Hollywood in de Klas helpt groep 8-ers afscheid nemen van de lagere schoolDeze initiatieven maken mensen mediawijzer in én na coronatijd

maandag 9 november 2020

Als netwerk werken we aan een Nederland waarin iedereen mediawijs is, of op weg is dat te worden. Ook – en juíst – in tijden van corona is dit belangrijk. Daarom de Challenge Nederland Mediawijs 2020. Zes deelnemende initiatieven ontvingen dit voorjaar de stimuleringbijdrage van Netwerk Mediawijsheid. Filip Braams en Freek Commandeur van Hollywood in de Klas waren onder de gelukkigen en vertellen over het Zelfstandige Eindfilmpakket.


De Challenge Nederland Mediawijs 2020 luidde als volgt: Kom als netwerkpartner(s) met een initiatief waarmee je mensen in deze coronacrisis (en daarna), extra ondersteunt op het gebied van mediawijsheid. Tijdens de Week van de Mediawijsheid worden de gehonoreerde initiatieven gepresenteerd door de deelnemers. De interviews lees je op het blog.


In april 2020 ontving Hollywood in de Klas hun bijdrage voor het Zelfstandige Eindfilmpakket. Dit pakket maakt dat groep 8 in deze tijd in ieder geval één zekerheid heeft: de afscheidsavond gaat door, met daarin een leuke speelfilm die laat zien hoe sterk, leuk en creatief de leerlingen zijn.

De jury vond dit een leuke, bescheiden aanvraag gericht op zelf media maken. Het project maakt dat een veel bredere kring rond kinderen uit groep 8, zoals de oma’s en opa’s, toch kan genieten van de eindfilm. In dit interview blikken we terug op het proces – en kijken we vooruit – met Filip Braams en Freek Commandeur van Hollywood in de Klas.

Hoe is het idee voor het project in eerste instantie ontstaan? Welk inzicht was hier de inspiratie voor?

“Hollywood in de Klas biedt sinds 2005 filmeducatie in het primair onderwijs aan en is de bekendste aanbieder binnen de (kleine) markt van de groep 8-eindfilm, als alternatief voor de afscheidsmusical. In 2016 hebben wij het Zelfstandig Eindfilmpakket bedacht, waarmee leerkrachten zelf met hun klas een eindfilm kunnen maken.

De scholen die dit jaar een eindfilm zouden maken zagen dit in het water vallen toen ze in maart dicht gingen. Leerkrachten kwamen bij ons voor advies over hoe ze de eindfilm toch konden opnemen. Begin april besloten we een geheel digitaal Zelfstandig Eindfilmpakket te ontwikkelen, ofwel De Thuisfilm. Deze was bedoeld voor groepen 8 die nu thuis zaten en die eenvoudig (zonder ervaring met filmmaken) uitgevoerd kon worden.”

Kun je iets vertellen over de ontwikkeling van het project?

“Normaal zijn we ruim drie maanden bezig met de ontwikkeling van een Zelfstandig Eindfilmpakket. Voor het script werken we namelijk elk shot van de film uit. Toen we aan het project begonnen we eigenlijk te veel doen: voor elk bestaand script een digitale oplossing bieden, mét aanpassingen voor elke individuele school. We kwamen tot de conclusie dat we een ‘broodfoon’ hadden bedacht: we hadden geprobeerd van twee opzichzelfstaande producten (een broodrooster en een telefoon) een nieuw onzinnig apparaat te maken. Iets wat niet gaat werken en wat níemand gaat gebruiken. Met dit inzicht hebben we het toen heel anders aangepakt en in twee lange weken alsnog – naar tevredenheid – een nieuw plan uitgewerkt. Eén one size fits all-oplossing, waarbij we naar ons bekendste script hebben gekeken, ‘Hotel’. Het eerste deel van dit script was al behoorlijk uitgebreid en paste qua thema ook goed bij wat we wilden; deze had namelijk het afscheid van groep 8 als basis voor het verhaal.”

“We wisten toen nog niet of de scholen überhaupt weer open zouden gaan, dus we gingen uit van het ergste scenario.”

“Met een aantal aanpassingen en uitbreidingen werd het eerste deel van het script een opzichzelfstaand verhaal. Hierbij hebben we vooral gekeken hoe een groep 8 eenvoudig vanuit huis clips aan kon leveren, die dan gezamenlijk een leuke film vormen. We wisten toen nog niet of de scholen überhaupt weer open zouden gaan, dus we gingen uit van het ergste scenario. Mochten de scholen toch weer open gaan, was het denken, dan zou de uitvoering ervan ook makkelijker worden.”

Wat zit er allemaal in het filmpakket om kinderen in groep 8 te helpen hun eindfilm te maken? Zijn er al resultaten uit het project voortgekomen?

“Het script is geheel digitaal en bestaat uit een uitgebreid storyboard van het verhaal met links naar online lesmateriaal, waarbij Filmcoach Freek moeilijkere aspecten van het filmmaken uitlegt. In de bijlage het script. Kijk er gerust in en klik op de links e.d. dan weet je precies hoe het eruit ziet. Ook zijn er al heel veel mooie resultaten ontstaan. Ik zou ze graag met je delen, maar dat is vanuit privacy-overwegingen niet mogelijk.

Verder is er ook veel publiciteit geweest rondom het project. Zo maakte het Jeugdjournaal dit item over onze speciale 2020-versie van de eindfilm. Maar nog leuker vinden we deze, waar het Jeugdjournaal kwam kijken bij een première van onze eindfilm, waarbij de school een drive-in bioscoop had gemaakt.”

Hoe kijken jullie aan tegen het resultaat, en wat was jullie reactie op het winnen van de Challenge?

“We zijn enorm blij met het resultaat. Ik herinner me de Challenge nog erg goed. Ik heb wel vaker subsidieaanvragen gedaan, maar wat ik echt supertof vond en me nog helder bijstaat, was dat er een bepaald vertrouwen van uitging. Ik heb het formulier voor een subsidieaanvraag vrij vlot in kunnen vullen en waren er echt superblij mee. We boden het script aan voor een kleine prijs, omdat we het ook als een kans zagen om scholen te laten zien hoe leerzaam een eindfilm met Hollywood in de Klas maken is. En dat het hetzelfde groepsgevoel kan geven als de afscheidsmusical.”

Welke uitdagingen zijn jullie tegengekomen tijdens het ontwikkelen?

“De ‘broodfoon’ had ik al uitgelegd, maar tijdens de productie was het vergaren van de foto’s voor het script die we via diverse leerkrachten uit heel Nederland ontvingen een hele klus. We zijn erg dankbaar en trots dat zij vertrouwden op de ontwikkeling van dit Zelfstandig Eindfilmpakket. Daarnaast zaten we ook met de tijdsdruk en het niet weten wat er ging gebeuren met de coronamaatregelen.”

“[Er waren] bedrijfjes die van ons succes wilde profiteren door veel hogere prijzen te vragen voor montage van de beelden.”

“We hebben leerkrachten die nog onbekend zijn met het maken van een eindfilm al snel kunnen laten inzien dat het echt goed zelf te doen is. We hebben de eerste scène van de eindfilm gratis weggegeven om ze te laten wennen.

Natuurlijk kwamen er ook veel vragen. We communiceren duidelijk dat de montage niet onderschat moest worden en dat een school daar zelf voor verantwoordelijk is, maar toch. We hebben dit deels opgelost door een zestal gratis webinars. We hebben daarnaast een besloten Facebook-groep opgericht, waar nu meer dan 200 leerkrachten lid van zijn. Zij helpen elkaar daar met vragen over filmmaken met de klas.

Een andere oplossing is dat we AV-studenten in contact hebben gebracht met scholen. Ter betaling kon een student dan de montage overnemen van de school. Op deze manier konden studenten die wellicht hun baantje in de horeca zagen verdwijnen toch nog wat bijverdienen, en waren de scholen ook geholpen. Verder nam het de wind uit de zeilen van bedrijfjes die van ons succes wilde profiteren door veel hogere prijzen te vragen voor montage van de beelden.”

Hoe kan het netwerk van Netwerk Mediawijsheid jullie verder helpen?

“We kennen het netwerk al heel lang en we zijn echt blij met het vertrouwen wat uit de Challenge sprak. De plotselinge bekendheid voor het gegeven van de groep 8-eindfilm zorgt ook voor meer concurrentie op de markt. Dat is natuurlijk niet erg, maar als andere partijen zonder toestemming je scripts aanbieden en al je teksten op je website letterlijk overnemen dan moet je je opeens gaan bezig houden met zaken waar je vroeger nooit aan dacht, zoals auteursrechten bijvoorbeeld.”

“We zijn er voorstander van om organisaties met een goede reputatie zichtbaarder te laten worden.”

“Hollywood in de Klas is een filmeducatie-organisatie. Onze filmcoaches, die ook allemaal deels zelf voor hun eigen klas staan, ademen primair onderwijs. Als een school zomaar in zee gaat met een bedrijf wat van alles belooft, maar vervolgens de musical vanuit één standpunt registreert, en dát dan een eindfilm noemt … dan is dat voor de ‘eindfilm’ als concept en filmeducatie in het algemeen niet goed.

Het is daarom erg fijn om aangesloten te zijn bij Netwerk Mediawijsheid en een filmeducatie-netwerk. We zijn er voorstander van om organisaties met een goede reputatie zichtbaarder te laten worden binnen zo een netwerk. Het toegekend krijgen van de subsidie, en ook een nominatie voor een IPON award in 2020 zijn nu belangrijker geworden voor het goed positioneren van onze website op o.a. Google. Het hoort allemaal bij de verdere professionalisering van onze markt, en dat is natuurlijk alleen maar heel goed.”

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.