Video: “Inclusie kan een lastig thema zijn, maar ieder stapje helpt”

maandag 17 januari 2022

Hoe verging het de zes projecten die in in 2021 een stimuleringsbijdrage kregen van Netwerk Mediawijsheid als onderdeel van de Challenge All Inclusive? Van co-creatie met studenten tot inclusief ontwerp van AI: de zes initiatieven zetten ieder op eigen manier in op inclusief ontwerp, inclusief bereik of inclusieve media. Ze blikken terug op de lessen die ze leerden tijdens hun project en geven tips aan het netwerk. Vandaag: Fadoa Schurer van Mediamessage. 

De missie van Netwerk Mediawijsheid is: iedereen mediawijs. Hiermee bedoelen we ook echt iedereen: dus ook mensen die in de mediasamenleving soms over het hoofd worden gezien, mensen die moeite hebben om mee te komen – of mensen die de kans daarvoor niet krijgen.

Daarom organiseerde Netwerk Mediawijsheid de Challenge All Inclusive 2021. Netwerkpartners werden uitgedaagd om samen (eerste) stappen te zetten om inclusie te vergroten. Het project Multi Medium van MediaMessage en Hogeschool Rotterdam CMD was één van de zes gehonoreerde projecten. Met de bijdrage werken beide parten aan een ontwerpmethode voor inclusief design van AI.

Hoe zijn jullie op het idee voor dit project gekomen?

Schurer: “Het is een samenwerking tussen MediaMessage, een tool om subjectiviteit in tekst te detecteren, en de Hogeschool Rotterdam. Beide partijen waren bezig met projecten over technische aspecten van vooroordelen in algoritmen. Allebei ondervonden we echter een probleem. Namelijk dat data waarop AI getraind wordt en de manier waarop algoritmen ‘geschreven’ worden zwaar onderhevig zijn aan de vooroordelen van de mensen die eraan werken. Dit zijn bijvoorbeeld designers, ontwikkelaars en beleidsmakers. Om tot een meer inclusief ontwerp te komen moeten deze mensen zich bewust zijn van hun eigen vooringenomenheid. Een co-creatie-workshop is een laagdrempelige manier om mensen bewust te maken van die vooringenomenheid.”

Wat vind je de belangrijkste les die je van dit project geleerd hebt?

“Dat echt iedereen vooroordelen en blinde vlekken heeft. Dat die vooroordelen wijdverspreid zijn en dat er echt heel veel behoefte is bij makers om dit beter voor te zijn in ontwerpprocessen.”

Wat is het advies dat je aan netwerkpartners mee wilt geven als ze zelf met inclusie aan de slag willen?

“Hou het laagdrempelig en dicht bij de mensen zelf. Vraag naar de eigen ervaring. Inclusie kan een lastig thema zijn, maar ieder stapje helpt. Het gaat om het vergroten van het bewustzijn. Het bewustzijn veranderen maakt nieuwe mogelijkheden en problemen beter zichtbaar. Het is geen doel op zich, maar een proces.
Op aanvraag kunnen wij onze workshopmaterialen delen onder Creative Commons-licentie, zo kunnen andere netwerkpartners er meteen mee aan de slag.”

Fadoa Schurer van Mediamessage vertelt in bovenstaande video meer over het project. 


Lees ook:

Deze 6 initiatieven ontvangen de stimuleringsbijdrage om werk te maken van inclusie
Video: “Tijdens onze samenwerking hebben we echt nieuwe dingen van elkaar geleerd”
Video: “Om effect te creëren, moet je een kiezel in het water gooien”

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.