Mediawijzer.net lanceert HoeZoMediawijs.nl, een website waarop kinderen vanaf 10 jaar aan de slag kunnen met mediawijze thema’s. De website biedt gevalideerde informatie, educatieve filmpjes en doe-opdrachten. De website is zo ingericht dat kinderen en jongeren zelfstandig kunnen werken, zowel thuis als op school.
De website helpt kinderen en jongeren op een positieve manier om te gaan met internet, mobieltjes en (sociale) media. Momenteel zijn zo’n 15 thema’s beschikbaar over mediawijze onderwerpen. Dit zal de komende jaren flink uitbreiden.
Ik vertel jullie graag hoe de nieuwe jeugdwebsite tot stand kwam. De quotes in dit artikel zijn allemaal van leraren en leerlingen die hebben meegedaan aan de pilot.
(tekst gaat verder onder de afbeelding)
Waarom een jeugdwebsite over mediawijsheid?
Binnen de Nederlandstalige websites over mediawijsheid bleek nog een jeugdwebsite met een breed scala aan onderwerpen te missen. Femke Cools, leraar van het jaar 2016, zegt hierover: “Sinds het verdwijnen van WatNou?! van Kennisnet wordt mij veel gevraagd naar vergelijkbare websites. Maar die zijn er niet. Terwijl er in het onderwijs grote behoefte is aan een website over mediawijsheid die begrijpelijk en concreet is én aansluit op het leesniveau van kinderen en jongeren.”
“Eén vaste plek waar zelfstandig informatie te vinden is, daar help je leraren echt mee!”
Haar vraag kwam uiteindelijk via Remco Pijpers (strategisch adviseur digitale geletterdheid bij Kennisnet) terecht bij de stuurgroep van Mediawijzer.net. Deze besloot, na eerst een succesvolle pilot te hebben gedaan, dat HoeZoMediawijs.nl er moest komen.
Leuk, veilig én slim gebruik van (sociale) media
De website heeft als doel om basiskennis over (sociale) media en digitale vaardigheden te bieden aan kinderen vanaf 10 jaar. Om dat te bereiken worden gevalideerde informatie, educatieve filmpjes en doe- en reflectieopdrachten ingezet. HoeZoMediawijs.nl is zo ingericht dat kinderen en jongeren zelfstandig kunnen rondkijken en opdrachten maken, zowel thuis als op school.
- Alles op één plek – bespaart de leerkracht tijd en moeite
- Snel inzetbaar – laagdrempelig, overzichtelijk, introductie op de belangrijkste thema’s
- Betrouwbaar – gevalideerde informatie in samenwerking met netwerkpartners van Mediawijzer.net
- Uitdagend – ideaal om te differentiëren of als voorbereiding op een themales
- Inspirerend – zelfstandig aan de slag met mediawijze onderwerpen, stimuleert de onderzoekende houding van kinderen en jongeren
Vormgeving, opzet en navigatie
Qua uiterlijk is HoeZoMediawijs.nl het kleine zusje van Mediawijsheid.nl. Daar hebben we voor gekozen vanwege de overzichtelijkheid en de herkenbaarheid. Details in de vormgeving zijn wel afgestemd op de doelgroep. Ook is de navigatie vereenvoudigd en zijn de thema’s anders ingestoken.
“De insteek op thema’s is fijn. Dat is heel overzichtelijk voor de kinderen, daar houden ze van.”
Ook het beeldmerk is een variant op het bekende Mediawijsheid.nl-beeldmerk. Het straalt nog steeds de ‘rijkheid’ van media en mediawijsheid uit maar is meer op de doelgroep afgestemd.
“Wikipedia is saai, maar hier is kleur.”
De testfase – wat vonden leraren ervan?
De leraren die hebben meegewerkt aan onze pilot bleken vooral behoefte te hebben aan één plek waar gevalideerde informatie te vinden is, afgestemd op het niveau van de kinderen. De website wordt geprezen om het hoge ‘struingehalte’.
- “Nu haal je overal dingen vandaan, we willen graag één platform. De tijd ontbreekt om zelf op zoek te gaan.“
- “Leerkrachten willen niet alles voorkauwen, je wilt dat leerlingen zelf onderzoeken. Wat is beter dan zelfstandig op zo’n website rondstruinen en al lezende en kijkende nieuwe dingen leren? “
- “Ik wil in mijn lessen kunnen zeggen ‘doe deze opdracht en bereid je voor door te lezen op HoeZoMediawijs.nl. Ik wil deze website laten gebruiken als bronnenmateriaal voor lesmateriaal.”
- “De combinatie van tekst en filmpjes is erg leuk. Ook de opbouw lezen, kijken, doen is heel sterk!”
En de leerlingen?
Nadat we de behoeftes van de leraren in kaart hadden gebracht, hebben we de website uitvoerig getest – zowel kwalitatief als kwantitatief – bij diverse klassen in de bovenbouw van het basisonderwijs.
Allereerst hebben we leerlingen gevraagd wat zij nou zélf zouden willen weten over internet en sociale media. Opvallend daarbij waren de vele vragen over online veiligheid, zoals:
- “Ik wil meer weten over webcams die stiekem meekijken, wat moet ik dan doen?”
- “Ik vergeet mijn wachtwoord steeds, hoe kan ik dat oplossen?”
- “Hoe kun je je virussen weghalen, dat heb ik weleens gehad en dat is echt vervelend”
- “Hoe kan ik veilig een account aanmaken in de games die ik speel?”
- “Veilig internetten en wachtwoorden vind ik het belangrijkste. Dingen over beveiliging. Hacken, hoe kun je ervoor zorgen dat je niet alles kwijt bent. Want dat geeft stress.”
Andere vragen die werden gesteld zijn:
- “Wat moet je doen tegen spammen in WhatsApp-groepen?”
- “Ik wil wel weten waarom het niet goed is om de hele tijd achter een scherm te zitten.”
- “Hoe moet ik een YouTube-kanaal opzetten?”
Verder hebben we leerlingen gemonitord tijdens het gebruik van de website. Zo hebben we enkele knelpunten in gebruiksvriendelijkheid kunnen verbeteren.
“De uitleg bij de moeilijke woorden is fijn, het is handig dat je de uitleg kunt uitklappen.”
Vast format: informatie, video’s en doe-opdrachten
Binnen HoeZoMediawijs.nl zijn alle thema’s opgebouwd volgens een vast format. De pagina bestaat uit een introductie op het onderwerp inclusief een uitleg waaróm het belangrijk is om iets over dat thema te weten. De tekst is vervolgens aangevuld met relevante video’s die geschikt zijn voor de doelgroep. Zo wordt informatie op een fijne manier aangeboden en met elkaar afgewisseld.
“Fijn dat je de tips soms krijgt via tekst en soms via filmpjes, want sommigen lezen liever en anderen kijken liever filmpjes”
Ook worden kinderen bij ieder onderwerp uitgedaagd om zelf aan de slag te gaan. Dat vonden we essentieel om hun aandacht vast te houden. De opdrachten zorgen ervoor dat kinderen een actieve houding aannemen en al doende – vaak ongemerkt – hun vaardigheden op dat gebied verbeteren.
“De doe-opdracht waarbij je iets moet uitleggen aan je ouders is erg leuk. Die wil ik wel vaker.”
Content samengesteld uit aanbod netwerkpartners
Net als bij andere initiatieven van Mediawijzer.net wordt ook voor HoeZoMediawijs.nl de inhoud en de opdrachten samengesteld uit het aanbod van onze netwerkpartners. Op deze manier kunnen we ouders en leraren garanderen dat hun kind(eren) goede en gevalideerde informatie krijgen voorgeschoteld.
Waar mogelijk – en relevant – wordt doorverwezen naar de (jeugd-)website van een netwerkpartner.
“Het is eigenlijk heel interessant.”
Feedback? We staan ervoor open!
We hebben enorm onze best gedaan om zowel inhoud, navigatie als opbouw helder en overzichtelijk te presenteren, op zo’n manier dat de informatie voor jonge bezoekers op een logische manier terug is te vinden. Ik hoop van harte dat we hierin zijn geslaagd en we nodigen je uit om de nieuwe HoeZoMediawijs.nl te bezoeken en te gebruiken als brondocument en als wegwijzer. En vertel het vooral verder aan jouw netwerk!
Alle feedback – positief én opbouwend – is van harte welkom. Laat ons weten wat je vindt. Dat mag hieronder – via een reactie – of door het reactieformulier in te vullen. Voorlopig zullen we de sociale mediakanalen van @MediawijsNL en @Mediawijzer gebruiken, ook op Facebook (hier en hier).
Mis je bepaalde zaken? Wil je een specifieke vraag laten toevoegen aan de FAQ’s? Heb je interessante content voor kinderen en jongeren vanaf 10 jaar en wil je deze aanbieden? Of misschien wil je wel netwerkpartner worden om zo actief een bijdrage te leveren aan de rijkheid van betrouwbare informatie over mediawijsheid en -opvoeding?
We horen het graag!
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.