Media Ukkie Dagen

De Media Ukkie Dagen vonden dit jaar plaats van 5 t/m 12 april. Met deze campagne vraagt Netwerk Mediawijsheid jaarlijks aandacht van ouders en (professionele) opvoeders voor het belang van mediaopvoeding van kinderen van 0 t/m 6 jaar. De allerkleinsten weten hun weg in de digitale wereld razendsnel te vinden. Dreumesen, peuters en kleuters swipen zo naar hun favoriete filmpjes en apps. Maar, mediavaardig maakt nog niet mediawijs.

Media Ukkie Dagen 2024 – Ontspannen met media

Het thema van de Media Ukkie Dagen 2024 was Ontspannen met media. Dat media een rol spelen in hoe we kinderen, en onszelf, laten ontspannen bleek wel uit de resultaten van het Iene Miene Media-onderzoek. Maar liefst 91% van de ouders zet namelijk weleens digitale media in om tijd voor zichzelf te creëren. Maar veel ouders (50%) zien ook dat digitale media niet per se ontspannend werken voor hun ukkie.

Ben je benieuwd naar de resultaten van de campagne? Of wil je lezen hoe het netwerk in beweging kwam? Ga dan snel aan de slag met het verslag!

Doe jij mee aan de Media Ukkie Dagen in 2025?

Ook in 2025 gaan we weer aan de slag met de Media Ukkie Dagen. Komend jaar is het thema Samen met Media. Zet 4 t/m 11 april vast in je agenda!

Wil je op de hoogte blijven van nieuws rondom de Media Ukkie Dagen 2025? Wil je inspiratie, of bijdragen? Hou dan de website mediaukkiedagen.nl in de gaten. Abonneer je op onze nieuwsbrief of neem contact met ons op.

De MediaDiamant: wegwijzer in mediaopvoeding

Veel opvoedvragen van ouders gaan over het mediagebruik van kinderen. De MediaDiamant helpt hierbij, met onder andere specifieke tips voor ouders en opvoeders van jonge kinderen. Benieuwd hoe andere professionals de MediaDiamant inzetten? Lees de blogserie

Over de Media Ukkie Dagen

Netwerk Mediawijsheid heeft tot doel om de mediawijsheid in Nederland te bevorderen. Tijdens de Media Ukkie Dagen ligt de focus op jonge kinderen van 0 t/m 6 jaar, hun ouders en (professionele) opvoeders. Met de campagne wil Netwerk Mediawijsheid hen bewust maken van de vele kennis die er al is op het gebied van mediaopvoeding. Zij wil concrete handvatten bieden om hier thuis mee aan de slag te gaan.

Ieder jaar spelen de netwerkpartners van Netwerk Mediawijsheid, zoals mediacoaches, CJG’s, kinderdagverblijven en bibliotheken, een belangrijke rol in de campagne. Zij organiseren activiteiten en dragen gezamenlijk de campagneboodschap uit.

Eerdere edities van de Media Ukkie Dagen

Van 6 t/m 13 april 2018 stonden de Media Ukkie Dagen in het teken van mediawijsheid van jonge kinderen met het thema: ‘Dreumesen, peuters en kleuters mediawijs?’ De allerkleinsten weten hun weg in de digitale wereld razendsnel te vinden. Dreumesen, peuters en kleuters swipen zo naar hun favoriete filmpjes en apps. Maar, mediavaardig maakt nog niet mediawijs. 

» Om ouders en opvoeders te ondersteunen bij de mediaopvoeding lanceerde Mediawijzer.net het Digi ABCD voor ukkies
» Download het Iene Miene Media 2018 onderzoek
» Lees het uitgebreide verslag