In het speciaal onderwijs moeten leraren digitaal het verschil maken

maandag 30 november 2015

Alle kinderen moeten geholpen worden om digitaal te excelleren. Juist ook kinderen in het speciaal onderwijs. Daarom werd het boek ‘Sociale media in het speciaal onderwijs‘ op 27 november feestelijk gelanceerd tijdens Het Congres voor het speciaal onderwijs in Arnhem.

Mijn kinderen en hun klasgenoten zijn bevoorrecht, in heel veel opzichten. Ook digitaal hebben ze het getroffen. Ze hebben ouders die veel met ze praten over internet, en op school in het centrum van Amsterdam krijgen ze lessen in mediawijsheid.

Hoe goed ze zich kunnen redden, bleek wel toen het bergafwaarts ging met Beau, vriend en klasgenoot van mijn oudste zoon. Beau heeft een aangeboren hartafwijking.

Zijden draadje

Vlak voor de zomervakantie zou hij op een zaterdag zijn negende verjaardag vieren. Op vrijdagavond om elf uur kregen we een ‘appje’ van zijn moeder. Haar zoon was met spoed opgenomen in het Leids Universitair Medisch Centrum. De Skylandercadeautjes mochten later worden gegeven – als Beau het zou halen.

Gelukkig kwam hij de openhartoperatie door, maar helaas deden zich complicaties voor. Twee weken lang hing het leven van Beau aan een zijden draadje. De klas wist van niks, die vroeg zich alleen maar af: waarom duurt het zo lang voordat Beau weer terug is?

Videoboodschap

Toen ze hoorden dat steunbetuigingen welkom waren, maakten ze ‘vriendenfilmpjes’ via Skype. En kwamen ze op het idee om een beroemde televisiepresentator te vragen om een videoboodschap in te spreken. De betreffende televisiemaker is de grote held van Beau.

Via Facetime kwam de BN’er de klas binnen en ze kregen meer dan waarop ze hoopten: de presentator zocht Beau op in de banketbakkerij van diens vader. Beau gaf hem een rondleiding en draaide een ijsje voor hem in elkaar. Beau kwam weer terug op school. Kwetsbaar, breekbaar, maar omringd door vrienden, vrienden die een levensles wijzer waren: met verbeeldingskracht heb je pure magie in huis.

Verbeelding en technologie

Verbeeldingskracht laat je prachtige dingen maken, in Minecraft bijvoorbeeld. Maar geeft je ook het vermogen om je in anderen in te leven. Mijn zoon en zijn vrienden hebben die verbeeldingskracht al. En ze hebben geleerd, vooral van hun ouders, om daar technologie bij in te zetten. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.

Afhankelijk van school

Voor extra kwetsbare kinderen is het minder vanzelfsprekend dat ze digitaal excelleren. Thuis krijgen ze de niet de digitale kansen die mijn kinderen wel krijgen. Kinderen in het speciaal onderwijs zijn nog meer afhankelijk van wat ze op school leren. In het (v)so werken fantastische leraren, maar dove kinderen of kinderen met een verstandelijke beperking mediawijs maken is zo moeilijk.

Ik moest daaraan denken toen ik licht verstandelijk beperkte jongeren interviewde. Arjan (18) droomt ervan om ‘een app te maken voor vrachtwagenchauffeurs, waarin je kunt zien waar je onderweg het lekkerste broodje bal kunt halen.’ Ik dacht daaraan toen ik met Anne-Fleur (17) sprak, die zo graag een eigen YouTubekanaal voor andere blinde jongeren zou starten.

Arjan en Anne-Fleur willen hetzelfde als mijn kinderen, maar ze weten niet hoe, niemand die hen erbij kan helpen.

Nog meer goede leraren in het speciaal onderwijs

Zou het niet fantastisch zijn als we meer doen voor juist deze kinderen, bij wie het niet vanzelf gaat? Ze zijn kwetsbaar, maar tegelijk zo krachtig in hun dromen. Ze willen wat van het leven maken, de verbeeldingskracht hebben ze. Ze hebben alleen hulp nodig, van goede leraren als het even kan.

Die leraren zijn er. We portretteren er vijftien in ons nieuwe boek ‘Sociale media in het speciaal onderwijs‘. Maar er zijn er meer leraren in het so nodig, die digitaal het verschil kunnen maken.

‘Sociale media in het speciaal onderwijs’ is een boek met 15 inspirerende portretten van leraren die op een creatieve manier aandacht besteden aan sociale media en mediawijsheid in de les. Het is in gedrukte vorm en als gratis digitaal webboek (pdf) (red. niet meer beschikbaar) te lezen. Het boek is gemaakt door Kennisnet in samenwerking met LECSO, het landelijk exerpertisecentrum speciaal onderwijs.

Deze column verscheen eerder op Kennisnet.nl

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.