Vanaf vandaag kunnen Nederlandse basisscholen zich weer inschrijven voor MediaMasters, het interactieve mediawijsheidspel voor groep 7 en 8. MediaMasters biedt scholen een laagdrempelige en uitdagende manier om in de klas met mediawijsheid aan de slag te gaan. Kinderen ontdekken spelenderwijs meer over het eigen online gedrag en bewijzen hoe mediawijs ze zijn. Ze maken kennis met de mogelijkheden die media bieden en hoe ze er kritisch mee omgaan. MediaMasters is een initiatief van Mediawijzer.net en heeft tot doel alle leerlingen in groep 7/8 een basisniveau mediawijsheid mee te geven. In 2014 deden ruim 80.000 kinderen mee.
Vijf speldagen
MediaMasters wordt gespeeld gedurende één uur per dag op vijf schooldagen. Elke speldag start met een korte video-aflevering op het digibord. De afleveringen nemen leerlingen mee in een spannend verhaal en behandelen diverse mediawijsheid-thema’s. Na de aflevering gaan de leerlingen zowel in de klas als thuis aan de slag met de MediaMissies. Tijdens deze uitdagende opdrachten moeten kinderen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en nemen zij het eigen mediagedrag onder de loep. Zo worden zij met én van elkaar mediawijzer. Aan het eind van de week krijgen alle deelnemers een diploma. De klassen met de hoogste scores winnen een mooie prijs.
» Bekijk hier de meest mediawijze klas van MediaMasters 2014 (inclusief provinciewinnaars)
Schrijf je in voor MediaMasters 2015
MediaMasters is onafhankelijk van niveau, voorkennis en achtergrond te spelen door leerlingen uit groep 7 en 8. Het spel kost gedurende een week slechts één uur per dag in de klas en vereist een digibord. Meedoen is kosteloos. Leerkrachten kunnen hun klas aanmelden tot en met vrijdag 30 oktober 2015 op www.mediamasters.nl.
Net als afgelopen jaar kunnen ook het speciaal onderwijs en de buitenschoolse opvang meedoen aan MediaMasters. Ook pabo- en mbo-studenten die het onderwijs in willen, zijn welkom om deel te nemen. Kijk op de website voor meer informatie.
Week van de Mediawijsheid 2015
MediaMasters wordt gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid (20 t/m 27 november 2015). Tijdens deze campagneweek vraagt Mediawijzer.net aandacht voor het belang van mediawijsheid voor kinderen. Kinderen groeien namelijk op in een wereld vol media. Dit betekent niet dat zij ook wijs met media om kunnen gaan. Elk jaar opnieuw worden daarom scholen, ouders en mediamakers opgeroepen kinderen te ondersteunen. Dit jaar staat tijdens de campagne het thema ‘Media en respect’ centraal.
» Oproep voor partners: maak een MediaMissie voor het interactieve spel MediaMasters
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.