Hoe ga je goed in gesprek met iemand die beïnvloed is door desinformatie? Met de Goed in Gesprek Challenge worden jongeren uitgedaagd om hun ervaringen te delen. Deel een goed gesprek over verkeerde informatie en maak kans op mooie prijzen!

Iedereen ziet de gevolgen van desinformatie om zich heen. Kennissen en vrienden die iets geloven waarvan jij zeker weet dat het niet waar is. Patiënten en leerlingen die overtuigd zijn van onwaarheden. Hoe ga je daar als zorgverlener, leraar, als mens mee om? Hoe voer je een goed gesprek met iemand die op het verkeerde been is gezet? Dat is knap lastig! Maar we kunnen van elkaar leren.

Daarom dagen we jongeren uit om een goed gesprek met iemand die desinformatie gelooft te delen (misschien was de jongere het zelf wel die erin geloofde!). Doe mee en maak kans op mooie prijzen!

“In deze tijden kan desinformatie echt heel veel impact hebben. Daarom is het zo belangrijk dat we dat gesprek goed kunnen voeren.” - Marieke Kuypers, Social Media Specialist en TikTokker

Zo werkt de challenge

Het doel van de challenge is om jongeren na te laten denken over het aangaan van een goed gesprek met iemand die op het verkeerde been is gezet door desinformatie en om hen ervaringen en/of tips te laten delen. In het bijzonder naar aanleiding van actuele kwesties en situaties in hun (latere) beroepspraktijk.

Je kunt op twee manieren meedoen aan de challenge: via sociale media of in de les.

meedoen via social media

Ik doe mee via sociale media:

Marieke Kuypers (Social Media Specialist en TikTokker) is het gezicht van de Goed in Gesprek Challenge. Ze onderzoekt of populaire filmpjes op TikTok desinformatie bevatten. Zij roept via TikTok op om mee te doen aan de challenge. Deel jouw goede gesprek via sociale media met #goedingesprek.

Zo doe je mee
meedoen via de les

Ik doe mee in de les:

Bij de GiG-challenge horen casussen om in de les in gesprek te gaan over situaties in de beroepspraktijk van media, zorg & welzijn of onderwijs. Heb je in de les nagedacht over hoe je goed in gesprek kunt met je toekomstige doelgroep? Deel dan jouw beste tip en maak kans op mooie prijzen!

Zo doe je mee

Prijzen!

De jury kiest uit de genomineerden drie winnaars die een gastles krijgen van Marieke Kuypers (@mariekekuypers), Quinn en Aaron (@quinnenaaron) of Elbert Velleman (@ambulanceelbert). Marieke geeft een les over het herkennen van desinformatie, Quinn en Aaron over hoe je viral gaat op TikTok en Elbert over zijn ervaringen op de ambulance. Genomineerden maken bovendien kans op 20x een kilo chocolade!

De jury bestaat uit een onafhankelijke groep deskundigen en influencers. Zij bepalen welke genomineerde welke gastles wint.

Wie organiseert deze challenge?

Netwerk Mediawijsheid is de afzender van de challenge. We organiseren het in samenwerking MBO Mediawijs, Beeld & Geluid en Kennisnet. Samen hebben wij deze challenge opgesteld en doen we de voorselectie van genomineerden. De challenge is onderdeel van de campagne ‘Goed in gesprek over verkeerde informatie’.

Download de toolkit

Wil jij aan de slag met desinformatie in de les? Download alle benodigde materialen. Met o.a. een powerpoint voor zorgopleidingen, casussen, logo's, posters, flyers, lesbrieven, animaties en ander beeldmateriaal.

Download de toolkit

Wat is de campagne Goed in gesprek over verkeerde informatie?

Met de campagne ‘Goed in gesprek over verkeerde informatie’ roept Netwerk Mediawijsheid op om meer aandacht te besteden aan desinformatie in het beroepsonderwijs. De campagne is gericht op studenten die een opleiding volgen voor beroepen in het onderwijs, zorg en welzijn en de media. Én op hun docenten. Deze groep staat centraal, omdat zij (gaan) werken met kwetsbare groepen waarvoor mediawijsheid en weerbaarheid tegen desinformatie extreem belangrijk zijn.
Kijk op Goedingesprek.nl voor meer informatie.

Op de hoogte blijven van de campagne?

Wil je op de hoogte blijven van 'Goed in gesprek over verkeerde informatie'?