De persvrijheid en -veiligheid in Nederland staan onder druk. Een waaier aan oorzaken, denk aan geweld, polarisatie, asociaal online gedrag, wantrouwen en desinformatie, zorgt ervoor dat journalisten in Nederland hun online vrijheid zien krimpen.

DichterBijNieuws - Netwerk Mediawijsheid

Hoewel dit probleem vraagt om meer dan één oplossing, is mediawijsheid in elk geval een deel van het antwoord. Er zijn nieuwswijze vaardigheden nodig om actief bij te kunnen dragen aan het creëren van een omgeving waarin persvrijheid en persveiligheid worden gewaarborgd en de democratie kan floreren.

Denk aan (kennis over) online omgangsvormen, over de rol van (nieuws) media in onze samenleving en begrijpen hoe sociale media werken. Maar ook aan kennis over nieuws- en journalistieke processen bij burgers, die zo het vermogen krijgen om gemotiveerd en weloverwogen journalistieke inhoud te beoordelen en gebruiken.

Het project DichterBijNieuws moet nieuwswijsheid en persvrijheid samenbrengen. Binnen dit project werken tal van partners, van bibliotheken tot mediapartijen, samen om burgers te helpen zich bewust te worden van de uitdagingen rondom persvrijheid en persveiligheid en hen te stimuleren actief bij te dragen aan een positieve verandering.



Vragen? Neem contact met ons op!

Via updates op deze pagina, sociale media en publicaties op Netwerkmediawijsheid.nl houden we je de komende jaren graag op de hoogte van de voortgang van DichterBijNieuws. Ook kun je je aanmelden voor de speciale nieuwsbrief.

Een belangrijke rol voor partners

Binnen dit project wil Netwerk Mediawijsheid maximale impact realiseren door middel van de ‘Mediawijsheid Netwerk aanpak’. Dit houdt in dat de ontwikkeling en uitvoering van alle activiteiten samen met een aantal partners wordt gedaan die specifieke kennis, expertise en een groot netwerk bezitten. Netwerk Mediawijsheid speelt een verbindende, versnellende en versterkende rol van (bestaande) initiatieven met als doel de lange termijn impact te vergroten.

De partners binnen dit project zijn in ieder geval:


    Beeld & Geluid: B&G is kennispartner in nieuwswijsheid, persvrijheid en desinformatie, B&G legt de verbinding met de beide publieksdoelgroepen, het onderwijs en de journalistieke sector. 

    HUMAN: HUMAN is kennispartner nieuwsmedia en legt de verbinding met (onderzoeks)journalistiek en het Nederlandse omroepbestel. 

    Koninklijke Bibliotheek: De KB is kennispartner digitaal burgerschap, onderzoek, onderwijs en publieksdoelgroepen. De KB legt de verbinding met het landelijke netwerk van bibliotheken.  

    RPO: De RPO is kennispartner regionale journalistiek en de volwassenen doelgroep, de RPO kan de verbinding leggen met de regionale en lokale media. 

    Commissariaat voor de Media: Het CvdM maakt onderdeel uit van een breed netwerk van Europese toezichthouders en speelt een adviserende rol in het publieke debat met speciale aandacht voor het beschermen van de vrije meningsvorming van burgers.

    Nieuws in de Klas: Nieuws in de klas wil jonge mensen stimuleren om mediabewuste burgers te worden. De organisatie laat hen via het onderwijs actief gebruik maken van journalistieke media. 

    NLPO: De Stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO) ondersteunt lokale publieke omroepen in Nederland. Zowel in uitvoering, belangenbehartiging en verdere professionalisering van de sector.

    Kennisnet: Kennisnet is de publieke organisatie voor onderwijs en ict. Ze zorgen voor een landelijke ict-basisinfrastructuur, adviseren sectoren in het onderwijs en delen kennis met het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

    NVJ: De Nederlandse Vereniging van Journalisten is de grootste beroepsorganisatie voor journalisten in Nederland. Ze vertegenwoordigt meer dan 8.000 leden die werkzaam zijn in diverse journalistieke functies.


    Vragen? Neem contact met ons op!

    Via updates op deze pagina, sociale media en publicaties op Netwerkmediawijsheid.nl houden we je de komende jaren graag op de hoogte van de voortgang van DichterBijNieuws. Ook kun je je aanmelden voor de speciale nieuwsbrief.

    Zo houden we het samen sociaal online:

    Save the date: Week van de Mediawijsheid 2022

    10 tips: Zo stimuleer je upstandergedag

    Hoe kunnen we als upstander in actie komen? Waarom is dat belangrijk? En wat kun jij doen om upstandergedrag bij jezelf en anderen te stimuleren?

    Bitescience dook in het wetenschappelijke onderzoek naar deze vragen en komt met tien bewezen tips in een overzichtelijke Bitefile.

    Lees 'm hier

    Onderzoek: Van omstander naar 'upstander'

    Nederlanders komen nauwelijks voor elkaar op als het mis gaat online. Dat terwijl een overgrote meerderheid vindt dat we anders met elkaar om moeten gaan online.

    Dat blijkt uit het onderzoek dat Netwerk Mediawijsheid liet uitvoeren in het kader van de Week van de Mediawijsheid 2022.

    Download het onderzoek

    Tips voor media-professionals

    Redacteuren van (nieuws)redacties, influencers of communitymanagers krijgen dagelijks te maken met verschillende vormen van online haat en ander onwenselijk gedrag.

    Hoe ga je hiermee om? Moet je hier überhaupt mee aan de slag? En zo ja; hoe dan? We verzamelden tips voor professionals.

    Lees de tips
    Week van de Mediawijsheid 2021

    Zo houden we het samen sociaal online

    Op deze speciale pagina vind je meer informatie over het thema Samen Sociaal Online, waar Netwerk Mediawijsheid sinds de Week van de Mediawijsheid 2021 mee bezig is.

    Je vindt hier tips om met jouw organisatie aan de slag te gaan met het thema, relevante dossiers, onderzoeken en meer artikelen over dit thema.

    Naar de pagina