Media Ukkie Dagen

Met de Media Ukkie Dagen vraagt Netwerk Mediawijsheid jaarlijks aandacht van ouders en (professionele) opvoeders voor het belang van mediaopvoeding van kinderen van 0 t/m 6 jaar. De allerkleinsten weten hun weg in de digitale wereld razendsnel te vinden. Dreumesen, peuters en kleuters swipen zo naar hun favoriete filmpjes en apps. Maar, mediavaardig maakt nog niet mediawijs.

Media Ukkie Dagen 2023 – Balans; bewegen met media

Media Ukkie Dagen 2023

Tijdens de Media Ukkie Dagen van 24 t/m 31 maart 2023 wordt aandacht gevraagd voor mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 t/m 6 jaar.

We willen allemaal dat kinderen gezond opgroeien met media. Dus letten ouders en opvoeders op de juiste balans tussen mediagebruik en andere activiteiten. En tussen stilzitten en actief bezig zijn. Als professionals kunnen wij hen daarin bijstaan. Tijdens de campagne gaan we binnen die balans aan de slag met hoe kinderen media lezen, luisteren of kijken. Liggend op de bank, of juist actief? Van ver weg, of dichtbij? En lang achter elkaar of juist afgewisseld met andere activiteiten? Kortom, hoe bewegen ze mét media? De campagne geeft tijdens deze week volop inspiratie, richting en concrete tips in de zoektocht naar balans. Doe je mee?

Save the date – #MUD23

De volgende editie van de Media Ukkie Dagen vindt plaats van 24 t/m 31 maart 2023.

Op de hoogte blijven? Houd Mediaukkiedagen.nl in de gaten en meld je aan voor de nieuwsbrief van Netwerk Mediawijsheid en lees het verslag van de kick-off!

De MediaDiamant: wegwijzer in mediaopvoeding

Veel opvoedvragen van ouders gaan over het mediagebruik van kinderen. De MediaDiamant helpt hierbij, met onder andere specifieke tips voor ouders en opvoeders van jonge kinderen. Benieuwd hoe andere professionals de MediaDiamant inzetten? Lees de blogserie.

Over de Media Ukkie Dagen

Netwerk Mediawijsheid heeft tot doel om de mediawijsheid in Nederland te bevorderen. Tijdens de Media Ukkie Dagen ligt de focus op jonge kinderen van 0 t/m 6 jaar, hun ouders en (professionele) opvoeders. Met de campagne wil Netwerk Mediawijsheid hen bewust maken van de vele kennis die er al is op het gebied van mediaopvoeding. Zij wil concrete handvatten bieden om hier thuis mee aan de slag te gaan.

Ieder jaar spelen de netwerkpartners van Netwerk Mediawijsheid, zoals mediacoaches, CJG’s, kinderdagverblijven en bibliotheken, een belangrijke rol in de campagne. Zij organiseren activiteiten en dragen gezamenlijk de campagneboodschap uit.

Eerdere edities van de Media Ukkie Dagen

Van 6 t/m 13 april 2018 stonden de Media Ukkie Dagen in het teken van mediawijsheid van jonge kinderen met het thema: ‘Dreumesen, peuters en kleuters mediawijs?’ De allerkleinsten weten hun weg in de digitale wereld razendsnel te vinden. Dreumesen, peuters en kleuters swipen zo naar hun favoriete filmpjes en apps. Maar, mediavaardig maakt nog niet mediawijs.

» Om ouders en opvoeders te ondersteunen bij de mediaopvoeding lanceerde Mediawijzer.net het Digi ABCD voor ukkies
» Download het Iene Miene Media 2018 onderzoek
» Lees het uitgebreide verslag