Bibliotheekopdracht MediaMasters: Geheim Agent A.A.P. en Pikaman Ga3e game Geheim Agent A.A.P. op het gebied van zoekvaardigheden

dinsdag 22 november 2016

[Noot van de redactie: dit project is per december 2019 gestopt en niet meer in te zetten]

Na ‘Geheim Agent A.A.P en de Gekwelde Kwal’ en ‘Geheim Agent A.A.P. en de geheimen van Lollywood’, presenteren de bibliotheken tijdens de Week van de Mediawijsheid 2016 een nieuwe game op het gebied van informatievaardigheden: Geheim Agent A.A.P. en Pikaman Ga!

Geheim agent A.A.P. is fan van zijn nieuwe spel Pikaman Ga. Hij moet zo snel mogelijk een digitale robot bij elkaar sparen zodat hij van de andere spelers kan winnen. Maar door zijn onhandigheid komt de Pikamanrobot echt tot leven en bedreigt hij de stad. Door vragen te beantwoorden op het gebied van informatievaardigheden kunnen de kinderen geheim agent A.A.P helpen om de Pikamanrobot uit te schakelen.

De game is onderdeel van de MediaMasters Game, het populaire mediawijsheidsspel waarvoor zich dit jaar 150.000 leerlingen uit groep 7/8 hebben ingeschreven. Als het de leerlingen lukt om de Pikamanrobot uit te schakelen, ontvangen ze een code waarmee ze een joker voor het finalespel kunnen activeren.

Informatievaardigheden

Geheim Agent A.A.P. brengt leerlingen op een speelse manier in aanraking met informatievaardigheden. Tijdens de game beantwoorden zij 20 vragen over:

  • Formuleren van een zoekvraag
  • Bepalen van een zoekstrategie
  • Selecteren en beoordelen van informatie
  • Bestuderen van gevonden informatie
  • Presenteren van informatie

Bij de antwoorden wordt steeds een korte toelichting gegeven. Op basis van de scores krijg je (als leerkracht en/of ouder) een eerste indruk van de informatievaardigheden.

De bibliotheek als fablab

De bibliotheek is bij uitstek een plek om kennis te delen, ook op het gebied van mediawijsheid en mediavaardigheid. Daarom vind je in steeds meer bibliotheken een fablab. In een fablab kunnen kinderen en volwassenen kennis maken met nieuwe technieken en digitaal gereedschap zoals 3D-printers, elektronica en robotica om zelf te programmeren, lasersnijders en virtual reality.

Dit jaar wint de meest mediawijze klas uit iedere provincie een bezoek aan een (mobiel) FabLab van hun regionale bibliotheek. Hiermee geeft de bibliotheek concreet invulling aan haar rol bij onderwijs rond mediawijsheid en sluiten ze aan bij de onderwerpen die jaar in MediaMasters zijn verwerkt, zoals Maker Movement, robotica, DIY en Augmented Reality.

» Lees ook: deze competenties ontwikkelen kinderen bij MediaMasters

Meer informatie voor scholen

Geheim Agent A.A.P. is gratis online toegankelijk en kan gespeeld worden op www.geheimagentaap.nl. Het spel neemt maximaal één (les)uur in beslag. Speciaal voor scholen die deze game (of een van de andere twee games) in de klas willen spelen als onderdeel van het Leesplan, is er een mediaplan ontwikkeld.

Meer informatie voor bibliotheken

Bibliotheken kunnen deze speciale bibliotheekopdracht bij MediaMasters 2016 aangrijpen om andere dienstverlening van de bibliotheek (gericht op informatievaardigheden en mediawijsheid) onder de aandacht te brengen. Op weekvandemediawijsheid.nl vind je hiervoor inspiratie.

Geheim Agent A.A.P. in de Donald Duck

Tot slot; tijdens de Week van de Mediawijsheid 2016 wordt een speciale Donald Duck over digiwijsheid gelanceerd. Daarin staat ook Agent A.A.P met een paginagrote advertentie.

Geheim Agent A.A.P en Pikaman Ga


[Noot van de redactie: dit project is per december 2019 gestopt en niet meer in te zetten. De website is daarom niet meer beschikbaar]

Reacties 2

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.