Inschrijving MediaMasters 2016 geopend: wie wordt de meest mediawijze klas van Nederland?

dinsdag 17 mei 2016

Vanaf vandaag kunnen Nederlandse basisscholen zich weer inschrijven voor MediaMasters, het grootste project op het gebied van mediawijsheid voor groep 7 en 8 in Nederland. MediaMasters is een online game die in de klas en thuis wordt gespeeld. Spelenderwijs maken leerlingen kennis met de kansen en de gevaren van media. Vorig jaar schreven 100.000 leerlingen zich in. De klas die de game het beste volbrengt en de meeste punten scoort, mag zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen.

» Schrijf je klas meteen in via mediamasters.nl

Mediawijsheid wordt steeds belangrijker

Of we het nu hebben over tv, internet, apps, games en smartphones: media zijn overal en iedereen maakt er gebruik van. MediaMasters brengt het gesprek op gang tussen kinderen, ouders en leerkrachten over sociale media, informatievaardigheden, programmeren, cyberpesten, vloggen en online samenwerken. De leerlingen moeten met elkaar laten zien welke mediavaardigheden zij in huis hebben om de game tot een goed einde te brengen. Deelname aan MediaMasters is gratis.

Mary Berkhout, programmamanager van Mediawijzer.net: “Voor dit jaar hopen we nóg meer kinderen te bereiken met MediaMasters en ze de kansen van media te laten ervaren. Ze zullen goed op moeten letten, een kritische blik nodig hebben en natuurlijk zelf aan de slag gaan met media”.

Hoe werkt MediaMasters?

MediaMasters wordt gespeeld gedurende één uur per dag op vijf schooldagen. Elke speldag start met een korte aflevering op het digibord. Leerlingen worden vijf dagen lang uitgedaagd om de hoofdrolspelers te helpen. Hiervoor moeten zij in de klas en thuis zogeheten MediaMissies volbrengen. Dit zijn vragen en opdrachten die te maken hebben met thema’s op het gebied van mediawijsheid die worden aangeleverd door de netwerkpartners van Mediawijzer.net. Tijdens deze opdrachten moeten leerlingen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en het eigen mediagedrag onder de loep nemen. Zo worden zij met én van elkaar mediawijzer.

Leerkracht Judith Meijer was met haar groep 7/8 van OBS Panta Rhei in Zeewolde vorig jaar de meest mediawijze klas van Nederland: “De kinderen hebben veel geleerd en zijn zich een stuk bewuster geworden van wat online kan en mag. Het was leuk om te zien dat zij met elkaar en hun ouders gingen praten over mediawijze thema’s. Ze hebben nu door dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze maken, maar ook dat ze zeggenschap hebben over foto’s die online worden gezet waar zij zelf op staan. Zelfs als hun vader of moeder dit online zet. Het is eigenlijk niet normaal dat je ongevraagd foto’s van elkaar op Facebook zet”.

» Oproep voor netwerkpartners: maak een MediaMissie voor het interactieve spel MediaMasters

Trailer MediaMasters 2016

De 12-jarige Selma is een echte mediamaker! Zij en haar vrienden vloggen, facetimen, gamen en programmeren er op los. Maar dan gaat het mis in de winkel van haar vader. Ze hebben alle kennis over mediawijsheid nodig om dit op te lossen. Zal het uw klas lukken om Selma en de winkel van haar vader te redden?

Nieuw: een heel jaar MediaMasters

Nieuw dit jaar is de MediaMasters Club. Een klas die lid is van de MediaMasters Club heeft het gehele schooljaar toegang tot extra opdrachten en MediaMissies. Op deze manier wordt elke twee maanden laagdrempelig een vervolg gegeven aan de thema’s die spelen in MediaMasters. Kijk op www.mediamasters.nl/club voor meer informatie.

Week van de Mediawijsheid 2016

MediaMasters wordt gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid. Dit jaar vindt deze plaats van 18 t/m 25 november 2016, het thema luidt: ‘Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?’. Tijdens deze week wordt stilgestaan hoe beïnvloeding werkt in onze wereld vol media. Kijk voor meer informatie op www.weekvandemediawijsheid.nl.

» Oproep voor netwerkpartners: maak een MediaMissie voor het interactieve spel MediaMasters

 

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.