Invloedrijke mediaverhalen in de Horen, Zien en Swipen-lijst

vrijdag 20 december 2019

Media gebruiken we dagelijks. Ze zijn de belangrijkste bron van informatie over de samenleving, waardoor ze mede onze kijk hierop bepalen. Een snelle eerste blik op internet, de (online) krant bij het ontbijt, overdag een podcast, Facebook en Twitter en ‘s avonds het televisienieuws of een spannende film. We kunnen en willen niet meer zonder. Het bepaalt het gesprek van de dag en helpt ons juiste keuzes maken (of niet natuurlijk).

Media zijn overal vertegenwoordigd in ons dagelijks leven. Films, boeken, documentaires en televisieseries zijn gebaseerd op verhalen. Verhalen vertellen is één van de belangrijkste functies van media. Maar welke (online) verhalen die over media gaan, moet je gelezen of gezien hebben? Welke verhalen zijn nu zo belangrijk dat je er eigenlijk niet omheen kunt? Wat zijn de belangrijkste films, series, podcasts, sites en boeken over media?

Nadenken over media

Met de Horen, Zien en Swipen-lijst geven drie docenten van de mediaopleiding Creative Business aan de hogeschool Saxion een ideale introductie tot de meest invloedrijke verhalen over media. Je vraagt je misschien terecht af: wat is invloedrijk en hoe weet je nu of iets invloedrijk is? Dat is natuurlijk subjectief. In ieder geval geven de films, boeken, podcasts, tv-series en documentaires die over media gaan ons stof tot nadenken over media en de invloed van media. Hieronder een voorproefje uit de Horen, Zien en Swipen-lijst:

Black Mirror

Een van de tips op de lijst is Black Mirror, een Engelse sciencefiction-serie met losstaande afleveringen over mens en technologie. Wat staat ons te wachten en wat zijn de ethische grenzen? De verhalen in de serie zijn spannend en lopen lang niet allemaal goed af. Een mooie manier om na te denken over de (toekomstige) impact van technologie en media op de wereld.

The Cleaners

De documentaire The Cleaners van Hans Block en Moritz Riesewieck gaat over ‘digital content moderatoren’ op de Filipijnen. Deze mensen moeten dagelijks schokkende beelden van onze sociale media verwijderen. Wat zijn hun uitgangspunten om beelden te verwijderen van Facebook of om beelden te laten staan? In een paar seconden maken ze die beslissing en bepalen ze wat wij te zien krijgen.

Onder de Duim

Heeft jouw smartphone jou ook onder de duim? Bijna 30 procent van de jongeren tussen 18 en 25 jaar noemt zichzelf smartphoneverslaafd. En ruim 1 op de 3 geeft aan dat de studieresultaten eronder lijden. Ontdek meer over telefoonverslaving in de online special Onder de duim van NOSop3.

» Bekijk hier de Horen, Zien en Swipen-lijst


Momenteel bestaat de lijst uit twaalf items. Houd de website van Saxion in de gaten voor updates.


Ook lezen:

» Een mediawijze kerstvakantie: tips van team Netwerk Mediawijsheid

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.