Verslag: Dit was het 2021 van Netwerk Mediawijsheid

woensdag 15 december 2021

Het einde van het jaar is in zicht. Daarom blikken we in dit artikel graag terug op alles wat we in 2021 met elkaar hebben bereikt, ontdekt en geleerd op het gebied van mediawijsheid.

2021 was het jaar van een zeer geslaagde Week van de Mediawijsheid, een recordbereik voor MediaMasters, een nieuwe MNX en natuurlijk veel prachtige initiatieven van netwerkpartners. Lees snel verder voor het overzicht van een mediawijs 2021.

Media Ukkie Dagen

Tijdens de tweede online editie van de Media Ukkie Dagen(25 maart t/m 1 april) werd aandacht gevraagd voor mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 tot 6 jaar. Samen met 37 partners, die bijna 200 (veelal digitale) activiteiten organiseerden, gingen we aan de slag met het thema “Ik zie, ik zie wat jij niet ziet”. Duizenden ouders en honderden professionals woonden een activiteit bij. Een resultaat waar we samen meer dan trots op mogen zijn! Doe je dit jaar (weer) mee?

» Hier lees je het verslag van de Media Ukkie Dagen

MNX & Challenge All Inclusive

In 2020 begon het themajaar ‘All inclusive, hoe doen we dat? en de MNX21 – hét mediawijsheid-event voor het netwerk – vormde de feestelijke afsluiting. Centraal tijdens het themajaar en de MNX stond de vraag ‘Hoe werken we als netwerk aan een Nederland waar iedereen de voordelen van media kan benutten – en daarbij de risico’s kan vermijden?’

» Als organisatie aan de slag met inclusie? Het inspiratiedossier All inclusive helpt je op weg!

Tijdens de MNX werd ook de Challenge 2021 – All inclusive gelanceerd. De challenge luidde dit jaar:

“Bedenk samen, met tenminste één andere netwerkpartner, een mediawijsheid-initiatief waarmee wordt ingezet op inclusieve media, inclusief bereik of inclusief ontwerp.”

De jury, bestaande uit Kim Dankoor (voorzitter), Rick Brink, Rowan Olierook en Ena Omerovics, kreeg maar liefst 22 aanvragen ter beoordeling voorgelegd. Zes aanvragen werden uiteindelijk gehonoreerd.

» Deze projecten ontvingen de stimuleringsbijdrage

Week van de Mediawijsheid 2021

De Week van de Mediawijsheid (5 t/m 12 november) stond in het teken van het thema Samen Sociaal Online. Centraal stond de vraag hoe we de online wereld een fijne plek voor iedereen kunnen maken.

In totaal werden er meer dan tweehonderd fysieke en digitale activiteiten georganiseerd rondom dit thema. Denise Bontje van Mediasmarties.nl nam bijvoorbeeld meer dan driehonderd ouders mee in het mediagebruik van kinderen tot 12 jaar tijdens een webinar. In totaal bezochten meer dan zevenduizend mensen één van de activiteiten. En natuurlijk was er in diverse media ontzettend veel te zien, lezen en luisteren over de Week. Doordat er werd bericht over ons onderzoek bijvoorbeeld, of doordat partners zélf voor nieuws zorgden.

Programmadirecteur Netwerk Mediawijsheid Mary Berkhout-Nio overhandigt het Samen Sociaal Online-pamflet aan demissionair minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming

» Lees hier het volledige verslag van de #WvdM

MediaMasters

Tijdens de Week van de Mediawijsheid speelde een recordaantal van 160.000 leerlingen uit groep 7 en 8 mee met de spannende serious game MediaMasters. De leerlingen, verdeeld over meer dan 7000 klassen, streden om de titel “Meest mediawijze klas van Nederland”.

Dit jaar was het groep 7 van basisschool Het Startblok uit Oude-Tonge die er met deze titel vandoor gingen. Klas Bovenbouw 2 van de Aventurijn uit Volendam werd de winnaar van de speciaal onderwijs-competitie.

» Ook voor deelnemende netwerkpartners was MediaMasters dit jaar een succes – hier lees je waarom

Nieuwe sites & tools gelanceerd

Om de kennis over nepnieuws op een laagdrempelige manier te vergroten heeft Netwerk Mediawijsheid op 5 februari de website isdatechtzo.nl gelanceerd. Daar vinden bezoekers handige tips om zelf uit te zoeken of informatie te vertrouwen is. Met video’s en animaties wordt uitgelegd hoe nepnieuws werkt en verspreid wordt. Denk bijvoorbeeld aan de werking van algoritmes op sociale media en het gebruik van deepfake-video’s.

» Download relevant onderzoek, de toolkit en lees meer over Isdatechtzo.nl in dit blogartikel

Praten jullie thuis wel eens met elkaar over gamen, sociale media en internet? Zijn jullie het altijd met elkaar eens, of zijn er verschillen? Sinds februari van dit jaar kun je met MediaMatties spelenderwijs met deze vragen aan de slag. Het spel is speciaal voor kinderen tussen de 10 en 12 jaar en hun (groot)ouders ontwikkeld en werd al door ruim 25.000 unieke bezoekers hebben gespeeld!

» MediaMatties is hier te spelen

In 2021 lanceerde Netwerk Mediawijsheid ook de volledig vernieuwde eigen website. Wat eerst Mediawijzer.net heette is nu NetwerkMediawijsheid.nl: dé plek voor netwerkpartners, onderzoekers, professionals in zorg en onderwijs, journalisten, beleidsmakers en politici die willen weten hoe we als Netwerk Mediawijsheid werken aan een mediawijzer Nederland.

» Duik in het maakproces en check alle vernieuwingen in het artikel “Een nieuwe website voor en door het netwerk, zo kwam-ie tot stand”

Aansluitend op de Week van de Mediawijsheid lanceerde Netwerk Mediawijsheid in november Leukeronline.nl: Een unieke online gids voor en door professionals in de verstandelijk gehandicaptenzorg.

» Lees meer over de inhoud en totstandkoming van de online gids Leukeronline.nl

Netwerksessies

In 2021 organiseerde Netwerk Mediawijsheid maar liefst vijf sessies voor het netwerk. In deze sessies spraken we met experts over uiteenlopende, mediawijze onderwerpen.

• Lees het verslag van de sessie ‘Kind & privacy: hoe gaan we om met TikTok en dataverzameling door sociale media?’
  • Lees het verslag van ‘Digi-taalvaardig? Onderwijs en bibliotheek aan zet’
  • Lees het verslag van ‘Synthetische mediawijsheid: wat leren we jongeren over deepfakes?’
  • Lees het verslag van ‘Media ukkies: veilige hechting mét media?’
  • Lees het verslag van ‘Online liefde: ondersteun in een leuk online leven’

Op naar 2022!

Wat organiseert of ontwikkelt jouw organisatie in 2022 om Nederland mediawijzer te maken? Deze tips helpen je bij het maken van nieuwe plannen:

• Bekijk de agenda voor campagnes en events in 2021. Staat die van jou er al tussen?
  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws uit het netwerk
  • Ook in 2022 gaan we door met het thema Samen Sociaal Online. Hou onze site en social-kanalen in de gaten!
  • Lever in 2022 een bijdrage aan MediaMasters. Draag op een laagdrempelige manier bij aan het mediawijs maken van jonge Nederlanders.

Tijdens de kerstvakantie (25 december t/m 9 januari) is het programmabureau van Netwerk Mediawijsheid gesloten. Vanaf maandag 10 januari zijn we weer te bereiken.

We wensen je fijne feestdagen en kijken uit naar een mooi, mediawijs 2022!

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.