Verslag: Dit was het 2022 van Netwerk Mediawijsheid

woensdag 14 december 2022

Het einde van het jaar is in zicht. Daarom blikken we in dit artikel graag terug op alles wat we in 2022 met elkaar hebben bereikt, ontdekt en geleerd op het gebied van mediawijsheid.

In 2022 wisten we met de Week van de Mediawijsheid een recordbereik op sociale media te verwezenlijken, deed er een recordaantal leerlingen mee aan MediaMasters en vond de eerste fysieke MNX plaats sinds het begin van de coronapandemie. Ook kunnen we trots zijn op goed gewaardeerde netwerksessies voor én door het netwerk, interessante onderzoeken en prachtige initiatieven van netwerkpartners.

2022 was ook het jaar van de oorlog in Oekraïne en de immer toenemende populariteit van TikTok. Een jaar waarin we serieus nadachten over ons digitaal nalatenschap, over persvrijheid in het licht van de boerenprotesten en we de staat van mediawijsheid in de landelijke en Europese politiek in kaart brachten.

Media Ukkie Dagen

Tijdens de 2022 editie van de Media Ukkie Dagen (25 maart t/m 1 april) werd aandacht gevraagd voor mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 tot 6 jaar. Samen met talloze partners die vele activiteiten organiseerden gingen we aan de slag met het thema ‘Swipe, stap, sprong’. Duizenden ouders en honderden professionals woonden een activiteit bij. Een resultaat waar we samen meer dan trots op mogen zijn! Doe je komend jaar (weer) mee?

» Hier lees je het verslag van de Media Ukkie Dagen 2022 – Swipe, stap, sprong
» De Media Ukkie Dagen 2023 vinden plaats van 24 t/m 31 maart 2023
» Meld je hier aan voor de Media Ukkie Dagen kick-off op 19 januari

MNX

Het jaarlijkse mediawijsheid netwerkevenement werd op 10 mei, voor het eerst sinds 2019, weer fysiek gehouden in Beeld & Geluid Hilversum. De bezoekers genoten van een rijk en prikkelend programma én van het feit dat we eindelijk weer samen konden komen.

» Geniet na, of laat je (opnieuw) inspireren met het verslag van deze bijzondere dag
» In 2023 vindt de MNX opnieuw plaats, en wel op 9 mei! Save the date

Week van de Mediawijsheid 2022 – Like en Cancel

De Week van de Mediawijsheid (4 t/m 11 november 2022), dé bewustwordingscampagne over mediawijsheid, stond dit jaar in het teken van het stimuleren van prosociaal gedrag online. Door op te staan voor een ander, in plaats van toe te kijken bij kwetsend gedrag online, maak je duidelijk dat dit soort gedrag niet oké en niet normaal is.

Uit onderzoek, dat tijdens de start van de campagne werd gepresenteerd, bleek dat digitale mediagebruikers tussen de 16 en 80 jaar niet voor elkaar opkomen op sociale media als ze zien dat iemand publiekelijk wordt vernederd, buitengesloten of genegeerd. Terwijl zeventig procent vindt dat we anders met elkaar om moeten gaan online en er wel degelijk iets aan online kwetsend gedrag te doen is.

» Hier lees je het verslag van de Week van de Mediawijsheid 2022 – Like en Cancel
» Download hier het onderzoek ‘Van omstander tot upstander’
» WR-leden Annemarie van Oosten en Mariëtte van Huijstee reflecteren op het onderzoek

Feestelijke uitreiking Special Media Awards

Tijdens een feestelijke uitreiking in Beeld en Geluid Hilversum werden tijdens de Week van de Mediawijsheid de winnaars van de Special Media Awards bekendgemaakt. Deze jaarlijkse prijsuitreiking, georganiseerd door Amerpoort, is gericht op mediamakers met een verstandelijke beperking.

» Kijk hier de uitzending van de prijsuitreiking terug
» Netwerk Mediawijsheid steunt de Special Media Awards vanuit het actieprogramma Leuk online leven
» Werk jij direct met mensen met een vb, of geef je leiding aan zorgprofessionals? De gids Leukeronline.nl helpt je op weg met al je vragen over media & mensen met een vb

Recordaantal deelnemers MediaMasters

Een recordaantal van 182.500 leerlingen uit groep 7 en 8 speelde dit jaar mee aan de serious game MediaMasters. Verdeeld over meer dan 8100 klassen streden zij om de vele mediawijze prijzen en de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’.

Dit jaar is het groep 8 van de Nicolaas Maesschool uit Amsterdam die zich een jaar lang de ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ mag noemen. D4 Griffel van SBO de Griffel uit Heerlen werd de winnaar van de speciaal onderwijscompetitie.

» Lees hier meer over alle winnaars. Gefeliciteerd!

Challenge Samen Sociaal Online

Hoe verging het de vijf projecten die in 2022 een stimuleringsbijdrage kregen van Netwerk Mediawijsheid, als onderdeel van de Challenge Samen Sociaal Online? Van een videogame waarmee leerlingen in elkaars bubbel stappen tot een sociaal, digitaal kwartetspel: de vijf initiatieven zetten zich ieder op eigen manier in voor een sociale online wereld. Ze blikken terug op de lessen die ze leerden tijdens hun project en geven tips aan het netwerk:

» Bubbelvanger: “Vanuit gedeelde interesse ontstaat interesse in en begrip voor elkaar!”
» Sociaal digitaal: “Spelen is van alle tijden.”
» Computerheld: “Een goed voorbeeld, doet goed volgen. Ook online!”
» In het hoofd van de hacker: “Er is zoveel meer ruimte voor creatieve ideeën.”
» Expeditie filterbubbel “Ga er niet vanuit dat filterbubbels iets slechts zijn.”

Illustratie: Sarah Hijmans (Netwerk Mediawijsheid)

Sessies voor en met het netwerk

In 2022 organiseerde Netwerk Mediawijsheid een flink aantal inspirerende sessies voor (en met) het netwerk. In deze sessies spraken we met experts over actuele of prangende thema’s binnen verschillende sectoren binnen het netwerk. Lees de verslagen:

» Hoe gaan we om met immersieve media in het onderwijs?
» ‘Van omstander naar upstander – Hoe starten we met jongeren een positieve beweging op sociale media?’
» ‘Op sociale media met een VB? Inzicht in ontwikkelingsleeftijden en mediagebruik’
» ‘Crypto & NFT’s: Wat moeten we jongeren leren over digitaal geld en bezit?’
» ‘Verhalen beleven met ukkies: van ontwikkeling tot fantasie’
» ‘Online shaming – aan de slag met preventie’
» ‘Mediawijsheid in de metaverse’

Lancering videoreeks ‘Ik ben ook online’

Ook kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking hebben recht op een leuk online leven en deelname aan de digitale samenleving. Met deze oproep lanceerde Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met onze zuiderburen van Mediawijs de korte videoreeks ‘Ik ben ook online!’.

In de drie delen besteden komen vragen aan bod als: wat hebben jongeren met een VB nodig in hun online leven? En: hoe besteden we structureel aandacht aan mediawijsheid en digitale inclusie?

» Bekijk de video’s samen met je collega’s en deel ze binnen je netwerk
» Lees meer over de inhoud en totstandkoming

Op naar 2023!

Wat organiseert of ontwikkelt jouw organisatie in 2023 om Nederland mediawijzer te maken? Deze tips helpen je bij het maken van nieuwe plannen:

Tijdens de kerstvakantie (24 december t/m 8 januari) is het programmabureau van Netwerk Mediawijsheid gesloten. Vanaf maandag 9 januari zijn we weer te bereiken.

We wensen je fijne feestdagen en kijken uit naar een mooi, mediawijs 2023!

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.