Op woensdag 24 oktober werden in Amsterdam de Cinekid Media Awards 2018 uitgereikt. Het beste digitale mediaproduct voor peuters en kleuters (0-6 jaar) werd ook dit jaar beloond met de Gouden Guppy. De prijs ging uiteindelijk naar ‘Luqo Spellenreeks’, een spellenplatform dat scholen helpt om kinderen op een zelfstandige en interactieve manier lesstof bij te brengen. En zo het onderwijs leuker te maken. We spreken met René Glas, lid van de vakjury, en Rogier Kauw-A-Tjoe, oprichter van Luqo.
Volgens René Glas, universitair docent in nieuwe media en digitale cultuur bij de Universiteit Utrecht, kende de editie van dit jaar met Luqo een bijzondere winnaar. “Deze inzending viel ons door de imposante verschijning meteen op en laat zien hoe mooi en divers het veld voor digitale kindermedia de laatste jaren is geworden”, zo vertelt Glas. Hij herinnert zich hoe de juryleden ook zelf veel plezier aan het spellenplatform beleefden. Het speelbord van Luqo biedt, anders dan de meeste digitale media, ook echt een fysieke ervaring. Deelnemers staan om een tafel met het scherm heen en gebruiken onder meer grote gekleurde knoppen om de verschillende spellen te spelen. “Het samenwerken en samen uitvinden, de sociale interactie die echt een vereiste is: dat werkte voor ons als volwassenen al en dus helemaal voor de kinderen op wie de spellen zijn gericht. Luqo zit enorm goed in elkaar, en heeft daarbij een enorme potentie. We zijn als vakjury dan ook heel benieuwd waarmee de ontwikkelaars de komende jaren nog allemaal gaan komen. Ze zijn nu op het onderwijs gericht, maar we zien ook mooie mogelijkheden in bijvoorbeeld de kinderopvang of op de thuismarkt”, zo zegt Glas.
Onderwijs leuker maken
Rogier Kauw-A-Tjoe is enorm trots op het winnen van de Gouden Guppy. “We zijn uiteraard erg blij met de erkenning die we van deze twee mooie organisaties, Cinekid en Mediawijzer.net, hebben gekregen. Het is heel tof dat de vakjury zo enthousiast is over ons product en onze spellen en zo dus over het werk waar we nu al jaren mee bezig zijn. De prijs voelt dan ook als een prachtige blijk van waardering voor het hele team.” Kauw-A-Tjoe vertelt dat het idee voor Luqo deels is ontstaan als tegenbeweging op de trend dat steeds meer onderwijsproducten vooral digitaal werden gemaakt. “Digitaal biedt natuurlijk enorm veel mogelijkheden, maar tegelijkertijd mis je ook een heel mooi deel van het leerproces als je alleen maar in je eentje achter een scherm zit. Het sociale aspect, de fysieke interactie. Zo werd het ons doel om een product te maken waarin beide werelden samen konden komen. En waarmee we het onderwijs voor zowel leerlingen als leerkrachten een stukje leuker konden maken.”
Volgens de oprichter van Luqo helpt het platform onder meer om kinderen met verschillende niveaus samen te laten werken. “Iedereen leert op z’n eigen manier en eigen tempo. En iedereen heeft z’n sterke en minder sterke kanten. Als je alleen maar klassikaal onderwijst, betekent dit dat veel leerlingen boven of onder hun niveau les krijgen. Dat is zonde. Met ons platform neemt iedereen op z’n eigen niveau deel om elkaar juist sterker te maken. Stel dat je al heel goed met breuken bent en een klasgenootje niet, dan help je elkaar om verder in het spel te kunnen komen. En bij een ander onderwerp, taal bijvoorbeeld, kan het weer precies andersom zijn. Ze zeggen niet voor niets dat je iets pas écht begrijpt als je het aan een ander uit kan leggen. Luqo stimuleert dat soort interacties”, aldus Kauw-A-Tjoe.
Werkdruk: leerkrachten ontlasten
Daarnaast ziet hij dat zijn platform helpt om leerkrachten enigszins te ontzien. “We weten allemaal dat de werkdruk voor leerkrachten groot is en klassen steeds voller raken. Met Luqo dragen we bij aan het ontlasten van leerkrachten. Zodat ze zich bijvoorbeeld meer kunnen richten op één-op-één-contact terwijl andere kinderen zelfstandig met een Luqo-spel bezig zijn.” Kauw-A-Tjoe is blij dat de vakjury van de Gouden Guppy zo expliciet benoemde wat voor potentie zij Luqo toedichten. “Dat was heel goed om te horen. We zien het zelf ook echt als een platform waar nog heel veel rek in zit. Zo zijn we ooit voor de bovenbouw begonnen met spellen rond onderwerpen als breuken, jeugdliteratuur en wetenschap. De laatste tijd hebben we ons ook op kleuterspellen gericht. Nu die basis eenmaal staat kunnen we doorgroeien, en ons bijvoorbeeld gaan richten op storytelling en nog meer op 21e eeuwse vaardigheden.”
Daarbij is het volgens Kauw-A-Tjoe belangrijk om aansluiting te houden met bestaande leerlijnen. “We zijn echt een aanvulling op wat er al in de klas gebeurt. Dat hoeft zich niet tot een bepaalde leeftijdscategorie te beperken: we zien dat onze spellen het ook goed doen in het voortgezet onderwijs en op het MBO. Zo proberen we, in samenwerking met experts en partners uit het onderwijs, door te blijven groeien en een steeds grotere groep kinderen uit te dagen om meer te leren en het beste uit zichzelf te halen.” Voor een variant van Luqo die mensen ook thuis kunnen spelen, zijn – ondanks enkele verzoeken van ouders – nog geen concrete plannen, zo laat Kauw-A-Tjoe weten.
Veel aanstormend Nederlands talent
Dat het spellenplatform Luqo een mooi voorbeeld is van hoe je de ‘echte’ wereld met de digitale kan combineren, vindt ook universitair docent Glas. Het is een ontwikkeling die hij de afgelopen jaren vaker heeft gezien. “Daar zijn we als vakjury erg blij mee, dat steeds meer apps en spellen zich niet alleen maar tot het digitale aspect beperken. Denk aan een app die aan kinderen vraagt om een hut in de kamer te bouwen, daar een foto van te maken en die vervolgens in de app te uploaden. Of digitale spellen die je echt eropuit sturen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van augmented reality”, aldus Glas.
Hij hoopt dat er, bijvoorbeeld via een prijs als de Gouden Guppy, meer en meer aandacht komt voor de jonge Nederlandse ontwerpers die zich met veel creativiteit en innovatiedrang op kindermedia storten. “Er is enorm veel aanstormend talent in Nederland en dat is prachtig om te zien. Je kan alleen maar hopen dat ouders en leerkrachten ook daadwerkelijk met hun producten in aanmerking komen”, zo zegt de universitair docent. En dat is lang niet zo eenvoudig. “Je moet er vaak wel echt naar op zoek gaan, want je komt deze apps niet snel tegen in de door algoritmen aangestuurde toplijstjes van de appstores. Met de spellen die daar wél verschijnen is niet per se iets mis, maar het biedt vaak wel vooral hapklaar vermaak. En als je je kind een iets gevarieerder mediadieet wil bieden, ze iets meer uit wil dagen, kan het dus lonen om daar bewust naar op zoek te gaan. Dat kun je bijvoorbeeld doen door naar de winnaars en genomineerden van prijzen als de Gouden Guppy te kijken, of bij het Medialab van Cinekid. Daar vind je een veelvoud aan hele interessante en creatieve apps die de afgelopen jaren nationaal maar ook internationaal naam hebben gemaakt”, zo adviseert Glas.
Eervolle vermeldingen voor ‘Chalk Gardens’ en ‘Vil Du?!’
Naast de lof voor Gouden Guppy-winnaar Luqo deed de vakjury nog twee eervolle vermeldingen. Dit betrof de apps Chalk Gardens en Vil Du?!. Glas vertelt:
“Chalk Gardens, een studentenproject, kwam pas laat in ons vizier. De game straalt een enorme originaliteit en creativiteit uit en laat daarmee de grote potentie van aanstormend Nederlands talent zien. De app is nog altijd in ontwikkeling en nog niet in het Nederlands vertaald. Met de eervolle vermelding willen we de twee makers, maar ook de designstudenten van andere opleidingen, aanmoedigen om nog vaker voor deze jonge doelgroep aan de slag te gaan.”
“Vil Du?!, een applicatie die het voor zorgprofessionals eenvoudiger maakt om met kinderen te communiceren over lastige onderwerpen als intimiteit en seksueel misbruik, verdiende het ook absoluut om in het zonnetje te worden gezet. De applicatie laat goed zien wat er allemaal mogelijk is met digitale media, ook buiten het domein van entertainment.”
» Lees het juryrapport en bekijk alle winnaars van de Cinekid Media Awards
» Mediasmarties recenseerde Luqo Spellenreeks
Over de Gouden Guppy & Cinekid Media Awards
De Cinekid Media Awards zijn een samensmelting van de prijzen voor digitale kindermedia die tot 2016 werden uitgereikt onder de naam Kinder Media Awards. Cinekid, Mediawijzer.net en ECP | Platform voor de InformatieSamenleving bundelen sinds 2017 de krachten en geven met deze samenwerking een impuls aan de ontwikkeling van kwalitatief hoogstaande digitale kindermedia. Voor iedere prijs kijkt een vakjury onder meer naar zaken als artistieke kwaliteit, innovatie, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid.
De Gouden Guppy is de Nederlandse vakjuryprijs voor het beste digitale peuter- & kleutermediaproduct (0-6 jaar). Andere prijzen zijn de Gouden Kolibrie en Gouden Leeuw.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.