Op 24 februari 2021 organiseerde The Hmm in samenwerking met centrum voor mediacultuur IMPAKT een livestream over online gedrag, internettrends en de kracht van techbedrijven. The Hmm is een groeiend netwerk van internetcultuurliefhebbers die diepgaand onderzoek verrichten naar kunst, media, design en technologie. Acht diverse sprekers presenteerden binnen vijf minuten hun expertise en projecten. In dit artikel wil ik vier sprekers belichten wiens projecten te maken hadden met de ontwikkeling van internettrends en technologie, specifiek tijdens de lockdown.
Deze projecten spraken mij erg aan, omdat ik er zelf ook tijdens de lockdown mee bezig was geweest. De sprekers gingen dieper in op het onderwerp en belichtten zowel positieve als negatieve aspecten.
Van tekst naar beeld
Luba Elliot, gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie in de creatieve industrie, startte de avond met een presentatie over OpenAI’s nieuwste programma. DALL · E kan automatisch honderden door kunstmatige intelligentie gegenereerde beelden maken aan de hand van tekstinput. Typ je bijvoorbeeld in de tekstbeschrijving: ‘een stoel in de vorm van een avocado,’ dan genereert het programma beelden zoals deze:
Meer voorbeelden zijn te vinden op het blog van OpenAI.
De naam DALL · E is een samenvoeging van WALL·E en Spaanse kunstenaar Salvador Dalí. WALL·E is de intelligente, gevoelige robot uit de gelijknamige Pixar-film, en Dalí staat bekend om zijn surrealistische kunst. Een passende naam voor een kunstmatige intelligentie die ‘eigenhandig’ zowel realistische als surrealistische beelden genereert, dus.
Door DALL · E is het nu mogelijk om visuele concepten te maken door middel van taal. Wat betekent dit voor kunstenaars? Luba gelooft dat er altijd ruimte zal blijven voor menselijke kunst en AI niet de grote concurrent wordt. Dit komt doordat in dit stadium machines moeite hebben met echt nieuwe ideeën bedenken en deze uitvoeren, in tegenstelling tot kunstenaars. Maar het is niet zo gek om te geloven dat zoiets als DALL · E uiteindelijk gecommercialiseerd zal kunnen worden.
Deze techniek is, net als deepfakes, een vorm van synthetische media. Synthetische media zijn alle media die door kunstmatige intelligentie worden gemaakt en/of aangepast. Voor meer informatie over synthetische media raad ik aan om het dossier deepfake te lezen.
De alternatieve wereld van ‘cottagecore’
Agnieszka Wodzinska nodigde ons uit in de online wereld van ‘cottagecore’. Deze online subcultuur omarmt rust en romantiek en wordt gekenmerkt door bloemetjesjurken, knusse huizen en borduursels. Cottagecore is vooral tijdens de lockdown populair geworden. Bakken en borduren zijn immers dingen die je makkelijk binnenhuis kan doen, en die voor afleiding zorgen tijdens in de pandemie. Zelf ken ik de trend van het spel ‘Animal Crossing: New Horizons.’ In deze game voor de Nintendo Switch kunnen spelers hun eigen eiland maken, compleet met perfecte, pastelkleurige picknicktaferelen: helemaal cottagecore. Dit bewijst weer dat de trend zowel toepasbaar is op de realiteit als online.
“Door mensen van kleur en de LHBTQ+-gemeenschap te betrekken kan cottagecore een positieve en inclusieve online beweging worden.”
Hoewel de trend onschuldig lijkt, kent deze esthetische beweging ook controversie. Doordat de subcultuur door vooral vrouwen is omarmt, worden er wel eens vergelijkingen getroffen met de ‘TradWife’-gemeenschap, kort voor ‘Traditional Wife’. Daar worden gepleit een terugkeer naar de tijd waar vrouwen voornamelijk dienstbaar en onbetaald, onderdrukkend huishoudelijk werk verrichten. Om de TradWife-vergelijking te voorkomen denk ik dat cottagecore-liefhebbers moeten afwijken met het type content dat ze maken. Dit kunnen ze doen door de LHBTQ+-gemeenschap en mensen van kleur te betrekken. Hierdoor kan cottagecore een positieve en inclusieve online beweging worden.
Non-binaire games
Een onderwerp aankaarten dat maatschappelijk gevoelig ligt is heel lastig. Gamedesigner Bee ervaarde vaak dezelfde scenario’s, waarin mensen niet genoeg geïnformeerd waren en daardoor onbegrip toonden. Daarom maakte Bee het spel ‘generic nonbinary game’. In het spel ga je als non-binair persoon op date met een vrouw die weinig begripvol reageert op jouw genderidentiteit. Ze stelt je vragen waarop je elke keer tussen twee antwoorden kan kiezen, die haar geruststellen of juist corrigeren. Jouw antwoorden leiden tot twee verschillende eindes: goed of slecht.
Ik heb het spel gespeeld en als cisvrouw vind ik het een bijzondere, maar vooral ook nare ervaring. Door in de schoenen van iemand te staan die hetzelfde gesprek al vaker heeft meegemaakt, en dan te bedenken of je jezelf wil verdedigen of juist grapjes wil maken om het onderwerp te vermijden, is een vervelende keuze.
De game is daarmee een sterke manier om een moeilijk onderwerp aan te kaarten. De interactie maakt de ervaring persoonlijker. Generic nonbinary game is een kort, Engelstalige spel dat voor iedereen bedoeld is. Download generic nonbinary game hier.
Wetenschap en memes
Chen Ling, student aan Boston University, introduceerde een kunstmatige intelligentie die kan voorspellen of memes viral zullen gaan. Het onderzoek ‘Dissecting the Meme Magic: Understanding Indicators of Virality in Image Memes’ verzamelde 100 memes van de website 4chan om erachter te komen welke kenmerken zorgen dat iets viral gaat. Daarbij wordt er gekeken naar de samenstelling van de meme, het onderwerp, het beeld en effect op het publiek. De voorspellingen van de AI zijn nauwkeurig tot 86 procent.
Populaire memes delen drie gemeenschappelijke kenmerken: ze bevatten een personage waarop de kijker zich kan concentreren, dat personage wordt in een close-up gepresenteerd en de meme bevat een sterke positieve óf negatieve emotie. Verder voelen we ons aangetrokken tot dingen die er ongebruikelijk uitzien. Vooral als de afbeelding tegenstellingen bevat, verdiepen we ons meer in de context van de meme. Tot slot zijn succesvolle memes herkenbaar en representeren ze herkenbare emoties.
Nu memes ontleden en gecreëerd kunnen worden, is het nu de vraag of bedrijven het voor commerciële doeleinden gaan gebruiken. Memes gaan sneller viral en voor grote bedrijven kan dit voor meer belangstelling zorgen. Zo gebruikt Bol.com op Instagram al memes als advertenties. Dit zien we ook steeds vaker terugkomen in andere sociale media profielen als Albert Heijn en Coolblue.
De livestream was een aangename ervaring waarbij nieuwe technologische ontwikkelingen en trends benoemd werden, specifiek over hoe deze dingen zich ontwikkeld hebben tijdens de lockdown. Voor mij was het een eyeopener over hoe trends en technologie vaak een keerzijde hebben en ook gecommercialiseerd kunnen worden. Daarbij vraag ik me af of de ontwikkeling dan verpest wordt door grote bedrijven die mee willen liften, of dat dit juist een frisse invalshoek kan bieden.
Ook interessant om te lezen:
» Nepnieuws en deep fake: ‘zien is geloven’ verdwijnt
» Een blik in de toekomst: hoe menselijk moet technologie zijn?
» The Social Dilemma: Is dit de weg voorwaarts?
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.