Persoonlijke verhalen van jongvolwassenen
Op Instagram deelden we ervaringen en tips van jongvolwassenen. Hoe zit het met hun digitale balans? Hoe zorgen ze dat ze gezond blijven, met en zonder media? Een impressie (de tekst gaat hieronder verder):
Dit bericht bekijken op Instagram
Activiteiten in het netwerk
Met een flinke dosis creativiteit zorgden netwerkpartners, waaronder veel bibliotheken, dat hun activiteit ondanks alle maatregelen door kon gaan. Zo stonden er toch tientallen ouderavonden, presentaties, appcafés, debatten, spreekuren, spellen, workshops en groepsgesprekken op de agenda. Een paar highlights:
- Wat gebeurt er met pubers als zij gamen? Welke vaardigheden leren ze en wat kun je als ouder doen bij zorgen over het gamegedrag? Dr. Aletta Smits besprak het in een webinar bij de Bibliotheek Kempen.
- Met MediaCoach Ellen Buwalda (LevelNext) kon je een persoonlijke vraag- & antwoordsessie inplannen om het te hebben over je digitale welzijn en het realiseren van persoonlijke doelen.
- Bibliotheek Hoorn organiseerde een Digicafé over de veelbesproken documentaire The Social Dilemma, en een online workshop over het herkennen van nepnieuws.
- Hogeschool Fontys verzorgde een online sessie voor studenten over balans in de digitale samenleving.
- ‘Leg dat ding nou eens weg!’: zo luidde de interactieve online ouderavond over pubers en sociale media van GGD Hart voor Brabant.
- Wat gebeurt er precies in je hersenen tijdens slaap en wat maakt slaap zo belangrijk? Belangrijke vragen in een digitaal tijdperk, en dus organiseerde Bibliotheek Eindhoven er een webinar over.
- Een livestream via Twitch? Geen probleem voor de adviseurs digitale geletterdheid bij Probiblio: de interactieve stream draaide om digitale balans.
- Op Hogeschool Saxion was er o.a. aandacht voor de Week van de Mediawijsheid met een ‘weekmenu‘ voor studenten.
- Netwerk Positieve Gezondheid organiseerde de Escaperoom ‘Positieve Gezondheid, er is geen escape’.
- De BiebBouwers (Probiblio) organiseerden een offline bouwwedstrijd voor kinderen. ‘Op welke plek kom je tot rust komt en voel je je gelukkig?’
Ook werd er volop mediawijs materiaal gelanceerd:
- Houd je mediagebruik in balans met de Harde Schijf van Vijf van TMI Academy
- In De InternetHelden verschenen twee nieuwe lessen over digitaal welzijn
- De BiebBoys doken met een nieuw lespakket in de wereld van nepnieuws, privacy, nare berichtjes en gezondheid
- De Data Detox Kit voor tieners en het theaterproject Data Detox Kids werden gelanceerd – gemaakt door Tactical Tech, vertaald door Fers in samenwerking met het Fries Bibliotheken Netwerk
- Ook kwam de privacytoolbox fixjeprivacy.nl van Bits of Freedom online
- Op de laatste dag van de campagne verscheen de MediaChallenge, een spel waarmee gezinnen een kijkje nemen in elkaars online leefwereld
- Kwink maakte een speciaal katern over de Week van de Mediawijsheid, met bijbehorende posters over digitale balans
(de tekst gaat hieronder verder)
We zijn steeds vaker online. Hoe zit dat in Groningen? Ian en Renee gingen in gesprek met Ellen (49), Tijs (18), Rosan (16), Noortje (13) en Luuk (11). Hoe houdt dit gezin digitaal balans? Luister naar onze podcast op Spotify of kijk op https://t.co/Nm8jgiuN46 #mediawijsheid pic.twitter.com/4RWremDwdG
— Jolanda Robben (@JolandaRobben) November 11, 2020
Vandaag begint de #WeekvandeMediawijsheid en lanceren we nieuw aanbod voor jongeren: een #DataDetoxKit en een #theaterscript! De actualiteit onderstreept regelmatig het belang van digitale weerbaarheid. Lees er meer over in het blog van Jeroen! ??https://t.co/MqhUp13zxg
— Fers (@wijzijnfers) November 6, 2020
Special Media Awards
Tijdens een feestelijke online uitreiking werden de winnaars van de Special Media Awards bekendgemaakt. Deze jaarlijkse awarduitreiking, georganiseerd door Amerpoort, is gericht op mediamakers met een beperking. Aan alle winnaars: van harte gefeliciteerd!
» De Special Media Awards maken onderdeel uit van het actieprogramma Mediawijsheid & LVB
Vandaag start de Week van de Mediawijsheid. Voor deze gelegenheid ontwikkelde TMI Academy een tool voor docenten, genaamd ‘De Harde Schijf van 5’!
Bestel je gratis poster pakker via > https://t.co/6xQQiWaACU <#mediawijsheid #hardeschijfvan5 #stasterkonline pic.twitter.com/l3Yx6RoyOj
— TMI Academy (@academy_TMI) November 6, 2020
MediaMasters
Ruim 145.000 leerlingen uit groep 7 & 8 speelden een week lang de serious game MediaMasters over de kansen en gevaren van digitale media. Zij ontdekten spelenderwijs hoe mediawijs om te gaan met thema’s als WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit, online pesten, nepnieuws en meer. Groep 7 van de Openbare Basisschool de Peperklip uit Schiedam mag zich een jaar lang de meest mediawijze klas van Nederland noemen. Klas D3 van de Griffel uit Heerlen sleepte de prijs voor de meest mediawijze klas uit het speciaal onderwijs in de wacht.
» De klassen kregen speciaal bezoek! Bekijk de video’s
Lancering vernieuwd Mediawijsheid Competentiemodel
Na acht jaar trouwe dienst was het tijd voor een update van het in het 2012 ontwikkelde Mediawijsheid Competentiemodel. Op de slotdag van de #WvdM lanceerde Netwerk Mediawijsheid dan ook het nieuwe Mediawijsheid Competentiemodel 2021.
Programmadirecteur Mary Berkhout-Nio en senior adviseur Daniël Lechner presenteren het dynamische model: “We hopen dat partners de komende jaren vele nieuwe diensten, materialen en producten zullen gaan ontwikkelen in nieuwe, verrassende combinaties.”
» Hoe ga jij het Mediawijsheid Competentiemodel 2021 inzetten? Bekijk alle informatie en downloads
Bezoek minister aan Wateringse Veld College
Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media Arie Slob deed een digitaal bezoek aan het Wateringse Veld College in Den Haag. Met de leerlingen ging hij in gesprek over digitale balans.
In deze tijd speelt ons leven zich meer dan ooit online af. Maar hoe ga je daar bewust mee om en hou je desondanks de balans tussen on- en offline zijn? In deze Week van de Mediawijsheid had @arieslob een interessant digitaal gesprek hierover met leerlingen #WvdM #zelfindehand pic.twitter.com/DlWQ97U4SY
— Ministerie van OCW (@MinOCW) November 11, 2020
Presentatie resultaten Challenge #NLmediawijs
Als Netwerk Mediawijsheid werken we aan een Nederland waarin iedereen mediawijs is, of op weg is dat te worden. Ook – en juíst – in tijden van corona is dit belangrijk. Daarom organiseerden we eerder dit jaar de Challenge Nederland Mediawijs 2020. Zes deelnemende initiatieven ontvingen dit voorjaar een stimuleringbijdrage. Zij hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan hun projecten, met geweldige resultaten. We interviewden de initiatiefnemers:
- Ithaka Media Lab leert nieuwkomers in Nederland kritisch naar media kijken
- Hollywood in de klas helpt groep 8-ers afscheid nemen van de lagere school
- Voorlichting op scholen breidt docententrainingen online uit
- Stichting STRAS bestrijdt cyberleed bij een kwetsbare doelgroep
- Weerbaar in seksualiteit doorbreekt taboes met hun voorlichtingsproject
- Diversion helpt leerlingen met het herkennen van desinformatie
(de tekst gaat hieronder verder)
Dit bericht bekijken op Instagram
In de media
In de kranten en online was er mooie aandacht voor media & gezondheid en digitale balans. Bijvoorbeeld:
- ‘Jongeren kijken 7 uur per dag op scherm en vinden dat te veel‘ (RTL Nieuws, uitzending & online)
- ‘Mediawijsheid lastig in coronatijd‘ (NPO Radio 5)
- ‘Jongeren kijken tot 7 uur per dag op scherm en vinden dat te veel‘ (Telegraaf)
- ‘Hoe Instagram en WhatsApp jou telefoonverslaafd maken‘ & IGTV (NPO 3FM / Human)
- ‘De genadeloze impact op je hersenen van de hele dag appen en swipen‘ (VICE)
- ‘Bijbelse mediavorming maakt weerbaar in strijd der geesten‘ (Reformatorisch dagblad)
- ‘Hoe kun je het beste omgaan met fake news en complottheorieën in de klas?‘ (NPO Radio 1)
- ‘Begin zo vroeg mogelijk met lessen mediawijsheid‘ (NPO Radio 1)
- ‘Jongeren de klok rond op telefoon en tablet: ‘Mijn leven speelt zich af op een scherm’‘ (Eindhovens Dagblad)
- ‘Floris (29) gooide zijn smartphone expres in een kampvuur‘ (NPO 3FM / Human)
- ‘Wat is er deze week in het nieuws?‘ (Jeugdjournaal)
- ‘De meeste jongvolwassenen vinden dat ze te vaak naar een scherm kijken‘ (Quest)
- ‘Lang op je scherm, hoe erg is dat?’ (Noordhollands Dagblad, Gooi- en Eemlander, Leidsch Dagblad en Haarlems Dagblad)
- ‘Jongeren kijken tot 7 uur per dag op scherm en vinden dat te veel‘ (Dagblad van het Noorden)
- ‘Ben jij online?’ (Kidsweek Junior)
- ‘Test: Hoe gezond ben jij online?‘ (Kidsweek)
Bedankt!
Aan alle (netwerk)partners en anderen die (online) meededen met de Week van de Mediawijsheid: heel hartelijk dank! Volgend jaar vindt de campagne plaats van 5 t/m 12 november 2021.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.